2007-09-19, 16:25
Medlem
Bazookacrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Du har redan fått svaret: Ak4B och Ak4OR är kvar i organisationen inom Hv, och endast Hv.

Att jämföra Ak5 och Ak4 är lite vanskligt eftersom bägge har sina fördelar jämte nackdelar.

Jag själv är grundutbildad på Ak5 men har lallat Ak4 i många år inom Hv, och Ak4B anser jag vara en mycket bra lösning med kraftigt och pålitligt vapen samt bra sikte som gör att användaren snabbt får träff i målet.

Så vad prioriterar man?
- Ett äldre vapen med bra/stor anslagskraft, slår igenom väggar i SIB och mindre träd i skogen. Liten magasinkapacitet och relativt tungt.

- Eller ett lättare/mindre vapen med god verkan i målet med bättre magasinkapacitet.

Trots att jag är lite småkär i Ak4B, så måste jag nog framhålla Ak5C som den bättre lösningen: pålitlig, bra riktmedel (samma Aimpoint som Ak4B), bra ergonomi, vettig tyngd och storlek (folk som börjar yra om M4 och AUG kanske ska släppa CS och komma in i matchen).

Men ändå...jag gillar 7,62, men samtidigt ÄR ju 5,56 mindre, lättare (dvs MER am i trossen) och enklare att hantera (det är ju mycket enklare för soldaterna att lära sig träffa med Ak5 än Ak4).

Jag är som sagt splittrad, men Ak5C "vinner" nog i längden.

Linkan84: det verkar som det skiljer 10 år oss emellan, men vi har helt samma uppfattning, Ksp90B är en ypperlig kompromiss. Jag önskar dock att de hade behållit den gamla pipan och anskaffat bättre magasin, typ en kombo mellan tyg- och plastkassetterna.

"Democracy" verkar bara vara ett uttråkat troll. Välkommen att läsa, men det är bara dumt att påstå ditten och datten när man uppenbarligen inte riktigt vet vad som är verkligt och inte..

edit: leprafingrar

Är för ung för att ha haft ak4 dessutom har jag aldrig varit med i hemvärnet så jag vet inte. Kan tänka mig att den är pålitlig. Har testat AG3an som ju är norrbaggarnas fast med infällbar kolv. Den var fan sjukt framtung pga av det. Men det är väl en vanesak.

AK5 - helt ok
AK5B - jävla kukvariant med ett av världshistoriens sämsta sikten, speciellt med det där jävla mörkermedlet.
AK5C - pålitlig, borde ju vara det va?
- bra riktmedel (samma Aimpoint som Ak4B), jo förvisso men det riktmedlet är avsett just för ak4b och INTE en ak5a. Bara det att det är för stort gör att det kan skapas eldavbrott då tomhylsan slår i batterifacket och studsar in i mekanismen igen.
- bra ergonomi, japp
- vettig tyngd och storlek, stämmer bra. Det känns dock felbalanserat jämfört med den vanliga ak5an. Kan vara en vanesak.

2 frågetecken dock om ak5c. Varför sistaskottspärr som sitter helt fel till? Har du slut plugg i magasinet ar du fan gjort generalfel ändå som skjutit slut allt som oftast. Nu var väl FNC från början gjord med sistaskottspärr. Men det känns som en hollywoodgrej det där. Och varför plastmag som inte håller mer än 10 omladdningar. Skit skit skit. Metall ska de va.

Nä nu har har jag möpat klart här.
Citera
2007-09-19, 20:28
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Jävlar, ingen som har info om mitt livsprojekt, NIVA?

Nytt Infanteri VApen.ä

FFV´s eget projekt.

Vet inte om jag hade gillat att springa runt med den och kört SIB direkt

Liten lustig skapelse, en kombinerad ak (kal 5.6) och "grg" (typ 40-45 mm?). Lite otympligt...

Har några sunkiga bilder på spektaklet liggandes nånstans som jag kan rota fram en regnig dag.
Citera
2007-09-19, 21:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Vet inte om jag hade gillat att springa runt med den och kört SIB direkt

Liten lustig skapelse, en kombinerad ak (kal 5.6) och "grg" (typ 40-45 mm?). Lite otympligt...

Har några sunkiga bilder på spektaklet liggandes nånstans som jag kan rota fram en regnig dag.

Låter ju som en M16A2/Steyr AUG/Tavor TAR-21 med en M203 monterad? Eller en XM-29 OICW...
Citera
2007-09-19, 21:24
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Låter ju som en M16A2/Steyr AUG/Tavor TAR-21 med en M203 monterad? Eller en XM-29 OICW...

Var tvungen att googla den sista... tänk dig den fast bara själva 5.56 delen på sprängskissen + ett axelstöd i trä (http://world.guns.ru/assault/as40-e.htm). Lägg på ett 40 mm metallrör ovanpå (mysigt att vila kinden mot när det är -20 grader ute). Minns jag rätt är magasinet bakom handtaget a la bullpop. Och tänk 70-tal...

