2007-09-20, 20:40
Medlem
Krafses avatar
Olja är ju lättare än vatten, så varför flyter det inte runt på havet osv? Eller väger olja mer i "naturlig" form? Satt och funderade på detta igår, och jag finner ingen förklaring, men ni borde väl veta antar jag.
Citera
2007-09-20, 20:41
Medlem
Treks avatar
De fossila bränslena finns väl nere i berggrunden? Därför man måste borra så djupt förstår du. Du har väl själv sett bilder på när oljefartyg läcker olja, då flyter det på vattnet.
Citera
2007-09-20, 20:43
Medlem
Emp-snubbes avatar
Eftersom olja skapas av tyå en massa halvförmultnade saker under väldigt lång tid och i höga temperaturer och under högt tryck så blir det väl naturligt att det måste skapas under marken. I slutna håligheter helt enkelt, därigenom har det ingenstanns att ta vägen, om nu inte vi plockar upp det så att säga.
Citera
2007-09-20, 20:44
Medlem
Krafses avatar
Okej, men borde det inte finnas kryphål där oljan kan flyta upp till ytan?
Citera
2007-09-20, 20:45
Medlem
Emp-snubbes avatar
Om tryck applicerats på det som skall bli olja och det fanns hål borde väl detta material sticka upp genom dessa hål redan då?
Citera
2007-09-20, 20:55
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Om tryck applicerats på det som skall bli olja och det fanns hål borde väl detta material sticka upp genom dessa hål redan då?
Hmm, jo iofs. Men okej det är alltså såhär: Oljan stannar kvar för det inte finns några vägar att ta sig ut?
Citera
2007-09-20, 21:08
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Okej, men borde det inte finnas kryphål där oljan kan flyta upp till ytan?

Jo, det borde det göra. Och det gör det faktiskt! Det finns "tjärsjöar" eller vad det heter på svenska: Platser där olja kommer upp till ytan. Olja består av många olika oljesorter som är olika lättflyktiga, dvs dunstar olika fort. De mest lättflyktiga försvinner snabbt, och kvar blir de tjocka, tjärliknande oljesorterna.

När oljan kommer i kontakt med atmosfären/naturen/mikroorganismer bryts den snabbt ner, vilket medför att olja vanligtvis bara finns en bit ner i marken där den är skyddade mot nedbrytningen. Undantaget är "tjärsjöar", men jag tror att dessa är tämligen beroende av ett tillflöde underifrån, annars skulle de nog försvinna ganska snabbt (snabbt i betydelsen snabbare än ett geologiskt tidsperspektiv).

Citat:
Hmm, jo iofs. Men okej det är alltså såhär: Oljan stannar kvar för det inte finns några vägar att ta sig ut?
Stämmer. Oljan finns t.ex. i skiffer och hålls på plats av något ogenomträngligt material ovanför.
Citera
2007-09-21, 14:46
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Olja är ju lättare än vatten, så varför flyter det inte runt på havet osv? Eller väger olja mer i "naturlig" form? Satt och funderade på detta igår, och jag finner ingen förklaring, men ni borde väl veta antar jag.

Som petroleumgeolog kan jag leverera en mycket lång och omständig förklaring på detta om du vill. Kort och gott så handlar det om viskositet och densitet. Olja är lättare än vatten och kommer att pressas upp mot markytan om det inte stängs in av någon passande geologisk struktur.
Väl uppe på markytan eller i haven kommer oljan sakta men säkert att brytas ned av mikroorganismer (olja är mycket energirik mat för vissa bakterier). Stängs inte oljan in så kommer den att förstöras av oxidation och mikroorganismer under årsmiljonernas lopp.
Med tanke på att all olja i världen skapades för mycket länge sedan så har redan all ofångad olja blivit förstörd.

Vill du läsa mer så rekommenderar jag starkt detta ypperliga utbildningsmaterial.
http://www.oilandgas.org.uk/education/storyofoil/geological-01.cfm
Citera
2007-09-22, 18:21
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Med tanke på att all olja i världen skapades för mycket länge sedan så har redan all ofångad olja blivit förstörd.
Okej, där har vi det alltså. Men okej, då förstår jag. Tråden kan nu låsas eller nåt.
Citera
2007-09-22, 18:31
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Det finns "tjärsjöar"
Jag kan tillägga att det var just så det hela började, man hittade "sjöarna" först och började så småningom gräva efter mera.
Citera
2007-09-22, 18:38
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Jag kan tillägga att det var just så det hela började, man hittade "sjöarna" först och började så småningom gräva efter mera.
Det där lät rätt mänskligt. "Gräva efter mera."
Citera
2007-09-22, 20:33
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside

Japp. Fast så fort man börjat förstå vad det hela handlade om så kunde man börja använda seismika undersökningar istället och hitta mycket mer.

I dagsläget försöker man sig på mer okonventionella reservoarer, som ickesedimentära bergarter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in