• 1
  • 2
2007-09-14, 21:13
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Vilken ost tror du säljer mest?

Du låter som min syster som inte kan argumentera sig ur en bakvänd tröja.
Vadå argumentera? Varför skulle jag argumentera för att det är billiga ostar som försvinner, när det står i klartext?

Som vanligt, håll dig till topic, eller håll dig borta.
Citera
2007-09-14, 21:50
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Därför att den billiga osten får tillverkarna mindre betalt för. Medans mjölken till den billiga osten kostar precis lika mycket som mjölken till den dyrare.

Det borde en 12-årig kunna räkna ut.

Visst, det kan säkert vara de billiga som försvinner. Men för att svara på din fråga så måste man ju även ta hänsyn till lagringskostnader och annat, inte bara till mjölken i sig.

Själv älskar jag alla sorters ost, lagrad, extremt lagra, icke lagrad, och alla har sin plats och funktion. Vem vill ha parmesan på sin burgare eller cheddar på sin hummerpasta?
Citera
2007-09-14, 22:14
Medlem
silbersteins avatar
Knappast någon större förlust om bara den billiga osten försvinner.
Citera
2007-09-14, 22:15
Medlem
Jag jobbar själv med färskvaror på en större matvarugrossist och har tydligt märkt av bristen på ost, framförallt de billigaste.
Pizzabagarna är galna efter att de billiga blocken Goudaost har försvunnit, och det verkar tyvärr som att detta bara är början.
Citera
2007-09-14, 22:33
Medlem
Airbuzzs avatar
Om det finns en Gud kanske jag blir bönhörd och osten försvinner ur våra liv!

Mitt långa lidande är kanske snart över...

Ner med ost!
Citera
2007-09-15, 00:01
Medlem
StigAllans avatar
Det går framåt här i Svedala med valfriheten?
Snart finns det bara tre olika sorters ost.
Mjuk, mellan och hård med ungefär samma smak.
Var det i går en av kärringarna i aftonbladet klagade på att det bara finns en smakstandard när det gäller smör, det enda som skiljer är salthalten.
Osaltat, mellan och extrasaltat. ( I Frankrike finns många smörsorter)
Borde väl vara likadant när det gäller osten!
Då får antagligen handlaren den bästa profiten.

Men jag har som vana att åka till butiken med bästa urvalet till bra pris.
Brukar fortfarande göra trevliga uppgraderingsupptäckter när det gäller de butiker jag besöker med ojämna mellanrum.
En uppgraderad fiskdisk eller ostdisk kan göra mig till stamkund till jag hittar ett bättre alternativ.
Att jaga billigt brukar i längden bara betyda sämre kvalitet.
Citera
2007-09-15, 00:26
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Verkligen synd men tycker inte man kan gnälla på bönderna då de inte har något med saken att göra. Att de vill ha mer för mjölken har att göra med all lågpris skitmjölk som köpes från utlandet, mjölkbönderna går knappt runt och många får sadla om till andra yrken då det inte är värt besväret. Butikerna får ta skulden för detta då de är dom som pressar priserna.
På ett vis är det så jävla rättvist med, speciellt att lågpris osten ryker så får de snåla rackarna som går å köper tyska billiga skitvaror äta nåt annat än ost. Så går det om man inte orkar hosta upp nån extra % för svenskt närproducerat. Hoppas ni sätter er eldorado tonfisk i halsen.

Men men, synd för övriga sverige att det ska behöva gå såhär.
Citera
2007-09-15, 00:29
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det går framåt här i Svedala med valfriheten?
Snart finns det bara tre olika sorters ost.
Mjuk, mellan och hård med ungefär samma smak.
Var det i går en av kärringarna i aftonbladet klagade på att det bara finns en smakstandard när det gäller smör, det enda som skiljer är salthalten.
Osaltat, mellan och extrasaltat. ( I Frankrike finns många smörsorter)
Borde väl vara likadant när det gäller osten!
Då får antagligen handlaren den bästa profiten.

