2016-03-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyrex
Står ju längst ner hur du refererar till artikeln...? Ändra så det passar din referensstil i efterhand.

Det är ingen bok, det är en publicerad artikel i tidskriften The New Palgrave Dictionary of Economics. Det kanske hjälper dig?

Saknar alldeles för mycket för att citera det som en artikel. Volym, Sidnr osv...
Citera
2016-03-09, 13:19
Moderator
Hamilkars avatar
Olika referenssystem och deras praxis är inte en fråga för Språk.

Språk --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2016-03-09, 14:54
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Ja det tror jag med men då behöver jag väll ett förlag och en tryckort?
sedan undrar jag vilket av alla år samt alla författare jag ska redovisa i så fall?

Jag tror att det räcker för dig att citera såhär "Ledyard, John O. "market failure." The New Palgrave Dictionary of Economics. Second Edition. Eds. Steven N. Durlauf and Lawrence E. Blume. Palgrave Macmillan, 2008"

Där har du förlag Palgrave Macmillian och de har sitt HQ i Basingstoke, United Kingdom.
Senast redigerad av Livsituation 2016-03-09 kl. 15:02.
Citera
2016-12-09, 21:52
Medlem
Ortmoss avatar
Hej,
Jag hänvisar till ett par TT-artiklar (Tidningarnas Telegrambyrå) som jag hämtat genom Retriever/Mediearkivet, hur refererar jag till dessa i litteraturlistan? Det saknas URL och jag kan inte hitta dem publicerade online.

Tack på förhand.
Citera
2017-02-05, 22:32
Medlem
Vad för stil är detta ?

Det är så att jag har en uppgift och där behöver jag referera, problemet är att jag inte vet vilken stil jag ska använda. Jag använder mig utav Harvard.

http://www.sciencedirect.com/science...60132312002855

Jag har refererat så här :

Mydlarz, C., Conetta, R., Connolly, D., Cox, T., Dockrell, J. and Shield, B. (2013). Comparison of
environmental and acoustic factors in occupied school classrooms for 11-16 year old students . Building
and Environment: The International Journal of Building Science and its Applications , 60, ss. 265-271.
DOI 10.1016/j.buildenv.2012.10.020
Citera
2017-02-06, 10:19
Medlem
lighten-ups avatar
Det finns lite info om olika referenssystem här:

http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-r...referenssystem
Citera
2017-05-30, 19:03
Medlem
Herculandes avatar
Harvardsystemet

Jag skriver just nu en text där jag baserar all min fakta från en enda bok.

I löpande text skriver jag alltså (Författarens efternamn et.al årtal: sidnrm).

Detta i sig upptar mycket text. I de fall där man upprepade gånger hänvisar till samma sidonummer kan man referera till (ibid.) i löpande text.

Jag undrar nu om jag på något sätt kan förkorta min källhänvisning i löpande text när jag ändå enbart utgår ifrån en och samma författare?
Citera
2017-05-30, 19:09
Medlem
Det är ju olika på olika insutioner, varför inte fråga din handledare hur man ska göra?
Citera
2017-05-30, 20:31
Medlem
Utopiantoss avatar
Helst varje eller åtminstone de flesta styckena måste kopplas till specifika sidnummer, om du vill vara korrekt och noggrann, vilket jag rekommenderar.

Däremot så kan du slippa ibid, som faktiskt upptar en hel referens-rad. Om du har två eller fler stycken som kopplas till sida x, så kan du med fördel fixa så att Word hänvisar till samma referens-siffra. Titta i Wikipedia, där görs det nästan alltid så, så ser du hur jag menar.
Citera
2017-06-02, 00:39
Medlem
Uzors avatar
Går nog offtopic här men är du tvungen att använda harvardsystemet?
Jag kan annars rekommendera Vancouversystemet, väldigt smidigt speciellt om du har en kopia elektroniskt i PDF format. Då kan man enkelt trycka på siffrorna och då hoppar pdfläsaren ner direkt till sidan där du har angivit dina referenser, precis som i wikipedia.

Om du använder LaTeX så har för övrigt overleaf.com autokomplettering för varje gång du ska hänvisa till en källa. (i och för sig har du den autokompletteringen för de andra systemen också)
Citera
2017-06-02, 01:43
Medlem
Herculandes avatar
Får bara köra Oxford eller Harvard.. men ditt system verkar betydligt mer "modernt" och stilrent än de sistnämnda!
Citera
2017-07-20, 17:24
Medlem
Källhänvisning och källförteckning på indirekta källor

Jag har använt 3 direkta källor och minst 10 indirekta källor. Jag ska använda oxfordsystemet för att källhänvisa till de direkta källorna och har källhänvisat till de indirekta källorna liksom det står i texten (i de direkta källorna), alltså med författarens efternamn, åratal och eventuellt sidonummer inom parantes. Jag har inte tänkt att skriva de indirekta källorna i källförteckningen heller. Och undrar om det är korrekt av mig att göra så? Går i gymnasiet och min lärare är på semester.
Senast redigerad av transkript 2017-07-20 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in