Citat:
Ursprungligen postat av machete
Jag håller mig dig! Men både du och jag tillhör nog undantaget; de flesta andra jagar billigt-billigt. När jag handlar mat letar jag efter kvalité och lägger mer än gärna några extra kronor eller tior på något som är riktigt gott. Gemene man, snålvargen, tänker dock inte så. Jag ser det mycket tydligt, då jag själver jobbar i en mataffär, att så fort t ex en frukt är billig, trots att det är pissig kvalité och besprutad till tusen, hamstrar folk den. Inte för den är god och dom vill ha just den frukten; utan för den är billig. Det är skrämmande... Liknande med lösgodis som vi denna vecka säljer för 3,90 kr/hekto. Folk köper kilovis och det blir troligen tre-fyra gånger dyrare, än det hade blivit om hade köpt de sin normalkonsumtion, då priset låg på 7,90 kr/hekto.
Det är ett klassiskt problem. Människor vill ha ett mycket stort utbud att välja på och sedan köper de alltid det billigaste och klagar jättemycket när butikerna plockar bort varor som de inte kan sälja
I ostfrågan är jag egentligen inte rätt människa att uttala mig eftersom jag gillar hushållsost osv. Däremot köper jag gärna bra råvaror i övrigt och det påverkar faktiskt inte hushållskassan så mycket om man lägger på några tior här och där.
Jag jobbade extra i en kvartersbutik en gång i tiden och det kom alltid människor som klagade på att exempelvis bananerna inte såg bra ut. De ville ha dem billigare, men eftersom det var ganska lugnt i affären brukade jag då genast gå och hämta ett fint knippe bananer bara för att få se när de vred sig som maskar på kroken för att kunna pruta lite...
Här går jag lite OT, men Gösta Ekman brukade handla i den affären och det är en riktig skitstövel som alltid gnällde på allt. Tycker extremt illa om honom sedan dess...