• 1
  • 2
2007-09-23, 20:55
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
En liten detalj bara: "min chef" skulle kunna syfta på olika individer i "1" och "2". Då följer det inte att "3. Bosse är HIV-mannen".

Kanske är det den typen av situationer TS har i tankarna?

Njae, det vore lite väl snålt läst. Men varsågod och byt ut alla förekomster av "min chef" (med eller utan versalt "M") mot "världens längsta man" eller något annat som saknar relativ referens.
Citera
2007-09-23, 22:35
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Njae, det vore lite väl snålt läst. Men varsågod och byt ut alla förekomster av "min chef" (med eller utan versalt "M") mot "världens längsta man" eller något annat som saknar relativ referens.

Ja, det var en väldigt snål läsning. Kan hålla med om det.
Citera
2007-09-25, 16:53
Medlem
MüsliMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
1. Först och främst så finns det ju olika typer av logik; religioner är ett typexempel där man skapar en egen form av logik där allting som sker innom denna är logisk, och följdaktligen korrekt. Frågan är om någonting som är intuitivt logiskt, alltså har en sammanhängande orsakgsföljd kan vara felaktigt?

Jag kommer inte på något bra exempel, kanske är frågan felaktigt formulerad, jag vet inte.

2. I psykoanalytisk drömteori så kan analysen se ut på följadnde sätt: Carl påminner i drömmen om min John, John är min farbror, alltså representerar Carl min farbror.

Alltså A = B = C - A = C

Det här är för mig ett logiskt misstag, se här tex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_fallacy

Men hur demostrerar man misstaget matematiskt, satslogiskt, eller på något sätt som verkligen bevisar felaktigheten?
Jag fattar ingenthing :P Kan någon förklara vad han menar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in