Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Själv är jag ateist och tror att vår "själ" endast är en effekt/resultat av processerna i vår hjärna.
Men här är min fråga till er troende.
Om själen är något magiskt/andligt , hur kan det då komma sig att den påverkas av droger?
om jag tex dricker mig full på sprit, så kan jag fatta helt andra beslut än vad jag skulle gjort i nycktert tillstånd.
Hur förklarar ni att intag av död materia kan påverka och förändra din själ?
Det enda som hjärnskador eller mentala störningar framkallade pga droganvändning bevisar är att det existerar en
ömsesidig påverkan mellan
hjärnan och
psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis att hjärnan skulle vara ursprung till medvetandet och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc...
Hjärnan har bara en preliminär roll i processen att generera förnimmelser och känslor, och kan anses som ett instrument använt av psyket. Alla neurologiska studier kring hjärnan bevisar bara samspelet mellan psyke och hjärna, vilket är uppenbart; faktum är att utan detta samspel skulle psyket vara fullständigt isolerat från den yttre verkligheten.
Själen är transcendentalt belägen i
hjärtat och dess medvetande om kroppen sker via blodet som bär med sig nervsignaler från kroppens alla organ. Vi som individer är medvetna och förnimmer således kroppen via kroppens egna mottagningssignaler för smärta, lukter etc via nervbanorna i kroppen som själen avläser via blodet som är i kontakt med nervbanorna.
Därför upplever man ingen känsel när man stryper blodet vid en viss kroppsdel pga att själen då ej kan avläsa signalerna.
Hjärnan är en kopplingscentral exempelvis för olika önskningars aktiverande av handlingar för olika kroppsorgan, typ jag vill gå, jag vill springa, jag vill böja kroppen, jag vill blunda. Dessa önskningar utgår som signaler från själen i hjärtat varvid kroppens organ aktiveras via nervceller mm.
Handen på
hjärtat, i
själ och
hjärta inser du att du är det eviga andliga medvetna Jaget i hjärtat...