2007-09-19, 16:41
Medlem
Fernets avatar
Försöker mig också på en iTunesfråga i Macforumet.

Har tidigare, av dumhet, flyttat mitt bibliotek från mig till alla, så annan användare inloggad kunde komma åt musiken. (Flyttade i finder. Från ”Jag”-Music-iTunes-iTunes Music till Shared-Music-iTunes-iTunes Music)
Efter det blev ny musik naturligtvis fortsatt lagd i "min" Music folder. Nu har jag alltså biblioteket i två delar och jag vill gärna slå ihop dem igen.

Har blivit förtäljd att det räcker att ta iTunes Music-mappen under Shared och släppa på programmet iTunes när det är igång. Stämmer det?
Vill inte få mer röra en det är och än mindre att det börjar genereras dubbletter och annat skumt.
iTunes är outstanding då all fungerar som det skall…
(Använder kopiering i iTunes, men det framgår väl. )

PS.
Har i snar ramtid tänkt ha hela iTunes biblioteket samlat på en extern hårddisk. Hur gör man det enkelt och riktigt?
Citera
2007-09-19, 21:36
Medlem
Hispers avatar
Du har musiken samlad i iTunes men fysiskt så ligger den i flera olika mappar? Om det är så skulla jag rekommendera följande:

I så fall är det bara att gå in i inställningar->Avancerat->Allmänt och tala vilken mapp som skall vara din iTunes-mapp. Klicka OK.

När det är gjort så väljer menyalternativet Avancerat->Samla ihop bibliotek. Då kommer iTunes att kopiera alla låter i iTunes till den mapp som du valt som din iTunes-mapp.
Citera
2007-09-20, 13:28
Medlem
Fernets avatar
Genialiskt!
Tack och bock!
Citera
2007-09-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Försöker mig också på en iTunesfråga i Macforumet.

Har tidigare, av dumhet, flyttat mitt bibliotek från mig till alla, så annan användare inloggad kunde komma åt musiken. (Flyttade i finder. Från ”Jag”-Music-iTunes-iTunes Music till Shared-Music-iTunes-iTunes Music)
Efter det blev ny musik naturligtvis fortsatt lagd i "min" Music folder. Nu har jag alltså biblioteket i två delar och jag vill gärna slå ihop dem igen.

Har blivit förtäljd att det räcker att ta iTunes Music-mappen under Shared och släppa på programmet iTunes när det är igång. Stämmer det?
Vill inte få mer röra en det är och än mindre att det börjar genereras dubbletter och annat skumt.
iTunes är outstanding då all fungerar som det skall…
(Använder kopiering i iTunes, men det framgår väl. )

PS.
Har i snar ramtid tänkt ha hela iTunes biblioteket samlat på en extern hårddisk. Hur gör man det enkelt och riktigt?

Det du har flyttat är filerna, inte biblioteket. iTunes bryr sig inte om var du lägger filerna så det är bara att lägga tillbaka dem där du vill ha dem. Detsamma gäller om du vill lägga dem på en extern hdd. Om du följer Hispers råd så får du massa kopior, verkar inte särskilt smart.
Citera
2007-09-23, 09:46
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Det du har flyttat är filerna, inte biblioteket. iTunes bryr sig inte om var du lägger filerna så det är bara att lägga tillbaka dem där du vill ha dem. Detsamma gäller om du vill lägga dem på en extern hdd. Om du följer Hispers råd så får du massa kopior, verkar inte särskilt smart.

Jag trodde att folk insåg att man skulle radera filerna i den mapp man flyttade filerna från. Men uppenbarligen så fanns det minst en som inte insåg det.
Citera
2007-09-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag trodde att folk insåg att man skulle radera filerna i den mapp man flyttade filerna från. Men uppenbarligen så fanns det minst en som inte insåg det.
Det är kanske så att jag inte inser nyttan i att kopiera, vad jag antar är, tusentals filer för att sedan radera originalen, när man på ett enklare och snabbare sätt kan flytta alla filer direkt dit man vill ha dem.
Citera
2007-09-24, 06:05
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Det är kanske så att jag inte inser nyttan i att kopiera, vad jag antar är, tusentals filer för att sedan radera originalen, när man på ett enklare och snabbare sätt kan flytta alla filer direkt dit man vill ha dem.

En åsikt som jag håller med om. Men enligt mig är det många gånger bättre att låte program, som iTunes, i det här fallet själva administrera sina filer. För om man tar ditt förslag med att själv flytta filer, antag att det då finns dubletter av låtar (dubbla filer i mapparna men iTunes använder endast en av dessa) och flyttar sedan dessa manuellt. Då flyttar man väl även med dessa om man okritiskt flyttar hela mappar som du föreslår. Låter man iTunes kopiera och sedan radera manuellt så har, så vitt jag förstått, man fått en "städning" på köpet. Samma sak om du rensat i ditt bibliotek i iTunes och råkat klicka "Behåll filer" istället för att "Flytta till papperskorgen". Då har man också filer som fysiskt ligger under iTunes men som inte känns vid av iTunes och som flyttas med i ditt förslag men som "blir kvar" enligt mitt.

Vi har helt enkelt två olika sätt att lösa ett problem.
Citera
2007-09-26, 00:06
Medlem
rasmusens avatar
halvt om halvt on topic.

Jag får tag i min musik via torrents. På hemsidor som oink är det väldigt viktigt att ladda upp av det man laddat ned, för att på så sätt skapa sig en god ratio. Just därför måste jag behålla filerna i exakt utgångsläge och på samma plats för att kunan dela med mig. Därför har jag 2 uppsättningar av min musiksamling vilket jag inte har plats för, vilket har begränsat mig. Ena uppsättningen ligger i "itunes/libary/" och den andra i "nedladdningar". Går det att lösa på något sätt?

Har testat att dirigera nedladdningarna direkt till itunesmappen, men det krävs att man drar in dom via själva programmet för att kunna spelas upp.

Någon som har en lösning på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in