Citat:
Ursprungligen postat av ThomasTex
Jag har nog inte förknippat Jesus så mycket med härskartekniker. Ok, jag har lagt märke till att han uttrycker sig konstigt, han kan vara rätt jävlig*) ibland, i evangelierna.
Härskarteknik är tekniker i syfte att ta kontroll eller behålla sin kontroll över någon. Ofta går detta ut på att bryta ner en individs självförtroende och initiativförmåga. En positiv ledare arbetar ofta åt andra hållet och får "undersåtar" att satsa på sin potential och ta egna initiativ som en lärare.
Fikontrådet är inte bästa exemplet på härskarteknik. Mer slående är Matteus 16:23 där Jesus bestraffar välvilja och Matteus 15:22-28 där Jesus belönar underkastelse. Vad vi kan se i fikusträdet samt berättelsen om oljan Markus 14:3-7, är att Jesus tenderar att bortförklara eller byta ämne då denne uppenbart gjort fel.
När det gäller att "tolka" NT så finns det olika sätt att göra det på. Du försöker i dina egna ord "tolka" den och hitta en underliggande mening, dessutom i ett försök att få det att låta mer positivt och tänkvärt än vad det i första hand låter. Många har byggt en karriär på att vara bibeltolkare och berätta för dig hur du skall läsa bibeln, apologetiker, teologer, präster med mera. Denna efterhandskonstruktion är ofta långt mer tänkvärd och intellektuell än vad som förmodligen låg på bordet då originaltexten skrevs. Jag anser att det är fel att försöka hitta underliggande budskap eller "läsa mellan raderna" och jag skall försöka förklara varför.
För det första finns ingen anledning till att ge bibeln denna särbehandling. Det finns tonvis av gamla böcker och ledare genom historien som vi om vi bara ville kan försöka sätta i positivt ljus.
För det andra, om Jesus vore moralen själv eller Bibeln vara gudomligt inspirerad, så skulle det första man läser vara så som texten skall läsas, utan efterkonstruktion i varesig positiv eller negativ riktning, och du helt utan utbildning skall kunna läsa precis vad Gud vill. De passager jag presenterat ovan tycker jag kan läsas precis som de är konstruerade med precis de känslor man får för passagen första gången man läser den. Vi skall strunta fullständigt i att det är en översättning, vi skall strunta fullständigt i om det är en gammal text. Vi skall ställa oss frågan är texten a) gudomligt ofelbar och b) relevant i vår tid och c) en bra guide för moraliskt handlande även för de med begränsad utbildning och begränsat intellekt.
När jag läser NT så försöker jag göra mig opåverkad av yttre inflytande. Detta är omöjligt, det erkänner jag. Men det första struntar jag i Paulus eftersom Paulus själv gör en rekonstruktion av vad som händer. Paulus rekonstruktion är att Jesus vilja är att offra sig för dina synder så att om du tror på honom kan du få evigt liv.
Det andra jag gör är att strunta i kyrkans förändrade Jesusgestalt som har reformerats i försök att klaffa med det omkringliggande samhället. Jag gör inte detta, utan återgår till originaltexten ur vilken jag inte klipper bort något.
Jag försöker se Jesus precis som denne beter sig, precis vad denne säger med mera, men jag kan inte undvika att jag studerar honom med de kunskaper jag har om psykologi. Jag studerar gärningar, situation, funderar över bakomliggande motiv med mera. I denna post har jag endast plockat fram negativa passager, inte för att påstå att Jesus är rakt igenom elak och ond, men för att gå emot bilden av jesus som rakt igenom positiv och god. Jag kan köpa att bergspredikan kan innehålla positiva idéer medan jag också noterar att den innehåller en hel del dumheter, och att summan av NT ur moralisk analys inte resulterar i ett positivt värde. NT är alltså långt ifrån det bästa som skrivits om vi söker en guide till moraliska handlingar.