2007-09-15, 14:11
Medlem
Eftersom jag nu försöker gå ner i vikt har jag tittat på olika fruktdrycker och dess kalorihalt per 100 ml.

Här hemma har jag tyvär bara 2 olika jag kan jämföra med, och den ena är ananasjuice som innehåller 46 kalorier per 100 ml.

Och sen har jag ELDORADOS tropiska multivitamindryck som enligt innehållsförteckningen bara innehåller 6 kalorier per 100 ml men ändå känns ganska söt i smaken.

Så enligt detta skulle skulle man ju kunna dricka nästan 8 dl av multivitamindrycken för att få i sig lika många kalorier som 1 dl av ananasdrycken.

Jag undrar om det kan vara så stor skillnad och om verkligen ELDORADOS förteckning på kalorihalten i multivitamindrycken stämmer?

Dessutom kostar inte multivitamindrycken mer än ungefär hälften så mycket som ananasdrycken, så stämmer dessa innehållsförteckningar dricker jag ju hellre multivitamindrycken nu när jag bantar.
Citera
2007-09-15, 14:51
Medlem
xavi8222s avatar
Eldorados dryck innehåller med största sannolikhet sötningsmedel. Det är därför den har mycket färre kalorier. Läs innehållsförteckningen en gång till.

Någonstans läste jag att sötningsmedel var billigare än socker och att många lågprismärken därför använder det som komplement till vanligt socker.
Citera
2007-09-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Eldorados dryck innehåller med största sannolikhet sötningsmedel. Det är därför den har mycket färre kalorier. Läs innehållsförteckningen en gång till.

Någonstans läste jag att sötningsmedel var billigare än socker och att många lågprismärken därför använder det som komplement till vanligt socker.

Ja, det stämmer ELDORADOS multivitamindryck innehåller sötningsmedel (aspartam, sackarin). Vet inte om det inom parantes har något att göra med sötningsmedlet...

Men det är ju iaf en låg kalorihalt, och det är väll för mycket kalorier som gör att man går upp i vikt.

Ananasdrycken ser inte ut att innehålla sötningsmedel men den innehåller ju nästan 8 gånger så många kalorier som ELDORADOS multivitandryck, så multvitaminsdrycken är väll att föredraga i bantningssynpunkt, eller har sötninsmedlet någon dold bieeffekt?
Citera
2007-09-16, 12:54
Medlem
Vanligt socker verkar bättre...

Citat:
Ursprungligen postat av Mjukissnutte6
Ja, det stämmer ELDORADOS multivitamindryck innehåller sötningsmedel (aspartam, sackarin). Vet inte om det inom parantes har något att göra med sötningsmedlet...

Men det är ju iaf en låg kalorihalt, och det är väll för mycket kalorier som gör att man går upp i vikt.

Ananasdrycken ser inte ut att innehålla sötningsmedel men den innehåller ju nästan 8 gånger så många kalorier som ELDORADOS multivitandryck, så multvitaminsdrycken är väll att föredraga i bantningssynpunkt, eller har sötninsmedlet någon dold bieeffekt?

Kollade lite diskussioner här på Flashback om sötningsmedel och hittade detta:

"ÅT ASPARTAM - BLEV SVÅRT SJUKA Doktor Morando Soffritti ledde den sju år långa studien vid Ramazzini-institutet i Bologna. 1 900 råttor ingick i studien som visar övertygande siffror på att i den grupp råttor som ätit aspartam hade en mycket högre andel njur-, urinvägs- och lymfcancer.

FAKTA: Sötningsmedel
De vanligaste konstgjorda sötningsmedlen i Sverige:
Sukralos, E955
Används till: Läsk, saft, o’boy, yoghurt, ketchup, risifrutti.
Sötma: 600 gånger sötare än socker.
Aspartam, E951
Används till: Saft, sylt, nyponsoppa, läsk, godis, yoghurt.
Sötma: 200 gånger sötare än socker.
Acesulfamkalium (acesulfam K), E950
Används till: Saft, sylt, yoghurt, nyponsoppa, godis. Ofta i kombination med aspartam.
Sackarin, E954
Används till: Saft, läsk, sylt. Ofta i kombination med aspartam.
Sötma: 300 gånger sötare än socker. "

