2007-09-14, 18:30
Medlem
Jag tycker det är märkligt att östra och västra ryssland har hållt ihop så länge, hur kommer det sig? Det är ju så många mil mellan dom att det känns som att innevånarna i Vladivostok inte borde ha så mycket gemensamt med dom i Moskva speciellt med tanke på att det är ganska glest mellan tätorterna i centrala ryssland. Det hade varit mer logiskt om ryssland var uppdelat i minst två mindre delar tycker jag.
Citera
2007-09-14, 18:46
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Mycket intressant fråga.

Kan ha att göra med att det är så glesbefolkat DVS att det inte finns några större städer "österut". Samt att sovjet och ryssland har medvetet hållit de områdena under strängt överinseende, vilket lett till att det bara finns samhällen i 1930-tals standard där.
Citera
2007-09-14, 18:47
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ryssland är så stort eftersom det svällde helt okontrollerat under 17/1800-talen. Det innebar självklart att en massa folkslag som hade väldigt svag samhörighet med varandra sögs upp i samma stat, precis som i alla andra imperier. Ofta kunde minoritetsfolken inte ens ryska ens på 1900-talet.

Om Ryssland hade följt samma utveckling som de andra kolonialimperierna så hade det splittrats, men det finns två avgörande skillnader:

1. Det ryska imperiet hänger ihop geografiskt, till skillnad från t ex de franska och brittiska imperierna.

2. Kommunistregimen såg sig som arvtagare till det ryska imperiet (Stalin refererade t ex helt öppet till tsaren), och till skillnad från de västeuropeiska länderna var man beredd att använda de tvångsmedel som behövdes för att hålla ihop det.
Citera
2007-09-14, 19:27
Medlem
Flytande_argots avatar
Är inte Ryssland ganska homogent religionmässigt sett också? Kommunisterna lyckades ju inte nåt vidare med att stampa ut den trots att de försökte. Detta borde väl kunna vara en bidragande orsak, plus att de väl(?) talar samma språk?
Citera
2007-09-14, 19:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det som är Ryssland idag är väl ganska sammanhängande i både språk och kultur. Det som var Sovjetunionen var påtvingad tillhörighet och det räcker med att titta på Tjetjenien så ser man hur sammanhängande Sovjet var.
Med våld kan man dock kuva folk till lydnad ganska länge...
Citera
2007-09-14, 19:35
Medlem
Emp-snubbes avatar
Flyttade man inte runt en jävla massa folk också? Det borde väl sannerligen leda till mindre upprorsstämning och mer utblandade folkgrupper och därigenom säkra imperiets fortlevnad?
Citera
2007-09-14, 19:38
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
Jag tycker det är märkligt att östra och västra ryssland har hållt ihop så länge, hur kommer det sig? Det är ju så många mil mellan dom att det känns som att innevånarna i Vladivostok inte borde ha så mycket gemensamt med dom i Moskva speciellt med tanke på att det är ganska glest mellan tätorterna i centrala ryssland. Det hade varit mer logiskt om ryssland var uppdelat i minst två mindre delar tycker jag.

Det är ju precis vad som hänt. Ryssland har alltid haft en särställning i det forna Sovjetunionen med kultur, universitet etc. Någon från Moskva har aldrig haft något större gemensamt utbyte med någon från Vladivostok. Ryssarna ser dessa som neanderthalare.
Citera
2007-09-14, 19:39
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Flyttade man inte runt en jävla massa folk också? Det borde väl sannerligen leda till mindre upprorsstämning och mer utblandade folkgrupper och därigenom säkra imperiets fortlevnad?
Jag vet inte om man flyttade runt grupper. Om man gjorde det så är jag inte alls säker på att man gjuter olja på vågorna, utan de grupper som har blivit flyttade och deras folk som blev kvar upplever nog ett kraftigt missnöje som ligger och pyr.
En dag så flammar lågan upp...
Citera
2007-09-14, 19:39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är inte Ryssland ganska homogent religionmässigt sett också? Kommunisterna lyckades ju inte nåt vidare med att stampa ut den trots att de försökte.
Intressant fråga. Nej, kommunisterna lyckades inte alls utrota religionen trots att de försökte ganska hårt i början. Under stora fosterländska kriget återupprättades dock religionen av Stalin, som insåg dess patriotiska nytta (intressant nog var han gammal präststuderande själv). Med det kan väl Sovjets förvandling till Tsarryssland sägas vara komplett.

Men jag har faktiskt ingen aning om hur långt ut i imperiet religionen nådde. Under expansionen på 17/1800-talen inkorporerades en del folkslag som rimligen borde praktiserat någon form av naturreligion innan dess, samt givetvis en massa muslimer i både Kaukasus och Centralasien. Jag tror inte att särskilt många av dem konverterade.

Religionen torde dock ha varit en sammanhållande faktor i de andra europeiska imperierna, där det bedrevs en väldigt målmedveten och framgångsrik kristen mission.

Citat:
...plus att de väl (?) talar samma språk?
Nix pix. Det fanns massor av folkslag i Tsarryssland och Sovjetunionen som inte pratade ryska alls. Vad jag vet lyckades man inte läre dem i någon vidare utsträckning heller.

Det ska väl också tilläggas att de starkaste splittringstendenserna i Sovjetunionen kom från de folkrika regionerna i väst, speciellt Ukraina där man utkämpade ett de facto inbördeskrig mot Moskva fram till 50-talet (med tvångssvälten på 30-talet som tragisk höjdpunkt). Även de muslimska regionerna i Centralasien var ett ständigt problem, med bl a folkmordet på tjetjenerna i slutet på andra världskriget som följd.
Citera
2007-09-14, 19:41
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag vet inte om man flyttade runt grupper. Om man gjorde det så är jag inte alls säker på att man gjuter olja på vågorna, utan de grupper som har blivit flyttade och deras folk som blev kvar upplever nog ett kraftigt missnöje som ligger och pyr.
En dag så flammar lågan upp...

Jag tänkte mest på att man kanske flyttade bort en del etniska ryssar till de delar där de "upproriska" folken fanns. Detta borde väl hjälpt.
Citera
2007-09-14, 19:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det ska väl också tilläggas att de starkaste splittringstendenserna i Sovjetunionen kom från de folkrika regionerna i väst, speciellt Ukraina där man utkämpade ett de facto inbördeskrig mot Moskva fram till 50-talet (med tvångssvälten på 30-talet som tragisk höjdpunkt). Även de muslimska regionerna i Centralasien var ett ständigt problem, med bl a folkmordet på tjetjenerna i slutet på andra världskriget som följd.
Det är väl en av de starkast bidragande orsakerna till Tjetjenernas stora missnöje, bortsett från att de vill styra sig själva?
Citera
2007-09-14, 19:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Jag tänkte mest på att man kanske flyttade bort en del etniska ryssar till de delar där de "upproriska" folken fanns. Detta borde väl hjälpt.
Jag vet inte. Ankdammsmannen, hjälp till nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in