2007-09-14, 21:34
Medlem
cosmic_dancers avatar
Var och handlade idag och gick förbi naturgodiset och kom att tänka på att chokladdoppade russin etc är ju lätt att göra själv. Men yogurtgodisarna, hur gör man dem? Är det bara vanlig naturell yougurt och lite fruktsocker som gäller?

Det blir ju mycket nyttigare att göra själv, inga tillstatser och man reduserar en hel del på sockret.
Citera
2007-09-14, 21:41
Medlem
Friedensengels avatar
Jag tror att youghurtgodiset även innehåller en del härdat fett, ibland också choklad och andra processade ingredienser. Att man kallar det naturgodis försvaras/förklaras ofta med att det inte är konstgjorda ingredienser.

Visst är en nöt bättre än pringles, men lådorna med naturgodis på hemköp är inte alltid så nyttigt.
Citera
2007-09-14, 21:45
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Jag tror att youghurtgodiset även innehåller en del härdat fett, ibland också choklad och andra processade ingredienser. Att man kallar det naturgodis försvaras/förklaras ofta med att det inte är konstgjorda ingredienser.

Visst är en nöt bättre än pringles, men lådorna med naturgodis på hemköp är inte alltid så nyttigt.

ja det är jud et jag vill komma till. Men om jag nu ska göra eget ska jag då bara ha yoghurt och ev fruktsocker.
Citera
2007-09-14, 21:55
Medlem
Friedensengels avatar
Det blir nog inte så kul, varken ur bakteriesynpunkt eller smak. De köpta innehåller ju en hel del smakämnen, stabiliseringsämnen och konserveringsämnen som inte är direkt hämtade ur råvarorna...

Men vad fan, jag ska inte sitta och hindra dig, har själv experimenterat kring detta, tänk bara på att käka upp det relativt snart, eller att lagra godiset rätt.

Allt går att laga, men inte lagra, det är väl huvudbudet.
Citera
2007-09-14, 22:00
Medlem
Rent fruktsocker är inte bättre än den blandning vanligt socker är, utan en hel del saker tyder på att det är tvärt om.

Däremot om man tar mindre så antar jag att det är bättre då det ger mindre energi, beroende på vem man är självklart.
Citera
2007-09-14, 23:57
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Rent fruktsocker är inte bättre än den blandning vanligt socker är, utan en hel del saker tyder på att det är tvärt om.

Däremot om man tar mindre så antar jag att det är bättre då det ger mindre energi, beroende på vem man är självklart.

ja absolut. När jag använder mig av fruktsocker så b rukar jag bara ha kanske 2 matskedar i degen istället för 2 dl vanligt.

Jag får helt enkelt prova mig fram
Citera
2012-08-28, 19:52
Medlem
Får man fråga hur det gick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in