2007-09-14, 19:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Alla vet väl att när man hör sin egna inspelade röst första gången så låter den främmande. Men låter en kvinnas röst i hjärnan mer feminin än en mans?
Citera
2007-09-14, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Alla vet väl att när man hör sin egna inspelade röst första gången så låter den främmande. Men låter en kvinnas röst i hjärnan mer feminin än en mans?
Nu blev det för mycket för mig...
Citera
2007-09-14, 19:45
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Bli bög och testa!
Skämt åsido så låter den inspelade rösten annorlunda eftersom din röst inte bara når öronen luftvägen, som den gör för andra.
Den går även via vibrationer i kraniet och skapar då den här speciella "effekten" på rösten.
När du hör din inspelade röst går den givetvis bara via luften, och låter då som den gör för andra.
Det har alltså inte särskilt mycket med den här tråden att göra.
Citera
2007-09-14, 20:45
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Ja, varför!? Jag tycker iaf att det är märkligt att man hör sin egen röst när man tänker. Någon som är skitduktig och kan berätta för mig hur det hela går till? Och varför går det inte att tänka när man håller munnen stängd samtidigt som man trycker tungan mot tänderna?
För att svara på din rubrikfråga: Det gör man inte alltid. Om "tänkandet" har att göra med att man funderar på vad man ska säga (i tal eller skrift) så är det ganska så givet att tankarna hörs tydligare då man faktiskt omedvetet kör en "dress rehearsal" innan tanken blir till ord. Allt annat tänkande sker generellt som ett förbipasserande brus.

Tilltåt mig att köra en analogi:
Hjärnan är som en radiomottagare som är inställd på "constant scan" - en mottagare som stannar upp endast då något av vikt uppsnappas - och på samma sätt så är den en hårddisk av oföreställbara mått med en cache (som inte har sitt like i den digitala världen) där nya intryck lagras utan att vi ens är medvetna om det, och beroende på hur ofta samma minne (kunskap/fakta) hamnar i cachen är avgörande för om det kommer att lagras konstant på hårddisken eller om det kommer att lagras längre bak i arkivet. Hjärnan har dessutom en självsanerande funktion - det som hamnat på hårddisken som inte anropats på länge kan ofta hamna på en reservdisk med dålig åtkomst eller så kan det faktiskt raderas för att göra ny plats för ny data. Men det senare är ovanligt då hjärnans lagringskapacitet långt överskrider den till dags dato största hårddisk som finns.

Gällande det konstanta flödet av data (samt bearbetningen av densamma) som hjärnan bedömer att den inte kan avstannas för i vaket tillstånd pga av risk för "disc crash" så sker det vanligtvis en backup - dvs denna data har lagrats men inte registrerats och det händer vanligtvis att den sedan avhandlas och bearbetas i insomnat tillstånd för att läggas i "rätt" fack. Drömmarna styrs alltså av det undermedvetna, de intryck som man fått under dagen/veckan som gått/livet i stort, och varesig dessa intryck är medvetna eller omedvetna så bearbetas och klassificeras de av hjärnan då belastningen inte är lika stor. Dvs då andra funktioner såsom hunger, automotorik osv är satta i viloläge.

Allt ovanstående är alltså grundläggande neurologiska funktioner likväl som en amatörmässig förklaring på tankesynapser så som de fungerar hos en "normalt funtad" människa. Hur detta manifisterar sig hos någon som lider av schizofreni finns det iofs en hel del forskning om - det är ur denna forskning som man kommit fram till vad som är "norm", man har alltså studerat avvikelserna för att komma fram till vad som inte är en avvikelse - istället för vad som är brukligt; att studera det "normala" för att upptäcka det avvikande.

Den svårt schizofrene hör röster som av denne uppfattas som utomstående individer - den lättare schizofrene hör förvisso rösterna men är fullt medveten om att de är de egna tankarna som orsakar/ligger till grund för rösterna. Medelschizofrenen är fortfarande medveten om att det är de egna tankarna som manifesterar sig men uppfattar ändå rösterna som kommande från olika individer (vissa hör en kvinna tala till dem och andra hör män eller barn).

Din slutfråga då: Det finns inga som helst belägg för att specifika kroppsställningar/placerande av tunga/öppen eller stängd mun på något sätt och vis är antingen en förstärkare eller en "muffler" för tankar. Det du beskriver låter som något totalt empiriskt som det inte finns några som helst belägg för. Även om nu många som diagnosticerats som just varande schizofrena har sina egna små "egenheter" när det kommer till när de hör "rösterna" likväl som att de har sina små tricks för att slippa höra "rösterna". Stängd mun med tungan tryckt mot gommen kan mycket väl vara ett av dessa tricks...

