2007-09-15, 17:04
Medlem
Sonic2k5s avatar
Hej, personligen tror jag att straffregister inte r offentliga handlingar men en kompis sger motsatt sak. S, kan man kolla upp folks straffregister om man har personnummer och namn?

Sen skulle jag vilja kolla upp en snubbes dom, har ingen anning om vilken domstol det var, kan bara frnamn, efternamn och personnummer dock inte de sista fyra siffrorna. r det mjligt? Han sitter inne nu och det finns inge info om honom p hitta eller enrio.
2007-09-15, 17:28
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Hej, personligen tror jag att straffregister inte r offentliga handlingar men en kompis sger motsatt sak. S, kan man kolla upp folks straffregister om man har personnummer och namn?

Sen skulle jag vilja kolla upp en snubbes dom, har ingen anning om vilken domstol det var, kan bara frnamn, efternamn och personnummer dock inte de sista fyra siffrorna. r det mjligt? Han sitter inne nu och det finns inge info om honom p hitta eller enrio.

De fyra sista hittar du ltt p http://www.e-information.se med de uppgifter du har.
2007-09-15, 17:50
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5

Beroende p om nn r dmd i tingsrtt eller hovrtt s tar du kontakt med rtt domstol (tingsrtter lokalt medan hovrtter har centralt register), begr Aktuariekontoret fr brottml, du mste veta nns personnummer. Det finns ingen sekretess (utom vissa uppgifter i frmst sexml), Tingsrtterna vill ogrna leta efter domar men r skyldiga att gra det om begran r vl preciserad (t ex Har X med personnummer xxxxxx-xxxx blivit dmd ngon gng.?). Att Hovrttens registret r centralt betyder att man bara behver ringa en hovrtt (vilken som helst) fr att f svar. ven friknnande domar sparas. Domar r bara skbara p dator i tv r (brottml) resp sex r (tvisteml). Drefter krvs manuell skning vilket personalen ogrna gr.
2009-05-31, 12:29
Medlem
Kan man se fyllecells besk i straffregistret? Elle kan man p ngot annat stt se om ngon varit dr?
`
(Nej, jag har inte varit p besk i natt)
2009-05-31, 12:56
Moderator
Hamilkars avatar
Det hr flyttar vi frn Veckans Brott till Juridik.
/Hjlpmod.
2009-05-31, 13:02
Citat:
Ursprungligen postat av Narja
Kan man se fyllecells besk i straffregistret? Elle kan man p ngot annat stt se om ngon varit dr?
`
(Nej, jag har inte varit p besk i natt)

Nej, fyllecell r inte ett straff.

Nej, vem som varit i fyllecell och varfr r normalt sett sekretessbelagt.

Bra fr dig..
2009-05-31, 18:41
Medlem
Archer-Rs avatar
Domar r offentliga,

Dock om du bara vet personens namn och hela personnrt, kan d bli knivigt. D det fr tingsrtten bara finns lokala uppgifter, s vet du inte vilken tingsrtt han r dmd i, mste du ringa runt till alla olika tills du hittar rtt.

Straffregistrena r sekretessbelagda, s det r bara du sjlv som kan begra ut utdrag ur belastningsregistret.
2012-04-21, 18:52
Medlem
r ett personnummer offentligt?
Dvs har vem som helst rtt att veta tex mitt fullstndiga personnummer?
2012-04-21, 19:00
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666
Ja, det r en fullt offentlig uppgift.
2012-04-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666

Japp. Ring skatteverkets jourtelefon s fr du reda p allt sdant.

TS: Vet du inte vart personen r dmd, s r det snrigt. Maila domstolarna runt omkring personen och frga.
2012-04-21, 23:38
Medlem
ormanoffs avatar
Frgan utredd och nu fr tiden finns det otaliga trdar i mnet.

Trd lst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in