2007-09-20, 17:38
Medlem
Flytande_argots avatar
Vad är tanken bakom "kranfiskeförbudet" på Flashback. Är det för att det första hand är olagligt med droger? Eller har det att göra med moral? Eller är det för att risken för lagliga repressalier kan tänkas öka om denna typ av inlägg tillåts?

Är allmänt nyfiken på resonemanget bakom förbudet.

P.s, provade att söka på "kranfiske"-rubriker men fick inga träffar. Google undrade om jag sökte efter "krabbfiske".
Citera
2007-09-20, 17:41
Bannlyst
Intressant frågeställning, hoppas inte tråden blir låst med någon spydig kommentar om att köp&sälj är forbidden..

Jag vet än inte vad jag ska ta för ställning så jag avvaktar med mina åsikter, det här myntet har verkligen två sidor..
Citera
2007-09-20, 17:41
Medlem
LadyTieras avatar
Narkotika försäljning/köpär olagligt och skulle vi tillåta det på fb skulle forumet inte bli långlivat
Citera
2007-09-20, 17:46
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Narkotika försäljning/köpär olagligt och skulle vi tillåta det på fb skulle forumet inte bli långlivat

Men ligger inte FB:s servrar utomland, eller har jag drömt det? Är det så att reglerna med ansvarig utgivare gäller även där och att det är han/hon som är ansvarig och inte den person som postar ett olagligt inlägg?

Finns det några exempel på forum som stängts ned på grund av detta?
Citera
2007-09-20, 17:48
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men ligger inte FB:s servrar utomland, eller har jag drömt det? Är det så att reglerna med ansvarig utgivare gäller även där och att det är han/hon som är ansvarig och inte den person som postar ett olagligt inlägg?

Finns det några exempel på forum som stängts ned på grund av detta?
Servrarna ligger i sverige men det är ett engelsk bolag, det betyder inte att vi kan ignorera lagar och regler.
Citera
2007-09-20, 18:02
Bannlyst
ja tyckr flashback borde flytta sin hemsida till nya servrar isåfall
Citera
2007-09-20, 18:07
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Servrarna ligger i sverige men det är ett engelsk bolag, det betyder inte att vi kan ignorera lagar och regler.

Ja, jag argumenterar inte FÖR att det ska vara tillåtet då jag hittar det jag behöver på systembolaget (för det mesta). Men det är alltså den svenska lagstiftningen som gäller på det här området trots att det är ett engelskt bolag? "Verksamheten" s.a.s bedrivs i Sverige. Det skulle ju isåfall fungera som förklaring eftersom jag antar att det engelska bolaget är ansvarig utgivare?
Citera
2007-09-20, 18:49
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ja, jag argumenterar inte FÖR att det ska vara tillåtet då jag hittar det jag behöver på systembolaget (för det mesta). Men det är alltså den svenska lagstiftningen som gäller på det här området trots att det är ett engelskt bolag? "Verksamheten" s.a.s bedrivs i Sverige. Det skulle ju isåfall fungera som förklaring eftersom jag antar att det engelska bolaget är ansvarig utgivare?

Utan att vara någon jurist så har jag svårt att tro att en Köp & Sälj-sida för olagliga varor skulle vara tillåten vare sig i Storbritannien eller i Sverige. Visst skulle mynigheterna kanske i första hand springa efter de som lagt ut annonserna, men om sidan fortsatte att tillåta annonserna skulle det nog få följder för hemsidan som sådan också.
Citera
2007-09-20, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Utan att vara någon jurist så har jag svårt att tro att en Köp & Sälj-sida för olagliga varor skulle vara tillåten vare sig i Storbritannien eller i Sverige. Visst skulle mynigheterna kanske i första hand springa efter de som lagt ut annonserna, men om sidan fortsatte att tillåta annonserna skulle det nog få följder för hemsidan som sådan också.
Kranfiske är ju inte samma sak som köp/sälj.. kranfiske är mer kontaktförmedlande..
Citera
2007-09-21, 13:58
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Kranfiske är ju inte samma sak som köp/sälj.. kranfiske är mer kontaktförmedlande..
Det där är ju bara lingvistik, det innebär ju samma sak i praktiken.
Citera
2007-09-21, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det där är ju bara lingvistik, det innebär ju samma sak i praktiken.
Nej, det är jag inte överens om.. som att jämföra 'jag vill köpa en bil' med 'var finns det bilfirmor som säljer bilar?'..

För att man får kontakt med en kran innebär inte det att ett brott har begåtts, först när affären genomförs begås brottet.. att fråga efter en kran kan knappast vara förberedelse(även om det i praktiken är meningen att ett brott ska begås).. tror inte ens att man åker dit i usa om man frågar en undercoverpolis om han vet nån som säljer, först när man är redo att genomföra transaktionen som det blir ett brott..

visst är det lite hårklyverier men inte mycket.. tycker det är onödigt hårt med direktban för kamoflerat kranfiske(eller på skämtnivå, men vem kan avgöra det..), iaf när det gäller etablerade medlemmar, nyskapade konton kan man utvisa med kfk.. givetvis menar jag inte att rena köp/säljannonser ska tillåtas men reglerna är rätt hårda..

Nu håller ju hela fb på och stramas upp till familjelivsnivå så inte ens jag tror eller försöker få er att ändra på reglerna.. vill bara hävda min åsikt..
Citera
2007-09-21, 14:33
Medlem
Oddballs avatar
Kan ju också ha att göra med att det är ett diskussionsforum och inte något köp-/säljforum...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in