Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Efter flera år av frekvent handel genom eBay har jag nu stött på mitt första problem. En skiva som jag sålde har enligt köparen inte kommit fram. Problemet är att köparen befinner sig i Mexico och länder som Mexico är ju ofta problematiska länder att skicka till. Nu har han öppnat ett "case" genom eBay och jag gav eBay min version, men vad händer nu? Kan eBay genom Paypal ta pengar från mig? Kan köparen få min adress?
You are fucked som man säger!
PayPal kommer med största sannolikhet ta pengarna ifrån dig ifall köparen eskalerar till ett så kallat PayPal Claim. Säljare förlorar i över 80% av sådana här fall. Därför brukar seriösa säljare frivilligt skicka tillbaka pengarna via en refund. Det är detta som är nackdelen med PayPal men samtidigt den största fördelen. Å ena sidan kan man som säljare bli blåst av bedragare, men å andra sidan så kanske man aldrig skulle kunna sälja internationellt privatpersoner emellan om köparna inte kände sig trygga. De flesta är trots allt ärliga köpare. Som privatperson bör man inte sälja grejer via eBay vars värde man ekonomiskt inte skulle klara av att förlora.