2007-09-18, 23:11
Medlem
rasmusens avatar
Hej!

Försökte bränna en film för någon dag sedan men mitt under bränningsprocessen avbröt jag. Nu går det inte att ta bort mappen "namnlös skiva" som liger på både skrivbordet och sidofältet i finder. Ikonen har ett "radioaktivitetsmärke " men annars ser det ut som en vanlig mapp. Självklart är skivan uttagen och datorn har startats om flertalet gånger.

Hur ska jag bära mig åt?

Tack på förhand
Citera
2007-09-19, 18:44
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Hej!

Försökte bränna en film för någon dag sedan men mitt under bränningsprocessen avbröt jag. Nu går det inte att ta bort mappen "namnlös skiva" som liger på både skrivbordet och sidofältet i finder. Ikonen har ett "radioaktivitetsmärke " men annars ser det ut som en vanlig mapp. Självklart är skivan uttagen och datorn har startats om flertalet gånger.

Hur ska jag bära mig åt?

Tack på förhand

Det är en smart bränn mapp....Bara att kasta och innehållet är bara en genväg....
Citera
2007-09-19, 20:17
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Om inte det funkar så kan du alltid öppna en Terminal, gå till skrivbordet genom att skriva cd Desktop och sedan sudo rm -r <mappens namn> (kom ihåg att den är case sensitive och är det ett mellanslag i mappens namn så sätter du namnet inom ""). Sedan får du fylla i ditt lösenord (terminalen visar inte en massa stjärnor eller så när du skriver i läsenord men den läser det ändå).
Citera
2007-09-19, 21:14
Medlem
Akademikerns avatar
När jag fick kvar en sådan mapp efter avbruten bränning så var det bara att dra ut den från finder till skrivbordet så försvann den i ett sånt där fint rökmåln.
Citera
2007-09-21, 12:09
Medlem
rasmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Om inte det funkar så kan du alltid öppna en Terminal, gå till skrivbordet genom att skriva cd Desktop och sedan sudo rm -r <mappens namn> (kom ihåg att den är case sensitive och är det ett mellanslag i mappens namn så sätter du namnet inom ""). Sedan får du fylla i ditt lösenord (terminalen visar inte en massa stjärnor eller så när du skriver i läsenord men den läser det ändå).

Tack, men något gick lite snätt där. Jag var tvungen att acceptera hanlingen genom att skriva migg lösenord vilket jag inte äns har, därför lämnade jag det helt tomt och tryckte på internet. Då stog det "rm: Namnlös DVD: No such file or directory", dock finns det fortfarande kvar.
Citera
2014-03-21, 20:40
Medlem
felstavadds avatar
En nekrobump på en riktigt gammal tråd, har också råkat ut för detta nu i Lion 10.7.5

Har två "brännarmappar" (med radioaktivitetssymbolen på) som heter "Namnlös DVD.fpbf" som ligger på vänstersidan i sidolisten i mapparna tillsammans med t.ex. "Alla mina filer", "Dropbox", "Hämtade filer" o.dyl.

Drar jag ut dem på skrivbordet eller soptunnan så sitter de bara kvar, försöker jag öppna dem händer inget utom att det blinkar till i fönstret men mappen öppnas/stängs blixtnabbt, ibland det kommer en ruta upp med att "kan ej öppnas då mappen inte hittades" eller nåt liknande. Högerklickar jag sker inget alls, inte ens en listmeny dyker upp, som spökmappar, de syns men finns inte.

Har sökt på datorn med Spotlight efter mapparna med de hittas inte.

Från början var de bara en men när jag brände en dvd i Toast så dök det upp en till, är orolig att det blir fler eller för många om jag jag fortsätter bränna.

Har kollat/reparerat behörigheter med skivkontroll, zappat PRAM samt kört en säker uppstart utan att det hjälper, några förslag vad jag kan göra?
Citera
2014-03-21, 20:55
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
text
Om du startar om datorn, kvarstår problemet?

Edit: du har zappat vad som zappas går. Jag missade den detaljen.

Nej, jag har inga förslag, tyvärr.
Citera
2014-03-22, 10:09
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
En nekrobump på en riktigt gammal tråd, har också råkat ut för detta nu i Lion 10.7.5

Har två "brännarmappar" (med radioaktivitetssymbolen på) som heter "Namnlös DVD.fpbf" som ligger på vänstersidan i sidolisten i mapparna tillsammans med t.ex. "Alla mina filer", "Dropbox", "Hämtade filer" o.dyl.

Drar jag ut dem på skrivbordet eller soptunnan så sitter de bara kvar, försöker jag öppna dem händer inget utom att det blinkar till i fönstret men mappen öppnas/stängs blixtnabbt, ibland det kommer en ruta upp med att "kan ej öppnas då mappen inte hittades" eller nåt liknande. Högerklickar jag sker inget alls, inte ens en listmeny dyker upp, som spökmappar, de syns men finns inte.

Har sökt på datorn med Spotlight efter mapparna med de hittas inte.

Från början var de bara en men när jag brände en dvd i Toast så dök det upp en till, är orolig att det blir fler eller för många om jag jag fortsätter bränna.

Har kollat/reparerat behörigheter med skivkontroll, zappat PRAM samt kört en säker uppstart utan att det hjälper, några förslag vad jag kan göra?

Håller du inne kommando-tangenten när du drar ut den från sidopanelen?
Om inte, testa det.
Citera
2014-03-22, 10:48
Medlem
Jag brukar starta om datorn när det inte går att slänga en fil, efter omstarten så brukar det fungera
Citera
2014-03-23, 20:20
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Håller du inne kommando-tangenten när du drar ut den från sidopanelen?
Om inte, testa det.

Ett alldeles utmärkt förslag som fungerade perfekt, stort tack
Citera
2014-03-24, 19:27
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ett alldeles utmärkt förslag som fungerade perfekt, stort tack

Trevligt att kunna hjälpa till.

Det som hade hänt var alltså att du lyckats göra en genväg till mapparna i sidolisten.
När du sedan kastat de riktiga mapparna så hade du icke fungerande genvägar i din sidolist.

Att man måste hålla inne kommandotangenten för att ta bort genvägarna var nytt i Lion eller Mountain Lion, jag kommer inte riktigt ihåg vilken. Jag antar att det var för att folk tog bort genvägar av misstag, och irriterade sig på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in