2007-09-19, 18:49
Medlem
fixtahs avatar
datorn min har börjat krångla, när jag startar den så kommer jag bara till "windows startar" bilden så måste hålla på å slå av å slå på tills man kommer fram till inloggnings stället.

Så tänkte ta å formatera den nu men fick inte me nån skiva eller nåt när vi köpte den.
Så frågan nu är hur ska jag göra nu för att formatera?
Citera
2007-09-19, 19:29
Medlem
antagonistens avatar
Eftersom du inte fick med någon skiva vid inköp så rör det sig om en s.k. "OEM-version".
Du har nu ett par alternativ; Antingen kontaktar du firman du köpte datorn av (eller datortillverkaren), alt. så laddar du ned en OEM-version av Windows XP.

När du startar datorn med skivan i så får du första trycka förbi lite text, sen får du välja om du vill formatera hårddiskarna eller inte.
När formateringen är klar är det bara att börja installera Windows.
(Om du inte får upp XP-installationen när du startar datorn med skivan i så måste du mixtra med boot-ordningen i BIOS).
Citera
2007-09-19, 22:31
Medlem
gandihellfishs avatar
Under din boot så ska du ha något som heter recovery eller något liknande, det startar du med den tangenten som det står. Du borde ha en dold partition på datorn med den återställningen.
Citera
2007-09-19, 22:32
Medlem
fixtahs avatar
Tack för ditt svar, tankade en eng xp pro version å rebootade datorn med skivan i men då frågar den efter "windows automatic system recovery disc" å någon sån har jag inte.

Hur gör jag då?
Citera
2007-09-21, 12:55
Medlem
fixtahs avatar
Nu kommer jag så långt att jag hinner accpetera "avtalen" osv. Sen så får jag bluescreen.

Vad kan de vara för fel?
Citera
2007-09-21, 13:44
Bannlyst
Antagonisten snackade om en "OEM-version". Säker på att du laddat ner rätt?
Citera
2007-09-22, 02:16
Medlem
fixtahs avatar
Fick tag på org. versionen nu. Var nåt program som följde med datorn som man brände en xp skiva med.

Fick bluescreen med den me :< å testade med en annan xp skiva som jag hittade ,fick samma där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in