• 1
  • 2
2007-11-19, 17:57
Medlem
Nailss avatar
Och sen tar det ca 3 minuter innan det 64KB stora minnet är fyllt. Underbara tider
Citera
2007-11-19, 18:06
Bannlyst
Behövde man inte nån jävla skruvmejsel till bandaren?
Citera
2007-11-19, 18:39
Medlem
Mr Drs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Behövde man inte nån jävla skruvmejsel till bandaren?
De tidiga versionerna av kassettspelarna krävde att man använde skruvmejsel att justera tonhuvudet med. De senare hade en roterbar knapp placerad strax intill kassettluckan, och även en stapel med lysdioder man kunde läsa av signalstyrkan på.
Citera
2007-11-19, 19:41
Medlem
gefys avatar
Det här är riktig nostalgi. Någonstans däruppe på vinden finns en kartong med måååånga disketter med spel som köparen inte fick med(?) när jag sålde min maskin för många år sedan.
Citera
2007-11-19, 20:26
Medlem
crall_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Så länge du bara ska köra från bandstationen är allt du behöver kunna LOAD och RUN. Väldigt simpelt.

För att ladda från disk drive så är det LOAD "*",8,1 och sedan RUN om jag inte minns fel.

Jag måste fan också skaffa mig en C64 igen.

På min C128d så skiver man LOAD"$",8 och trycker Enter och när den laddat klart skriver man LIST och trycker Enter, då kommer programen på disketten upp. Man skriver LOAD"spelnamn",8,1 och trycker Enter, när den laddat klart skriver man RUN och trycker Enter och Voila spelet startar.

När jag tänker efter så sa man väl Return om Enter knappen.

Har både en C64 och en C128d liggandes i källaren.
Citera
2007-11-19, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Dr
De tidiga versionerna av kassettspelarna krävde att man använde skruvmejsel att justera tonhuvudet med. De senare hade en roterbar knapp placerad strax intill kassettluckan, och även en stapel med lysdioder man kunde läsa av signalstyrkan på.

Nån utmaning ska det väl va?
Citera
2007-11-19, 21:44
Medlem
Nailss avatar
Citat:
De senare hade en roterbar knapp placerad strax intill kassettluckan, och även en stapel med lysdioder man kunde läsa av signalstyrkan på.
Hmm, det här känner jag inte alls till - är du säker på detta? Det fanns en lysdiod för "SAVE" men ingen för signalstyrka. Kolla tex här och här
Citera
2007-11-19, 22:32
Medlem
Germanias avatar
jo då det fanns det, en sån har jag haft
Citera
2007-11-19, 22:37
Medlem
Mr Drs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nails
Hmm, det här känner jag inte alls till - är du säker på detta? Det fanns en lysdiod för "SAVE" men ingen för signalstyrka. Kolla tex här och här
Jo, det är jag säker på. Det var en rad med åtta-tio rödlysande smala rektanglar, där ju fler som lös indikerade starkare signal.

Jag försökte googla fram någon bild utan resultat. Jag hittade dock ett dokument över Commodores produkter:
Citat:
Cassette Series:Took regular cassettes, non standard format data.
Note: 1530 is same as C2N. Therefore, variations were not
expanded.
* CBM C2N-1 Black, 8.00"Lx5.25"Wx2.50"H, 5 button, No Tape Ctr. BZ
* CBM C2N-2 Cream C2N-1, Tinted Window, Tape Counter. JB
* CBM C2N-3 C2N-2 with bolder logo. BZ
* CBM C2N-4 Cream, 6.00"Lx7.75"Wx2.00"H, 6 button,Clear Win., Tape Ctr. BZ
* CBM C2N-5 C2N-4 with no counter label, orange under cassette. BZ
* CBM C2N-6 C2N-4 with no save label, bolder logo, LED on LHS BZ
* CBM C2N-7 C2N-4 with tinted win., bolder logo. BG
* CBM 1531-1 Charcoal Grey C2N-6, Commodore 16/+4, Orange under casette BZ
* CBM 1531-2 Charcoal Grey C2N-5, LED on RHS PR
* CBM 1531-3 Charcoal Grey C2N-4, Silver label under casette, LED on RHS PR
* CBM Load-It LED Readout, Adjustment Screw
Från: http://www.zimmers.net/commie/docs/cbm-products.txt

Under förutsättning att ovanstående stämmer, borde det varit den sistnämnda jag syftar på, CBM Load-It.

Jag har tyvärr inte möjlighet att bidra med någon bild, men jag är säker på att det låg till såhär.
Citera
2007-11-19, 23:55
Medlem
Nailss avatar
Citat:
Under förutsättning att ovanstående stämmer, borde det varit den sistnämnda jag syftar på, CBM Load-It.
Jag har tyvärr inte möjlighet att bidra med någon bild, men jag är säker på att det låg till såhär.
Sedärja, då stämmer det säkert! På något sätt så ringer faktiskt det där namnet i någon klocka även för mig. Men det är faktiskt rätt skumt att det inte går att hitta någon mer information eller bilder om den...
Citera
2007-11-20, 00:59
Medlem
snapcases avatar
Citat:
På dom som hade ett hål för skruvmejsel så kunde man använda ett program som hette azimuth som kontrollerade att man skruvade rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in