Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Har cookie-inställningen på "Acceptera alla cookies".
Har haft det så i flera år nu.
Och det var inte möjligt att gå tillbaka, för då kom inloggningsrutan upp igen.
Kom ihåg mig är helkass på de flesta forum (har inte kollat FB än):
Loggar jag in med Kom ihåg mig på dator A, så funkar det.
Loggar jag sedan in från dator B och sätter kom ihåg mig, så loggas
dator A ut ("kom ihåg mig" försvinner på A). (men då är B "kom ihåg mig")
Loggar jag in dator A med "kom ihåg mig" igen, så slutar B att vara "kom ihåg mig".
Helkasst.
Fungerar så i nästan alla forum, så jag använder aldrig den funktionen. Den funkar ju nästan aldrig ändå....
På FB så är det dock som så att "kom ihåg mig" är giltigt ända fram tills du klickar på "Logga ut". Först då så rensas kakorna som "kommer ihåg dig". Och det oavsett vilken dator som du loggar in ifrån och oavsett hur många datorer som du tidigare är "ihågkommen" på.
Om man däremot rensar webbläsarens kakor i verktygs-menyn så bör det ge samma effekt som att välja "logga ut", men det är nog lite enklare att välja FB's "logga ut"-alternativ så fort man är klar innan man stänger webbläsaren för att undvika att någon annan kommer in på ens konto.
Utan aktivitet såsom att posta inlägg (att bara sitta och komponera inlägget räknas alltså inte) har jag för mig att man blir automatiskt utloggad efter 20 minuter eller nåt åt det hållet.
Det finns alltså två sätt att slippa få sina inlägg som man tagit tid på sig att skriva kastade in i det mörka dev/null/;
Nr 1 är att alltid när man loggar in välja "kom ihåg mig", men det förutsätter alltså att man för sin egen säkerhets skull också kommer ihåg att alltid välja "logga ut" innan man stänger webbläsaren.
Nr 2 är att alltid kopiera sina inlägg innan man klickar på "Skicka svar"-knappen - visar det sig då att man blivit automatiskt utloggad så är det bara till att logga in på nytt, leta upp inlägget som man ville posta ett svar på och sedan göra just det genom att klistra in det man just kopierade, och det då inom dessa (antagna) 20 minuter innan man blir utloggad på nytt.
Eller så byter man webbläsare. I Opera så kan man nämligen backa och den text man då skrivit in i ett inskrivningsfält ligger kvar. Till skillnad mot IE och FF som ger en ett blankt ifyllnadsfält i sådana fall.
Jag förespråkar dock att man använder sig av alternativ Nr 1 då det kräver mindre arbete. Har man däremot en instabil dator med benägenhet att frysa så bör man använda sig av alternativ Nr 2. Men då får man inte glömma att klistra in sitt inlägg i ett textdokument (eller tom att skriva det det där redan från början) och därtill så måste man ta för vana att spara dokumentet efter varje stycke. Typ.
/ och återigen - om man använder Opera och denna webbläsares inbyggda "Anteckningar" så fort man ska komponera ett textstycke så behöver man inte ens bry sig om att spara för fem öre då allt man skriver automatsparas...