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa...131520,00.html
Citera
2007-09-16, 14:33
Medlem
Sackarin är väl det som diabetiker använder i kaffet? Aspartam verkar iaf vara det farligaste sötningsmedlet enl. vad vi vet idag.. cancerframkallande enligt flera undersökningar, det var väl därför coca cola tog bort det ur sin light cola.
Citera
2007-09-16, 15:35
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0r3
Sackarin är väl det som diabetiker använder i kaffet? Aspartam verkar iaf vara det farligaste sötningsmedlet enl. vad vi vet idag.. cancerframkallande enligt flera undersökningar, det var väl därför coca cola tog bort det ur sin light cola.
Dom har aspartam i sin coca-cola zero, men sen så är inte direkt sucralose en höjdare för naturen så det anser jag nog är värre då det är extrema mängder aspartam man måste konsumera för att löpa risk för cancer.
Citera
2007-09-16, 21:52
Medlem
Litet gult djurs avatar
Aspartam = Monsanto = pengarna styr. Dylika sötningsmedel kommer (inte i större mängder än det som är i tandkräm och tuggummi iaf) inte över mina läppar, man känner ju på smaken att något inte stämmer.
Citera
2007-09-17, 05:25
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Kollade lite diskussioner här på Flashback om sötningsmedel och hittade detta:

"ÅT ASPARTAM - BLEV SVÅRT SJUKA Doktor Morando Soffritti ledde den sju år långa studien vid Ramazzini-institutet i Bologna. 1 900 råttor ingick i studien som visar övertygande siffror på att i den grupp råttor som ätit aspartam hade en mycket högre andel njur-, urinvägs- och lymfcancer.

FAKTA: Sötningsmedel
De vanligaste konstgjorda sötningsmedlen i Sverige:
Sukralos, E955
Används till: Läsk, saft, o’boy, yoghurt, ketchup, risifrutti.
Sötma: 600 gånger sötare än socker.
Aspartam, E951
Används till: Saft, sylt, nyponsoppa, läsk, godis, yoghurt.
Acesulfamkalium (acesulfam K), E950
Används till: Saft, sylt, yoghurt, nyponsoppa, godis. Ofta i kombination med aspartam.
Sackarin, E954
Används till: Saft, läsk, sylt. Ofta i kombination med aspartam.
Sötma: 300 gånger sötare än socker. "

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa...131520,00.html
Det där är 99% skitsnack. Men det är det alltid när det är kvällspress som vill skrika att allt ger cancer för att sälja lösnummer.

Men är man så blåst att man leta fakta hos aftonhoran så...
Citera
2007-09-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Dom har aspartam i sin coca-cola zero, men sen så är inte direkt sucralose en höjdare för naturen så det anser jag nog är värre då det är extrema mängder aspartam man måste konsumera för att löpa risk för cancer.

Ok, du verkar bättre upplyst än mig. Varför är sucralose dåligt för naturen då?
Citera
2007-09-17, 22:03
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0r3
Ok, du verkar bättre upplyst än mig. Varför är sucralose dåligt för naturen då?
Därför att det är ett klororganiskt ämne som visserligen inte tas upp av våra kroppar så därför åker det rakt ut i naturen och har kunnat mätas redan fast än det inte funntis på marknaden så fruktansvärt länge.

Här kan du läsa mer om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Organochloride

Som du kanske ser så är det ganska många ämnen som inte är så trevliga där.
Citera
2007-09-18, 01:54
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Eftersom jag nu försöker gå ner i vikt har jag tittat på olika fruktdrycker och dess kalorihalt per 100 ml.

Så enligt detta skulle skulle man ju kunna dricka nästan 8 dl av multivitamindrycken för att få i sig lika många kalorier som 1 dl av ananasdrycken.

Hoppas du inte dricker 8 dl av multivitamindrycken nu då! Det verkar annars vara en ganska vanlig inställning till lågkaloriprodukter. Att om man tar sådana så kan man äta "dubbelt så mycket", men då tappar man ju liksom vitsen med det.
Sen bör man ju inte äta för få kalorier heller, men det där vet du!
Citera
2007-09-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Därför att det är ett klororganiskt ämne som visserligen inte tas upp av våra kroppar så därför åker det rakt ut i naturen och har kunnat mätas redan fast än det inte funntis på marknaden så fruktansvärt länge.

Här kan du läsa mer om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Organochloride

Som du kanske ser så är det ganska många ämnen som inte är så trevliga där.

Usch, fan va illa. I am enlightened!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in