Citat:
Ursprungligen postat av PiffåPaff
Ska köra bil imorrn bitti. Hur räknar jag ut hur mycket jag kan supa ikväll och köra bil lagligt imorrn? Man bränner 1gram alkohol i timmen per 10kilo kroppsvikt men hur många gram alkohol finns det i en öl då?
Jag brukade vara orolig, men såg i nån tidning att man kan dricka mycket mer än jag trodde. Man ska vara riktigt packad för att vara rattonykter 12 timmar senare. De som åker fast har nog supit in på småtimmarna. Är det så?
Vet inte men har själv erfarenheten av samma problemställning.
Det är klart jag inte super skallen av mig om jag skall sätta mig i en bil på jobbet 08.00 dagen efter. Men det har hänt att jag känner mig lite seg i huvet första timmarna om jag planerat dåligt.
Mitt tips är att inte dricka efter 22 och dra i dig 2 resorb och några glas vatten innan du somnar, hjälper en hel del mot den kognitiva svikten bakom ratten.
Vad det gäller den lagliga biten så är det nog bara att chansa om du inte har tillgång till en bra alkometer. Kör på smågator vettja!
Min personliga erfarenhet är att 4-5 starka funkar bra om de dricks före just kl. 22 och följs upp med resorb, vatten och ordentlig sömn, typ isäng före 23.00. Men som med allt annat så påverkar ju spriten oss individuellt.