Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-27, 19:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartKaffemugg
Hej,
Gammal tråd så jag undarar om de fortfarande är ok att skänka till? Den svenska grenen? Deras reklam på tv träffar mig som en slägga varje gång, ruskig effektiv, så jag vill gärna bli månadegivare men det förutsätter att pengar verkligen går till ändamålet.
Huvudorganisationen verkar ha ok rating men det säger kanske inte något om den svenska grenen?
https://www.charitynavigator.org/index.cfm?bay=search.summary&orgid=4767

Ja, jag håller med, ruskigt effektiv reklam. Samma som t ex Barncancerfonden med de tomma stolarna eller den för demens. Reklamen kostar ju men jag tror de drar in en massa bidrag också för man måste vara bra hårdhjärtad för att inte påverkas.

Enligt deras hemsida har de i alla fall ett 90-konto och det innebär att det finns en viss kontroll pengarna går till avsett ändamål.

Läs mer om det här: https://www.insamlingskontroll.se/90konto

90-konton kan ju dras in eller avslutas, det kan man också läsa om på den länkade sidan.

Själv litar jag inte riktigt på välgörenhet, har sett för mycket fiffel i mina dagar. Både vad gäller katthem och sånt man bara läst om, hedervärda organisationer som Amnesty och Röda Korset har ju varit i blåsväder t ex. Många gör mycket gott och man kanske får ha överseende med att hjälpen inte alltid når fram.
Citera
2022-12-31, 17:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Denna organisation är en av de som matar ut reklam särskilt nu i juletider. Ser att deras chef har ca 150 000 kr i månadslön, detta nämns som svar på en fråga från någon via Facebook för två år sedan om hur mycket som går till chefen. När han sen följde upp med hur mycket som går till djuren blev det tyst. Screenshot här. Dessa borde granskas (liksom vi gjorde i tråden om läppgomspalt'arna).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in