Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Du har redan fått svaret: Ak4B och Ak4OR är kvar i organisationen inom Hv, och endast Hv.
Att jämföra Ak5 och Ak4 är lite vanskligt eftersom bägge har sina fördelar jämte nackdelar.
Jag själv är grundutbildad på Ak5 men har lallat Ak4 i många år inom Hv, och Ak4B anser jag vara en mycket bra lösning med kraftigt och pålitligt vapen samt bra sikte som gör att användaren snabbt får träff i målet.
Så vad prioriterar man?
- Ett äldre vapen med bra/stor anslagskraft, slår igenom väggar i SIB och mindre träd i skogen. Liten magasinkapacitet och relativt tungt.
- Eller ett lättare/mindre vapen med god verkan i målet med bättre magasinkapacitet.
Trots att jag är lite småkär i Ak4B, så måste jag nog framhålla Ak5C som den bättre lösningen: pålitlig, bra riktmedel (samma Aimpoint som Ak4B), bra ergonomi, vettig tyngd och storlek (folk som börjar yra om M4 och AUG kanske ska släppa CS och komma in i matchen).
Men ändå...jag gillar 7,62, men samtidigt ÄR ju 5,56 mindre, lättare (dvs MER am i trossen) och enklare att hantera (det är ju mycket enklare för soldaterna att lära sig träffa med Ak5 än Ak4).
Jag är som sagt splittrad, men Ak5C "vinner" nog i längden.
Linkan84: det verkar som det skiljer 10 år oss emellan, men vi har helt samma uppfattning, Ksp90B är en ypperlig kompromiss. Jag önskar dock att de hade behållit den gamla pipan och anskaffat bättre magasin, typ en kombo mellan tyg- och plastkassetterna.
"Democracy" verkar bara vara ett uttråkat troll. Välkommen att läsa, men det är bara dumt att påstå ditten och datten när man uppenbarligen inte riktigt vet vad som är verkligt och inte..
edit: leprafingrar
Att jämföra Ak5 och Ak4 är lite vanskligt eftersom bägge har sina fördelar jämte nackdelar.
Jag själv är grundutbildad på Ak5 men har lallat Ak4 i många år inom Hv, och Ak4B anser jag vara en mycket bra lösning med kraftigt och pålitligt vapen samt bra sikte som gör att användaren snabbt får träff i målet.
Så vad prioriterar man?
- Ett äldre vapen med bra/stor anslagskraft, slår igenom väggar i SIB och mindre träd i skogen. Liten magasinkapacitet och relativt tungt.
- Eller ett lättare/mindre vapen med god verkan i målet med bättre magasinkapacitet.
Trots att jag är lite småkär i Ak4B, så måste jag nog framhålla Ak5C som den bättre lösningen: pålitlig, bra riktmedel (samma Aimpoint som Ak4B), bra ergonomi, vettig tyngd och storlek (folk som börjar yra om M4 och AUG kanske ska släppa CS och komma in i matchen).
Men ändå...jag gillar 7,62, men samtidigt ÄR ju 5,56 mindre, lättare (dvs MER am i trossen) och enklare att hantera (det är ju mycket enklare för soldaterna att lära sig träffa med Ak5 än Ak4).
Jag är som sagt splittrad, men Ak5C "vinner" nog i längden.
Linkan84: det verkar som det skiljer 10 år oss emellan, men vi har helt samma uppfattning, Ksp90B är en ypperlig kompromiss. Jag önskar dock att de hade behållit den gamla pipan och anskaffat bättre magasin, typ en kombo mellan tyg- och plastkassetterna.
"Democracy" verkar bara vara ett uttråkat troll. Välkommen att läsa, men det är bara dumt att påstå ditten och datten när man uppenbarligen inte riktigt vet vad som är verkligt och inte..

edit: leprafingrar
Är för ung för att ha haft ak4 dessutom har jag aldrig varit med i hemvärnet så jag vet inte. Kan tänka mig att den är pålitlig. Har testat AG3an som ju är norrbaggarnas fast med infällbar kolv. Den var fan sjukt framtung pga av det. Men det är väl en vanesak.
AK5 - helt ok
AK5B - jävla kukvariant med ett av världshistoriens sämsta sikten, speciellt med det där jävla mörkermedlet.
AK5C - pålitlig, borde ju vara det va?
- bra riktmedel (samma Aimpoint som Ak4B), jo förvisso men det riktmedlet är avsett just för ak4b och INTE en ak5a. Bara det att det är för stort gör att det kan skapas eldavbrott då tomhylsan slår i batterifacket och studsar in i mekanismen igen.
- bra ergonomi, japp
- vettig tyngd och storlek, stämmer bra. Det känns dock felbalanserat jämfört med den vanliga ak5an. Kan vara en vanesak.
2 frågetecken dock om ak5c. Varför sistaskottspärr som sitter helt fel till? Har du slut plugg i magasinet ar du fan gjort generalfel ändå som skjutit slut allt som oftast. Nu var väl FNC från början gjord med sistaskottspärr. Men det känns som en hollywoodgrej det där. Och varför plastmag som inte håller mer än 10 omladdningar. Skit skit skit. Metall ska de va.
Nä nu har har jag möpat klart här.

r med 25 patroners magasin kanske.