Men jag har som vana att åka till butiken med bästa urvalet till bra pris.
Brukar fortfarande göra trevliga uppgraderingsupptäckter när det gäller de butiker jag besöker med ojämna mellanrum.
En uppgraderad fiskdisk eller ostdisk kan göra mig till stamkund till jag hittar ett bättre alternativ.
Att jaga billigt brukar i längden bara betyda sämre kvalitet.
Jag håller mig dig! Men både du och jag tillhör nog undantaget; de flesta andra jagar billigt-billigt. När jag handlar mat letar jag efter kvalité och lägger mer än gärna några extra kronor eller tior på något som är riktigt gott. Gemene man, snålvargen, tänker dock inte så. Jag ser det mycket tydligt, då jag själver jobbar i en mataffär, att så fort t ex en frukt är billig, trots att det är pissig kvalité och besprutad till tusen, hamstrar folk den. Inte för den är god och dom vill ha just den frukten; utan för den är billig. Det är skrämmande... Liknande med lösgodis som vi denna vecka säljer för 3,90 kr/hekto. Folk köper kilovis och det blir troligen tre-fyra gånger dyrare, än det hade blivit om hade köpt de sin normalkonsumtion, då priset låg på 7,90 kr/hekto.
Citera
2007-09-15, 10:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Jag håller mig dig! Men både du och jag tillhör nog undantaget; de flesta andra jagar billigt-billigt. När jag handlar mat letar jag efter kvalité och lägger mer än gärna några extra kronor eller tior på något som är riktigt gott. Gemene man, snålvargen, tänker dock inte så. Jag ser det mycket tydligt, då jag själver jobbar i en mataffär, att så fort t ex en frukt är billig, trots att det är pissig kvalité och besprutad till tusen, hamstrar folk den. Inte för den är god och dom vill ha just den frukten; utan för den är billig. Det är skrämmande... Liknande med lösgodis som vi denna vecka säljer för 3,90 kr/hekto. Folk köper kilovis och det blir troligen tre-fyra gånger dyrare, än det hade blivit om hade köpt de sin normalkonsumtion, då priset låg på 7,90 kr/hekto.
Det är ett klassiskt problem. Människor vill ha ett mycket stort utbud att välja på och sedan köper de alltid det billigaste och klagar jättemycket när butikerna plockar bort varor som de inte kan sälja

I ostfrågan är jag egentligen inte rätt människa att uttala mig eftersom jag gillar hushållsost osv. Däremot köper jag gärna bra råvaror i övrigt och det påverkar faktiskt inte hushållskassan så mycket om man lägger på några tior här och där.

Jag jobbade extra i en kvartersbutik en gång i tiden och det kom alltid människor som klagade på att exempelvis bananerna inte såg bra ut. De ville ha dem billigare, men eftersom det var ganska lugnt i affären brukade jag då genast gå och hämta ett fint knippe bananer bara för att få se när de vred sig som maskar på kroken för att kunna pruta lite...

Här går jag lite OT, men Gösta Ekman brukade handla i den affären och det är en riktig skitstövel som alltid gnällde på allt. Tycker extremt illa om honom sedan dess...
Citera
2007-09-15, 11:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Här går jag lite OT, men Gösta Ekman brukade handla i den affären och det är en riktig skitstövel som alltid gnällde på allt. Tycker extremt illa om honom sedan dess...
Rätt ofta är folk rakt motsatta än vad man skulle förmoda.

T ex myten om Lasse Åberg, Loket Olsson eller Sten-Åke Cederhök som ena mysiga gubbar. Privat är/var de alltannat.

Det kan också vara tvärtom. Skitstöveln kan visa sig i verkligheten vara en trevlig prick. Såg en intervju med Larry Hagman och blev rejält förbluffad vad han gjorde för andra och hur han tänkte.

~Paul~

PS Tom Cruise är tydligen en riktig ego-skitstövel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här