Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-15, 21:29
Medlem
Ska köra bil imorrn bitti. Hur räknar jag ut hur mycket jag kan supa ikväll och köra bil lagligt imorrn? Man bränner 1gram alkohol i timmen per 10kilo kroppsvikt men hur många gram alkohol finns det i en öl då?

Jag brukade vara orolig, men såg i nån tidning att man kan dricka mycket mer än jag trodde. Man ska vara riktigt packad för att vara rattonykter 12 timmar senare. De som åker fast har nog supit in på småtimmarna. Är det så?
2007-09-15, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiffåPaff
Ska köra bil imorrn bitti. Hur räknar jag ut hur mycket jag kan supa ikväll och köra bil lagligt imorrn? Man bränner 1gram alkohol i timmen per 10kilo kroppsvikt men hur många gram alkohol finns det i en öl då?

Jag brukade vara orolig, men såg i nån tidning att man kan dricka mycket mer än jag trodde. Man ska vara riktigt packad för att vara rattonykter 12 timmar senare. De som åker fast har nog supit in på småtimmarna. Är det så?

Har en polare som väger närmare 130kg, som blev av med lappen när han körde hem förmiddagen efter en fest. Han är en "van ölare" och är anständig på alla sätt och vis. Men den förmiddagen satt det kvar. Så lita inte på de där grammen, kilona och promilleberäkningarna.

Det bästa är att låta bli att supa, helt enkelt. Vad är viktigast? Tänk...
2007-09-15, 21:58
Medlem
Eigenfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffåPaff

Vet inte men har själv erfarenheten av samma problemställning.

Det är klart jag inte super skallen av mig om jag skall sätta mig i en bil på jobbet 08.00 dagen efter. Men det har hänt att jag känner mig lite seg i huvet första timmarna om jag planerat dåligt.

Mitt tips är att inte dricka efter 22 och dra i dig 2 resorb och några glas vatten innan du somnar, hjälper en hel del mot den kognitiva svikten bakom ratten.

Vad det gäller den lagliga biten så är det nog bara att chansa om du inte har tillgång till en bra alkometer. Kör på smågator vettja!

Min personliga erfarenhet är att 4-5 starka funkar bra om de dricks före just kl. 22 och följs upp med resorb, vatten och ordentlig sömn, typ isäng före 23.00. Men som med allt annat så påverkar ju spriten oss individuellt.
2007-09-15, 22:11
Medlem
Blodansiktes avatar
skall du köra på morgonen är det nog bäst att festa någon annan dag. Om du nu ändock måste kan jag rekommendera att du inte intar mer än 3 starköl.

Kom ihåg att kroppen under sömn är i viloläge och därför inte absorberar lika mycket alkohol som när du är vaken.
2007-09-15, 22:34
Moderator
oilslicks avatar
Testa IFORM....http://www.iform.se/Crosslink.jsp?a=4455&d=959&beer=0&lbeer=0&sbeer=12 &gwine=0&bwine=0&gliquer=0&bliquer=0&hour=18&minut =0&hournow=10&minutnow=0&weight=90&gender=1&resetb utton.x=31&resetbutton.y=12#result

EDIT: Hmm....lång länk där, men det är den jag hittade.
2007-09-15, 23:23
Medlem
mxtubbs avatar
en polare åkte fast dagen efter när han körde bil.
killen kanske är 178cm lång o väger 60kg. liten som fan. 30500kr i böter. tänk innan du kör! haha!
2007-09-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mxtubb
killen kanske är 178cm lång o väger 60kg. liten som fan. 30500kr i böter. tänk innan du kör! haha!

Stämmer det där? :O
2007-09-15, 23:55
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Har en polare som väger närmare 130kg, som blev av med lappen när han körde hem förmiddagen efter en fest. Han är en "van ölare" och är anständig på alla sätt och vis. Men den förmiddagen satt det kvar. Så lita inte på de där grammen, kilona och promilleberäkningarna.

Det bästa är att låta bli att supa, helt enkelt. Vad är viktigast? Tänk...

Måste funka olika, har fått blåsa två gånger i mitt liv och typsikt nog har jag festat hårt dagen innan.

En gång i Bromma åkte på flygande besiktning och jag kände mig bakfull men inget hände.

En gång i SKara skulle på Axevalla stochampionat i trav hade delat med en kompis 1L grants whisky samt ngn öl, blåste 10.30 på morgonen. Var nojjig så jag inandades mycket luft och blåste ut i full fart. Jag fick blåsa tre gånger, då det inte funkade. Polismannen sa okej tredje gången gillt,men sen lät dom mig åka.

Jag är inte speciellt stor 90 kg.
2007-09-16, 16:11
Medlem
Citat:

Skämtar du?
2007-09-16, 16:13
Medlem
Giggis avatar
Man brukar väl säga att man förbränner 2cl starksprit/h om man är man och väger runt 90kg. Givetvis är detta beroende på hur mycket man ätit och sovit, men det kan nog vara en bra grundregel.
2007-09-16, 16:25
Medlem
Pjuuds avatar
Citat:

Bötern kan omöjligt ha varit sådär hög! 3500 kr låter mer rimligt.
2007-09-16, 16:27
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjuud
Bötern kan omöjligt ha varit sådär hög! 3500 kr låter mer rimligt.

Dagsböter handlar det om, dom baseras på inkomst och kan
bli tämligen höga.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in