Liten fotnot:
En 9-åring som just lärt sig att läsa flytande lär höra sin egen röst vid läsandet av en mer avancerad text i högre utsträckning än vad en 19-åring gör när denne läser samma text. På samma vis så hör en 19-åring sin egen röst när han läser en text som är författat på något som inte är dennes modersmål utan på ett (mer eller mindre bra) inlärt språk medan en lika gammal person som de facto har detta språk som just sitt modersmål inte hör någon röst alls. Om nu texten inte avhandlar ett område som denne inte har någon kunskap i, vill säga. Då återgår det till det simpla faktum att man måste upprepa för sig själv vad man läser för att lättare förstå det...

Egen tolkning: Ju mer hjänan anser att du bör registrera vad som sker när den arbetar - desto högre blir resonansen.
Citera
2007-09-14, 21:40
Medlem
Jag har länge undrat över en grej. Tänk om en person är född döv, hur tänker då denna person? När jag tänker så hör jag min röst prata svenska. Så hur fan tänker en döv person som aldrig har kunnat lära sig något språk eller hört hur röster låter?
Citera
2007-09-14, 21:49
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Jag har länge undrat över en grej. Tänk om en person är född döv, hur tänker då denna person? När jag tänker så hör jag min röst prata svenska. Så hur fan tänker en döv person som aldrig har kunnat lära sig något språk eller hört hur röster låter?
Mycket intressant fråga. Tänker han/hon i något outforskat bildspråk eller skapar sitt eget språk?
Citera
2007-09-15, 01:35
Medlem
Hazardos avatar
Citat:
Ja, varför!? Jag tycker iaf att det är märkligt att man hör sin egen röst när man tänker. Någon som är skitduktig och kan berätta för mig hur det hela går till?

Kul att man inte är den enda som gör det då. Tycker det mer känns som man talar i sig själv, utan att det hörs utåt. Tror nästan jag tänker med munnen ibland. Andas oftast lite mer då jag "tänker"/pratar i mig själv, eftersom man behöver extra luft då man pratar.. Låter korkat men vad gör man?
Det sjuka nu när jag riktigt tänker på det.. så rörs min tunga lite då jag tänker...??

Citat:
Och varför går det inte att tänka när man håller munnen stängd samtidigt som man trycker tungan mot tänderna?

Jo så här är det. För att kunna prata behövs en tunga.
Citera
2017-09-04, 16:36
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl stämma.

Men hur kan man höra något som egentligen inte hörs?

Hur förklarar du att du hör nått över huvudtaget? är väl lika konstigt att du hör via elektriska impulser efter att ljudvågor träffat trumhinnan som sen blixtrar till i en grå klump i skallen?
Citera
2018-04-11, 17:21
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Du verkar onekligen ha något knas däruppe kära du .

Man hör ju inte sig själv, utan bara något liknande att man tänker ut vad man skall skriva säga i förväg, bara att man tänker innan man talar helt enkelt.

Om du inte gör det och bara talar så hör du ju knappast dig själv?

Jag menar, tänker du bara på något random: Hur du skall göra med den där bruden bla bla, så är det ju inte precis så att man hör sin röst.

Jag har inget problem med att tänka och ha tungan mot tänderna heller.
Även jag hör mig själv när jag tänker, det är som en inre monolog, och så är det oavsett hur jag tänker eller resonerar. Dock inga problem med tungan på tänderna.

Hur menar du att det går till när du resonerar kring en sak utan att "prata"?
Citera
2018-04-11, 18:01
Medlem
offtopics avatar
Jag hör inte min egen röst när jag tänker, om jag inte anstränger mig för att tänka ut orden. Men nog kan jag tänka oavsett hur jag håller min tunga.

Däremot hör jag andras röster i mitt huvud.

Men jag kan tänka normalt för det.
Citera
2018-04-13, 17:37
Medlem
Liksom många andra här upplever jag ett dovt viskande ljud av min röst när jag tänker eller läser, och detta känns lite kring svalget även om inte tungan rör sig.

Min gissning är att tankar och resonemang ofta utgår ifrån korttidsminnet, som har lärt sig att minnas en serie ord ifrån hörselsinnet, som i sin tur har livslång erfarenhet av att höra en själv tala, och hjärnan har troligtvis lärt sig att förutsäga vilka hörselintryck som ens eget talorgan skapar. Om det är så, kan man fråga sig varför tankarna rör sig igenom talorganen för att leda till förstärkt medvetenhet om dem.
Citera
2018-04-16, 19:04
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Psykologi: allmänt
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem