Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är inte Ryssland ganska homogent religionmässigt sett också? Kommunisterna lyckades ju inte nåt vidare med att stampa ut den trots att de försökte.
Intressant fråga. Nej, kommunisterna lyckades inte alls utrota religionen trots att de försökte ganska hårt i början. Under stora fosterländska kriget återupprättades dock religionen av Stalin, som insåg dess patriotiska nytta (intressant nog var han gammal präststuderande själv). Med det kan väl Sovjets förvandling till Tsarryssland sägas vara komplett.
Men jag har faktiskt ingen aning om hur långt ut i imperiet religionen nådde. Under expansionen på 17/1800-talen inkorporerades en del folkslag som rimligen borde praktiserat någon form av naturreligion innan dess, samt givetvis en massa muslimer i både Kaukasus och Centralasien. Jag tror inte att särskilt många av dem konverterade.
Religionen torde dock ha varit en sammanhållande faktor i de andra europeiska imperierna, där det bedrevs en väldigt målmedveten och framgångsrik kristen mission.
Citat:
...plus att de väl (?) talar samma språk?
Nix pix. Det fanns massor av folkslag i Tsarryssland och Sovjetunionen som inte pratade ryska alls. Vad jag vet lyckades man inte läre dem i någon vidare utsträckning heller.
Det ska väl också tilläggas att de starkaste splittringstendenserna i Sovjetunionen kom från de folkrika regionerna i väst, speciellt Ukraina där man utkämpade ett de facto inbördeskrig mot Moskva fram till 50-talet (med tvångssvälten på 30-talet som tragisk höjdpunkt). Även de muslimska regionerna i Centralasien var ett ständigt problem, med bl a folkmordet på tjetjenerna i slutet på andra världskriget som följd.