Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Stämmer det verkligen? Min gamla goding "Råd & rön" dödade myten om att hembakt bröd skulle vara billigare en köpebröd för några år sedan. Att köpt bröd undantagslöst smakar bättre vill dock min sambo inte ställa upp på så jag behöver lite hårda fakta. Artikeln är dock longe gone nu.
Inkluderat lagerhållning, energikostnader, råvaruinköp och tillagningstid. Hur ser en jämförelse ut?
/Zäta - lat
Jag har nyss börjat baka själv och kollat hur mycket som går åt. Till ett halvkilos franskbröd går det 240 gram vetemjöl, lite jäst och en tesked socker och några droppar olja/margarin.. jag köper femkilos vetemjöl från willys för 15:-, mjölkostnaden blir därmed ca 70 öre, lägg till lika mycket för socker, jäst och olja så kommer man i vilket fall under 2:-, dvs 4:-/kg.. inte dyrt direkt..
men i mitt fall är nybakt bröd anledningen att jag bakar.. har blivit en riktig klippa påt å, känns färglöst att köpa formfranska att rosta t ex, för att inte tala om hur gott det är med varm färsk fralla med bregott och herrgårdsskinka.. nu blev jag hungrig igen..