2007-09-17, 22:24
Medlem
Dr.Diegos avatar
I teorin så krävs det ingen kropp för att bli dömd för mord.

Jag har kan svagt minnas ett fall där det endast fanns kvar tänder efter att kroppen sänkts ner i en tunna, men kommer ingte ihåh om någon dömdes för mord.

Men, i praktiken? Vad skulle krävas för att en person skulle bli dömd för mord utan någon kropp? Alltså ingenting, inga tänder, inga ben.
Citera
2007-09-18, 00:06
Medlem
wises avatar
Fanns väl ett fall nyligen i Helsingborgs tingsrätt där en person åtalades för mord alternativt dråp samt grov stöld eller liknande då denne använt de döda personernas kreditkort för att köpa saker. Såvitt jag vet så slutade det med att han bara dömdes för att ha stulit pengarna och fick någonstans runt 1års fängelse. Jag orkar dock inte leta nu, måste göra en jävla inlämningsuppgift i straffrätt tills imorgon
Citera
2007-09-18, 09:08
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
I teorin så krävs det ingen kropp för att bli dömd för mord.

Jag har kan svagt minnas ett fall där det endast fanns kvar tänder efter att kroppen sänkts ner i en tunna, men kommer ingte ihåh om någon dömdes för mord.

Men, i praktiken? Vad skulle krävas för att en person skulle bli dömd för mord utan någon kropp? Alltså ingenting, inga tänder, inga ben.
En större mängd blod med matchande dna borde väl funka?
Citera
2007-09-18, 09:10
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego

Ingenting krävs, ja mer än ett erkännande från någon förvirrad psykiskt sjuk.
Den försvunna personen som misstänks ha mördats behöver ej heller vara dödförklarad. Det finns exempel när en person dömts för mord på en annan person och den senare inte ens har varit föremål för dödförklaring utan fortsätter leva i alla myndighetsregister.

**Quick dödade INTE Johan Asplund**
Citera
2007-09-18, 09:13
Bannlyst
Runt 1990 dömdes en bekant till livstid för mord utan kropp, har för mig han var den första i svenskt rättsväsende som dömdes så. Han tvingade en sopåkare att köra liket till en förbränningsstation och sen dess finns det inte kvar, han dömdes pga vittnesmål samt stora mängder blod och hjärnsubstans i trossbotten på golvet..
Citera
2007-09-18, 11:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ingenting krävs, ja mer än ett erkännande från någon förvirrad psykiskt sjuk.
Den försvunna personen som misstänks ha mördats behöver ej heller vara dödförklarad. Det finns exempel när en person dömts för mord på en annan person och den senare inte ens har varit föremål för dödförklaring utan fortsätter leva i alla myndighetsregister.

**Quick dödade INTE Johan Asplund**

Det där verkar intressant, har du mer information?
Citera
2007-09-18, 11:24
Medlem
joppes avatar
Dansken Peter Lundin fick livstid för mord på en mamma och hennes två barn, även om de styckade kropparna aldrig har hittats.

http://www.opfinderen.dk/sites/11/
Citera
2007-09-18, 17:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det där verkar intressant, har du mer information?

Jag har tjatat om det tidigare på FB, och står lika frågande idag.
Ingen som kan förklara hur det ens är möjligt att dömas för mord på en levande person i Sverige? Dagens datum är JA ännu folkbokförd på sin mors adress.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=463803&page=2&highlight=johan+asp lund
Citera
2008-09-30, 21:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Dansken Peter Lundin fick livstid för mord på en mamma och hennes två barn, även om de styckade kropparna aldrig har hittats.

http://www.opfinderen.dk/sites/11/

Numera heter han Bjarne Skounborg. Hans mamma hittades väl, men inte sambon och hennes söner?

http://www.kvp.se/nyheter/1.1317903/mordaren-har-gift-sig-i-fangelset

Jaja, möjligtvis OT.
Citera
2008-09-30, 22:10
Medlem
TTKs avatar
Känns som vi irrat oss så långt från den juridiska frågeställningen att tråden inte längre hör hemma här.

Jag papperskorgar den här och så får ni som vill fortsätta diskutera specifika kriminalfall göra det i Kriminalhistoria

Jur --> papperskorg

/Mod
Citera
2008-10-08, 01:03
Medlem
Troians avatar
Flyttar tråden från Papperskorgen till Kriminalhistoria då den utvecklats från en juridisk (låg först i Juridik) diskussion till en lite mer kriminalhistorisk. /Mod
Citera
2008-10-08, 01:19
Medlem
Troians avatar
För att dömas för mord krävs det, precis som vid alla andra brott, att det är ställt utom allt rimligt tvivel att man är skyldig. Det är dock väldigt ovanligt med morddomar då ingen kropp återfunnits, men några har det varit:

- "Kakelugnsmordet", bankmannen Robert Aspelin brändes upp i en kakelugn. Tidigt 60-tal.

- Lillemor Thorsson, som mördades någon stans i Kramforstrakten runt 1970. Polisen tror att kroppen antingen slängdes i Ångermanälven eller att hon grävdes ned på en plats där man höll på att anlägga en väg.

- Johan Asplund, 1980. Eventuellt fler av Thomas Quicks "mordoffer"?

- Ett MC-klubbsrelaterat mord i Falun för några år sedan.
Senast redigerad av Troian 2008-10-08 kl. 01:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in