Citat:
Ursprungligen postat av
MrBrax
Otroligt störande det här, har hittat en produkt på amerikanska ebay som är rätt billig jämfört med brittiska, och nu lär jag mig det här om GSP också. Går de verkligen att lita på i dagsläget? Har läst om en del som måste betala dubbelt!
Dessutom så är även GSP riktigt lågt, och skulle inte alls täcka tull + moms, t.ex. en hårddisk för $249 får $17.81.
GSP har blivit bättre och mer pålitligt än tidigare. Men det är fortfarande långsam frakt och det är svårt med spårningen till Sverige. Trackingen kan försvinna i flera dagar och det är flera nummer att hålla reda på. Att man behöver betala dubbelt förekommer i praktiken inte alls längre här i Sverige, detta då Pitney Bowes i Kentucky ska ha anmält ett betalt Tull ID till svenska tullmyndigheten.
Vad gäller den låga GSP beräkningen så beror det på att eBay numera bara visar fraktkostnaderna vid listningen. För att se din totala GSP kostnad inklusive moms/tull måste du lägga varan i varukorgen och sedan kolla i din varukorg.
Jag personligen har nästan helt övergivit säljare från USA på eBay och handlar mest från Asien tex Hong Kong eller Singapore pga GSP. De är ofta villiga att skicka varor med låg värdering i tulldeklarationen och fraktkostnaderna är lägre. Om jag vill handla från USA så handlar jag oftast från Amazon och skickar sedan till min USA adress hos Bedabox. Där brukar jag samla ihop ett par-3 olika prylar som de sedan packar om/konsoliderar i samma försändelse och sedan skickar jag med deras billigaste DHL Global mail tjänst (som i Sverige levereras via PostNord till ombud) för att spara på fraktkostnaden. Eftersom jag är den som gör tulldeklarationen och fyller i låga värden så slipper jag oftast tull/moms.
Vad är det för en Hårddisk du tänkt beställa?