Har bilderna på en annan dator, men jag kan lägga upp dem till helgen om ingen annan hinner före.
Citera
2007-09-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven P
Det stämmer att AK1, AK2 och AK3 var automatkarbiner som ingick i testet då G3/AK4 antogs som standardvapen i det svenska försvaret. Om jag inte minns helt fel var AK1 en automatkarbin vid namn GRAM i kaliber 6,5x55 som var en vidareutveckling av Ljungman AG42, AK2 var också GRAM men i kaliber 7,62x51. AK3 var den belgiska automatkarbinen FN FAL.

Ok, tackar! Då börjar saker falla på plats.
Hm, om jag förstår rätt av sidan du länkar till, som verkar väldigt bra, så var det FM 1957-60 som gjordes i både 6,5x55 samt 7,62x51. Det nämns inte vad jag kan se att GRAM 63 skulle haft någon annan kaliber än 7,62x51 Men det kan förstås vara en "lapsus". Det nämns även at G3:an skulle tävlat även mot M14, valmet M60, samt någon SIG-ak. Så det verkar fortfarande ändå lite smårörigt med hur man valt beteckningarna måste jag säga

Medans man ändå är i farten måste jag passa på att erkänna att jag tycker AK5:ans "konkurrent" FFV890C verkar lite småcharmig. Ser liten och elak ut, en svensk Galil
Citera
2007-09-19, 21:43
Medlem
Ok jag har inte läst hela tråden, men till alla som säger att 7.62 är bättre än
5,56 så har jag en fråga.
Varför har 5.56 blivit standard om den är sämre? Har alla fel?
Jag menar inte att vara spydig, jag bara undrar.

/T
Citera
2007-09-19, 22:28
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengan

/T

5,56 är inte sämre rent generellt. De båda patronerna har sina respektive för- och nackdelar. Finns en låååång tråd om detta.
Citera
2007-09-19, 22:40
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengan

/T
Att den blivit standard i Sverige beror på att NATO äger och att den blev standard där beror väl på att den ansågs mest lämpad i Vietnam, tror jag i alla fall.

Om det var en konflikt i mer öppna landskap tror jag en grövre kaliber skulle vara aktuell, 6,5:or med 25 patroners magasin kanske.
Citera
2007-09-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkan84
AK4: Den kraftiga rekylen gör dock att automateld blir svårriktad och dessutom kortvarig pga det lilla magasinet.

Har för mig att vi blev tillsagda att aldrig använda automateld på våra AK4 när jag låg i lumpen i Boden. Dom sa att risken att vi skada oss själva istället för fienden var större.

Men självklart var det ju flera som inte kunde hålla sig när vi var ute på skjutövningar. En kille, som jag såg när han stod upp och sköt, träffade nog tavlan med första skottet. Övriga 19 drog han i en lodrät linje rakt uppåt.
Citera
2007-09-19, 22:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Att den blivit standard i Sverige beror på att NATO äger och att den blev standard där beror väl på att den ansågs mest lämpad i Vietnam, tror jag i alla fall.

Om det var en konflikt i mer öppna landskap tror jag en grövre kaliber skulle vara aktuell, 6,5r med 25 patroners magasin kanske.

5,56x45 togs fram mellan Koreakriget och Vietnam
och i ny laddning (med bättre långshållsegenskaper än orginalkulan)
blev den NATO-standard först efter Vietnamkriget.

Så, nej. 5,56x45 togs inte fram för Vietnam.
Den fick sitt mediala genombrott där (svendomen togs av SAS i Borneo),
men den var närmast framtagen för ett krig på den europeiska kontinenten.
Citera
2007-09-20, 05:03
Medlem
Svampfests avatar
Jag känner mig lite tvungen att dra upp en OT fråga här i tråden nu.

Jag var igår och inventerade/funktionskollade min AK4 som är kasunförvarad. Problemet var bara att jag hade glömt att få med mig nyckeln till patronlåset, döm om min förvåning när vapenteknikern endast slänger ett getöga på serienummret på patronlåset och plockar fram en jävla huvudnyckel, låset kom ur hur lätt som helst!?

Är det en odlad skröna att man får såga itu bössan för att få ut patronlåset? Måste ju bli mäkta jobbigt ifall en huvudnyckel kommer på vift.
Citera
2007-09-20, 05:24
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Är det en odlad skröna att man får såga itu bössan för att få ut patronlåset? Måste ju bli mäkta jobbigt ifall en huvudnyckel kommer på vift.

Njaaaa jooo vettefan. Klart att det går att få ut. Men för i princip alla så är det omöjligt. För dom som det inte är omöjligt tar det väldigt långtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in