2007-09-17, 21:07
Medlem
Har en lap hemma som jag har trådlöst internet på, har dock glömt bort passet så jag kan inte komma in på internet med den andra lapen. Hur byter jag lösenord genom routern om jag inte kan det ursprungliga öht? Nån som vet?
Citera
2007-09-17, 21:11
Medlem
Fattar inte ett smack vad du menar, du vill byta lösenord på en laptop via en router, eller vill du byta lösenord på routern..???
Citera
2007-09-17, 21:13
Medlem
Du återställer till fabriksinställning. Detta brukar gå att göra genom att trycka på en liten knapp som man måste ha en penna eller liknande för att trycka på.
Citera
2007-09-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackan_85
Fattar inte ett smack vad du menar, du vill byta lösenord på en laptop via en router, eller vill du byta lösenord på routern..???

Alltså, man måste väl göra det genom routern så att säga? Har ingen aning om vad jag snackar om, därför jag frågar er.
Citera
2007-09-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Alltså, man måste väl göra det genom routern så att säga? Har ingen aning om vad jag snackar om, därför jag frågar er.
Ja, du gör det på routern, gör det jag sa eller dra ut sladden och ha den ute i bra länge, typ flera timmar för säkerhets skull. Annars händer inget alls.Men satsa på knappen istället, eller gå in på routern via den dator det går och återställ därifrån.
Citera
2007-09-17, 21:23
Medlem
Nollställ den till fabriksinställningarna genom att trycka på den lilla knappen på undersidan (eller vart den sitter på den aktuella modellen). Att dra ut sladden tjänar inget till.
Citera
2007-09-17, 21:41
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Har en lap hemma som jag har trådlöst internet på, har dock glömt bort passet så jag kan inte komma in på internet med den andra lapen. Hur byter jag lösenord genom routern om jag inte kan det ursprungliga öht? Nån som vet?
Menar du att ni har "Wireless Card Access List" på? (mac adress restriction)
Citera
2007-09-17, 22:11
Medlem
Thunder Dragons avatar
Ta upp routern och kolla runt, de ska finnas en reset-knapp nån stans (oftast ett väldigt litet hål med texten "RESET" ovanför) På dom flesta modeller finns den på baksidan, men på vissa finns den under.

Tryck in reset-knappen i c:a 10 - 30 sekunder (rekkommenderar 30 för att vara på den säkra sidan), sen kan du bara logga in med fabriksinställda passwordet (oftast username="admin", password="password", men de kan skilja, kolla i manualen för att vara säker), och sätta ett nytt password.
Kom dock ihåg att reseten tar bort ALLA inställningar, då du måste sätta ett nytt pass för både control-panel-login, och ett nytt wpa/wep samt port-forwards om du har satt något sånt.

Dock om du menar "hur man byter WEP/WPA password på routern, eftersom jag har glömt det", så finns det i routerns kontrollpanel, vilket kan nås via att surfa in på en IP (tex på min D-link så är det http://192.168.0.1 men det skiljer beroende på router-modell, dock så brukar manualen säga vilken IP man ska använda).
När du väl är inne så brukar inställningen finnas under antingen "security", "advanced" eller liknande, dock så brukar man hitta de efter nån minuts letande.
Citera
2007-09-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Menar du att ni har "Wireless Card Access List" på? (mac adress restriction)

Va?

Så jag resetar bara routern och sen när jag slår på lapen igen så är det bara logga in med typ "admin" "admin"?
Citera
2007-09-18, 22:38
Medlem
Löste sig, men var tvungen att koppla i en nätverkskabel från routern till lapen medans.
Citera
2009-08-20, 14:57
Medlem
återanvänder denna gamla tråd!

Tjena ska reseta router i min polares hem men hans morsa är väldigt nojig över internet och sånt så e de nåt som kan knasa sig när man gör detta? och exakt vad för information är det som försvinner utom passet? de har dom inte så de spelar ingen roll. sedan ere bara hitta defult login?

(någon som vet login för netgear vgr614 v6?)
Citera
2009-08-20, 15:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Nätverk och datorkommunikation

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem