2007-09-15, 14:57
Medlem
Grns avatar
Okej, nu var det inte ltt att f till en bra rubrik d problemet r ganska stort..

Fr ett tag sedan fick jag en trdls router, denna stod p ngon timme tydligen (inte jag som fixade den) utan lsenord. Samma dag kan jag ha gjort lite betalningar helt ovetandes att detta lg oskyddat, jag fr senare veta att samma dag har ngon anvnt mitt visakorts uppgifter och shoppar loss lite p internet som kan lsas i en annan trd.. Detta har aldrig hnt frut kan tillggas.

Jag har mina misstankar om vem som kan ha gjort detta men det hr inte hemma hr, mitt frga till er r nu hur ska jag skydda datorn? Fick igr tips om att det kunde vara spionprogram valpen lagt in i datorn, jag laddade nu ner NoLop som var rekommenderat i en annan trd. Programmet hittade en "infektion" och visade fljande info: C:\windows\tasks\B0A93B349396B194.job

Jag startade om datorn och blev bemtt av en ruta som frklarade att allt gtt bra. Okunnig som jag r s vet jag fortfarande inte om jag vgar anvnda min dator.

Allts..

Min dator blev troligtvis hackad d trdlst internet fanns oskyddat och genom spionprogram kom personen ver mitt visakorts uppgifter och handlade samma dag. Kortet r nu sprrat, jag har ftt nytt kort och uppgifter, internet har nu lsen och NoLop tog bort en fil. S nu frgar jag er..

Kan detta hnda igen nu efter allt jag gjort? Var det ett spionprogram som lg bakom allt? Var det ngon granne som utnyttjade det oskyddade internetet eller kan det lika grna varit ngon i Frankrike? r jag sker nu? Om inte vad ska jag gra fr att bli 100% sker igen?
Citera
2007-09-15, 15:27
Medlem
merlin2s avatar
Om du r sker, NEJ!!!!

fr det frsta jag hade gjort vore att terstlla routern till fabriksinstllningarna (en liten liten knapp p baksidan av routern, hll in den i ca 3-9 sekunder) och stlla in ett wpa lsenord, inte wep utan wpa eller wpa2 lsenord. stt ven ett lsenord p sjlva routern, ofta r hr lsenordet "inget" allts nada eller password, mao vem som helst kommer in i routern.

Fr det andra ladda ner "spybot search and destroy" och "lavasoft adaware", bda gratis. Uppdatera dem och kolla igenom din dator med dem, allt som kommer upp, radera det. Dessa program r specifika fr just ditt problem, (trojaner och ssant skit).

Fr det tredje, installera ett antivirusprogram och en brandvgg, spelar ingen roll vilken bara du har en. Se till att uppdatera dem minst varannan dag.

Fr det fjrde om du inte har stora datorkunskaper s frga ngon i din vnskapskrets att hjlpa dig. Alltid bttre n att rka ut fr sdant hr skiit.
Citera
2007-09-15, 15:53
Medlem
DennisOlofs avatar
merlin2, instmmer, bra tips

Utver det som fresls med routern br man tnka p fljande.

Skulle jag installera om hela datorn, d r man 100% sker p att ingen obehrig lagt in ngot skit. Fr vrigt lagra inte kontoinformation eller sdant som andra kan sno frn datorn och nyttja till andra saker.

Visst sparas en del lsenord i datorn men p de flesta sajter dr man kan handla saker etc mste man mata in lsenord varje gng, misstaget mnga gr r att dom lagrar det i datorn. De ska man inte gra.

Jag kr med hederligt papper dr all information finns, tar fram prmen nr det behvs, visst kan ngon sno den informationen frn mig, men skulle jag te.x. ha fester och annat liknande, d lser man in uppgifterna. Och datorn lika s. Jag litar endas p mig sjlv nr det gller datorskerhet och min information, finns ju ven hrdvaru keyloggers numera.

Sjlv kr jag fljande program som jag anser ger mig den skerhet jag behver fr att inte rka illa ut.

Antivirus
Brandvgg (gr bra med mjukvaruversion)
Peerguardian 2 (eftersom jag kr lite p2p)
Mailwasher (finns gratis) fr att inte f in skit den vgen
Ad-Aware som skyddar registret och lite annat

Opera (www browser). Anvnder endast explorer i ndfall. Gr bra med mozilla ocks antar jag

Har ven en hrdvarubrandvgg (watchguard). Kr inte med trdlst d jag anser det inte vara tillrckligt skert. Plus jag har ingen nytta av det s varfr ska jag d kra trdlst ?

Samma sak med kreditkort, man br alltid ha kreditgrns p kortet, vem handlar fr med n 10000kr per mnad p ett kreditkort, frmodligen inte mnga och det sker sllan. Better safe than sorry.

Plus alla konton man har p olika stllen ska inte vara kopplade till kreditkort utan snarare den varianten att man sjlv mste fylla p med verfring till kontot om man behver mera pengar dr. ven om ngon kommer ver kontot kommer dom endast t pengarna som redan finns dr. Samma sak med bankomatkort och liknande, dr har jag oftast inte mer n maximalt fyra tusen kronor. Kan korttjuvar ta sig i rven.

Idag r det mycket viktigt att man sjlv frsker skapa sig en milj dr man inte riskerar att bli lurad p uppgifter, blir man lurad eller ngon snor information, kommer dom inte ver mycket pengar. Sedan klart dom ker fast tillslut skert men de r ju lagom roligt att frlora massvis med pengar nr man sjlv enkelt kan motverka detta.
Citera
2007-09-16, 12:25
Medlem
Grns avatar
Tack s mycket fr de snabba svaren, uppskattas verkligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in