• 1
  • 2
2007-09-17, 23:52
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayte
Dessutom blir brödet ungefär 10000 gr godare om man bakar det på stenplatta. Det vill säga om man inte har lyxen att ha en stenugn.

Lånar tråden lite. Nån som vet vad för slags stenplatta man ska ha? Låter som en trevlig investering
Citera
2007-09-18, 00:29
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Polerad sten, typ en bit marmor från en gammal kökgsbänk eller nåt funkar skitbra. Annars säljs det "pizza stenar" men de ligger på överpris och låter bättre än de är, fungerar oftast inte nämnvärt bra.
Citera
2007-09-18, 00:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Polerad sten, typ en bit marmor från en gammal kökgsbänk eller nåt funkar skitbra. Annars säljs det "pizza stenar" men de ligger på överpris och låter bättre än de är, fungerar oftast inte nämnvärt bra.

Tack ska du ha! Det finns en firma som säljer sten i alla möjliga format här i krokarna. Ska avlägga visit vid lämpligt tillfälle.
Citera
2007-09-18, 00:57
Medlem
StigAllans avatar
Vetemjöl special anser jag duger bra till de recept jag testat ur Jan Heds bakbok.
När det gäller en billig väl fungerande lösning på sten i ugn så har jag tipsat i någon tidigare tråd om att man köper klinkers av lite tjockare modell och låter en med kakelskärare bryta till de två eller tre som inte passar på en ordinär plåt.
Så att plåten blir så full som möjligt.
Använder min till pizza, naan och pitabröd.
Lägger på det mesta faktiskt av lite lättare bröd.
Med hög temperatur så fungerar det väldigt bra.
Citera
2007-09-23, 05:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tyvärr så är utbudet i det här landet ganska begränsat så länge du inte jobbar proffessionellt. Det mjölet Jan Hedh pratar om är durumvetemjöl. Det går att importera från Italien. Finns i Sverige också men är dyrare än att importera. Kungsörnen har ett sådant. Tror att ett paket kostar närmare 20 kronor.

~Paul~

Måste bara säga att jag är väldigt imponerad av Herr Hedh, ruskigt trevlig och kompetent person! Han har en avspänd men samtidigt en väldigt professionell inställning.
Citera
2007-09-23, 07:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Måste bara säga att jag är väldigt imponerad av Herr Hedh, ruskigt trevlig och kompetent person! Han har en avspänd men samtidigt en väldigt professionell inställning.
Håller med. Och det han inte vet om brödbak är inte värt att veta .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in