2007-09-16, 19:07
Medlem
Bob-Dylans avatar
Tar nu kodein i rent medicinskt syfte, har influensa och med hjälp av 3 citodon dagligen lindrar jag symptomen kraftigt.
Blev sjuk i fredags, i lördags och idag har jag tagit 3 citodon per dag.

Så nu undrar jag, efter hur många dagar av detta intag kommer jag bli beroende av kodein?

Det är nämligen det sista jag behöver just nu, så som stormamma brukar säga, fråga först.

Mvh
Citera
2007-09-16, 19:47
Medlem
smokevatrs avatar
beror ju på vilken karaktär du besitter och hur stark i dig sj du är ... men du borde väll säkerligen kunna gå en ca 2-3v på dom mini doserna utan några större problem ..

tänk på att citodon är en svag smärtstillande medecin som är relativt vanlig vid många mindre smärt tillstånd tex tandvärk,ryggprobz etc etc .. om man vart torsk på en vecka skulle det va lite mer kontroll på dom medecinerna ..

mkt sitter i hjärnan och ens egen tro .. tror man att man ska bli sjuk så blir man sjukare än annars.
Vet inte hur många trådar man läst här om personer som verkar ha avtändning tex eft några få dagar på benz bara för att dom läst att andra har nåt som kallas "avtänding" och den fruktade "abstinensen"

tror du att du äter dödsknark o du kommer bli beroende blir du säkert det o tvärtom .. sen kan ingen säga vem som blir beronde heller lr efter hur lång tid.
Citera
2007-09-16, 20:03
Medlem
Avgrunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokevatr
beror ju på vilken karaktär du besitter och hur stark i dig sj du är ... men du borde väll säkerligen kunna gå en ca 2-3v på dom mini doserna utan några större problem ..

tänk på att citodon är en svag smärtstillande medecin som är relativt vanlig vid många mindre smärt tillstånd tex tandvärk,ryggprobz etc etc .. om man vart torsk på en vecka skulle det va lite mer kontroll på dom medecinerna ..

mkt sitter i hjärnan och ens egen tro .. tror man att man ska bli sjuk så blir man sjukare än annars.
Vet inte hur många trådar man läst här om personer som verkar ha avtändning tex eft några få dagar på benz bara för att dom läst att andra har nåt som kallas "avtänding" och den fruktade "abstinensen"

tror du att du äter dödsknark o du kommer bli beroende blir du säkert det o tvärtom .. sen kan ingen säga vem som blir beronde heller lr efter hur lång tid.
words.
Citera
2007-09-16, 20:06
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokevatr

Okej, bra. Nej har testat många tunga droger och inte fått någon värst avtändning. Men det stämmer det du säger.
Jag lär köra på citodon i ett par dagar till, de är så fittäckligt att sitta och plugga med feber och grisont i halsen.
Psykiskt beroende kan jag hantera, men har hört att det fysiska beroendet ska vara grymt tungt att bli av med, därför jag frågade innan jag handlade denna gång.

Tack för svaren.
Mvh
Citera
2007-09-16, 20:26
Medlem
smokevatrs avatar
eft som du använder medecinen i dess korrekta syfte borde du klara det utmärkt

det är bra mkt lättare att bryta ett bruk om du endast brukar vid ett tillfälligt sjukdomstillstånd annars skulle dom inte skrivas ut i den omfattningen som sker ..

om man missbrukar rekreationelt eller för det fattas något i ens liv så är det en annan sak eftersom problemet ofta inte försvinner av sig själv ,, medans din sjukdom/smärta går över och du ej kommer ha behov av dom längre.

ät du dina förskrivna medeciner med gott samvete du känner nog sj om du är farligt ute ..
Citera
2007-09-16, 20:54
Medlem
Tror nog att du fått saker och ting om bakfoten.
Psykiskt beroende kan jag hantera säger du....
hmmmm säger jag.. det är ju just det Psykiska- beroendet som vi alla har så jobbigt med! det är ju lätt att bli av med fysiskt lidande tar ca 5 dygn sen kommer det svåra.... ATT HÅLLA SIG REN
Citera
2007-09-16, 22:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
smokevatr: Precis, fick dom givetvis inte utskrivet för en förkylning men det är en annan femma. Imponerande hur bra citodon fungerar mot förkylning. Eftersom jag anser att flum potentialen på kodein är så liten använder jag dom endast vid sånna här tillfällen när man verkligen behöver dem.

cracz: Trillade dit på tramadol på det där sättet, så vet hur det är. Men eftersom jag använder dom under sjukdom så tror jag det är en annan femma. Som smokevatr nämnde använde jag tramadol vid avsaknad av annat i livet.
Och eftersom jag hört att kodein beroende är svårare att bryta än tramadolberoende så vill jag knappast skapa ett sådant.

Mvh
Citera
2007-09-16, 22:23
Medlem
Bob-Dylans avatar
En annan sak jag kom på som är värd att fråga i samma tråd.

Noddar man på kodein liksom man gör på tramadol?

Mvh
Citera
2007-09-16, 22:25
Medlem
Ah ok...
Citera
2007-09-17, 14:20
Medlem
Spasmofens avatar
nej kodein tycker jag är sämre än tramadol.
Man blir mycket skönare typ på tramadol.
Men tramadol fick jag otroligt obehagliga biverkningar av vid 400 mg utspritt på en dag.
kände mig totalt oroad ständigt och hjärtat slog i 200.
Citera
2007-09-17, 15:53
Medlem
Mava Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tar nu kodein i rent medicinskt syfte, har influensa och med hjälp av 3 citodon dagligen lindrar jag symptomen kraftigt.
Blev sjuk i fredags, i lördags och idag har jag tagit 3 citodon per dag.

Så nu undrar jag, efter hur många dagar av detta intag kommer jag bli beroende av kodein?

Det är nämligen det sista jag behöver just nu, så som stormamma brukar säga, fråga först.

Mvh

Oftast så brukar beroendet komma efter att du gått på det 31-34 dagar om du tar det varje dag. Annars brukar man bli torsk runt 09.00-13.00 mån-ons,torsdag. Så ta för fan inget då

Edit: Nä, förlåt e sådär larvigt stukad. Ska bättra mig!
Citera
2007-09-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Och eftersom jag hört att kodein beroende är svårare att bryta än tramadolberoende så vill jag knappast skapa ett sådant.

Mvh

Det där stämmer iaf inte in på mig. Jag hade betydligt svårare att lägga av med tramadol än att lägga ner kodein (nu har jag inte helt slutat med kodein än men de dagar jag varit helt utan något alls var helt klart värre på den tiden jag gick på tramadol än de dagar jag är helt utan kodein). Nu stämmer det här förstås inte in på alla, men det är nog inte bra att generalisera eftersom det kan vara olka för olika personer vilken drog som är svårast att sluta med.

Mvh
/marilyn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här