2007-09-18, 19:17
Medlem
MrOaikis avatar
Testade tråden Datorsäkerhet, men där tycktes den tydligen inte passa, så nu testar jag här istället:

'MacBook Pro har en inbyggd liten kamera, och vid kameran finns en liten lampa som tänds när kameran är igång/används av något program. Går denna att lita på? Skulle någon teoretiskt kunna hacka sig in i datorn och installera ett program som använder kameran utan att tända lampan? Eller är det en fysisk switch som får lampan att tändas när ström skickas till kameran?
Citera
2007-09-18, 19:42
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Det beror nog helt på hur kunnig personen är och hur mycket den vill se ditt ansikte. Kom ihåg att det är en Mac så det begränsar drastiskt personerna som kan göra något elakt via kod, sen får du också tänka på hur sannolikt det är att någon vill se dig surfa framför datorn...

Citera
2007-09-18, 20:01
Medlem
Mullvadens avatar
Sätt en liten tejpbit framför när du inte använder den om du är väldigt paranoid. Om du inte är det så lär du inte ha något att oroa dig över.
Citera
2007-09-18, 20:45
Medlem
Fernet77s avatar
Kanske den överspända moderatorn som slängde din tråd har lust att utveckla varför det inte går att ta över kameran. Jag läste på nyheterna idag om en skola som fått några macbooks stulna men där skolan hade installerat ett program som startade kameran och skickade bilder på tjuvarna Ha ha, suckers!
Citera
2007-09-18, 21:35
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Mja, men de där programmen (skrev ett eget litet script som gjorde samma sak) tänder lampan när de tar kort.
Citera
2007-09-18, 22:01
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Testade tråden Datorsäkerhet, men där tycktes den tydligen inte passa, så nu testar jag här istället:

'MacBook Pro har en inbyggd liten kamera, och vid kameran finns en liten lampa som tänds när kameran är igång/används av något program. Går denna att lita på? Skulle någon teoretiskt kunna hacka sig in i datorn och installera ett program som använder kameran utan att tända lampan? Eller är det en fysisk switch som får lampan att tändas när ström skickas till kameran?

Jag tänkte på just detta när jag läste den här artikeln, http://macworld.idg.se/2.1038/1.121210, och om den programvara som hjälpte till att sätta dit skummisarna.
Citera
2007-09-19, 10:44
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Mja, men de där programmen (skrev ett eget litet script som gjorde samma sak) tänder lampan när de tar kort.

Ja, jag har märkt att lampan blinkar till så fort kameran används. Undrar om det är operativsystemet som säger åt den att lysa, eller om det är något elektronisk i kameran som alltid får den att lysa när den är igång. :-/ Hmmmm....
Citera
2007-09-19, 15:54
Medlem
Fernets avatar
Gå in på iFixit.com
Demontera din Mac
Ta bort lampan/Koppla ur lampan
Skruva ihop
Klart

Om du är så nojig, har DU kvitto på din Mac?
Citera
2007-09-19, 23:33
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Gå in på iFixit.com
Demontera din Mac
Ta bort lampan/Koppla ur lampan
Skruva ihop
Klart

Om du är så nojig, har DU kvitto på din Mac?

Varför skulle jag vilja ta bort lampan? Jag vill ju veta om man kan lita på att lampan alltid lyser när kameran är igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in