2007-09-18, 22:02
Bannlyst
Ja, som topic lyder, vill bara ha en kortfattad sammanfattning av de båda för mitt personliga nöjes skull

Jag fan wikipedias förklaringar för avancerade för mitt unga sinne.
Citera
2007-09-21, 12:02
Medlem
Thucydidess avatar
Jag kan ingenting om Schopenhauer, och har endast en rudimentär insikt i Kants filosofi. Vad i wikipedias artiklar var för svårt?

Snabb beskrivning av huvuddragen i Kants epistemologi: Vi är begränsade varelser med sinnen som interagerar med världen, och det enda vi egentligen kan veta något om är våra sinnesintryck. Världen som sådan är helt otillgänglig för oss (det "röda" i en tomat blir åtminstone delvis till i våra sinnen och "finns" inte i någon begriplig mening i tomaten). Våra mentala fakulteteter betingar dessutom våra upplevelser av världen (tid, rum, orsakssamband, tal, osv är premisser för tänkande, och vi har bara rätt att förutsätta att de existerar som fenomen, det vill säga i våra uppfattningar av och om världen).

Snabb beskrivning av huvuddragen i Kants moralfilosofi: Moral är rationellt betingade plikter som vi följer när vi inser att vi borde göra det, i linje med argumentet "hur skulle det se ut om alla gjorde si eller så". Jesus gyllene regel "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" är en viktig inspirationskälla. I grund och botten vilar moralen i ett komplext resonemang som gör gällande att vi som agenter, trots att våra kroppar lyder under naturens determinism, kan handla fritt då vi handlar rationellt, och att det ger oss ett värde som fria agenter som inte får kränkas.

Jag har klottrat ned allt ovanstående i hast och kan ha gjort en del fel. Hoppas likväl det hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in