2007-09-20, 20:13
Medlem
Hej kära flashback.

Jag sitter åter igen i klistret med en stundande labbrapportsinlämning, och mitt googlande ger inte särskilt mycket.

[IMG]http://img529.imageshack.us/img529/6140/kurvankurtsx2.jpg[/IMG]

Den här kurvan fick jag från datastudio när jag hällde 0,1-molarig natriumhydroxid i en okänd syra genom titrering. (Jag har en exakt kurva med alla mätpunkter utmärkta här framför datorn, men ingen scanner).

För att överleva morgondagen behöver jag påminnas om hur jag i kurvan hittar följande punkter: Ekvivalenspunkt och halvtitrerpunkt.

En till kaka går att vinna om man förklarar för stackars mig hur man klurar ut hur stor koncentration/vilken substansmängd syra jag har (syran är okänd, men jag vet allt om pH och har dessutom syrans vikt).
Citera
2007-09-20, 20:18
Medlem
Naturvetarens avatar
Ekvivalenspunkten hittar du där kurvans lutning är som störst och halvtitrerpunkten är där den är som minst, alltså när hälften av syran är protolyserad och buffertverkan som störst.

Vet du hur stor mängd syra som tillsats eller vad syramolekylen väger?
Citera
2007-09-20, 20:26
Medlem
Nej, ingen av dem två, men jag har en tabell med syrakonstanter för olika syror, och nu när jag har koll på vad som är vad borde jag kunna skaffa mig syrakonstanten för min syra. Tack för tipset, jag postar här om jag fastnar igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in