2008-02-03, 00:14
Medlem
Amors avatar
tror det finns många gråzoner här, ibland måste man kanske döda en person för att förihindra att han dödar fler personer. Att kategoriskt avfärda allt dödande tycker jag är att acceptera en naiv syn på hur världen ser ut.
Citera
2008-02-03, 22:48
Medlem
koprofagens avatar
När...

det ger vinst åt ens personliga sektor, exempelvis inom ens karriär.
Citera
2008-02-03, 22:59
Medlem
Dockeys avatar
Jag tycker inte att man har rätt att döda. Man kan alltid klara sig undan via självförsvar utan att döda.
Citera
2008-02-12, 01:02
Medlem
Meeraks avatar
Meningslöst

Jag tycker det är meningslöst att döda människor, och nu menar jag alla människor spelar ingen roll vad den människan har gjort, och att han får sitta i fängelset men att sedan ta hans liv med en jävla fjantig stol som är så jävla meningslöst så det inte finns.

Men självklart om ja sitter i en knipa och är tvungen till att försvara mig själv så skulle man nog inte slutat förrens den personen är död, pga all adrenalinkick
Citera
2008-02-12, 01:30
Medlem
Jordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30-06
De etiska rikitlinjer, som jag menar att man kan tjäna på att bryta mot, är de av majoriteten enda accepterade. Dessa moralbrott handlar oftast om att manipulera människor.

Storhetsvansinne är en vanlig åkomma bland vita män som är mer än normalbegåvade. Om man nu är en sådan övermänniska med ett sådant magnifikt intellekt så är väl bara en plats i historieboken gott nog? Då räcker det inte med manipulation och moralbrott, det är på lekskolenivå.
Citera
2008-02-12, 02:48
Medlem
desreichesmachts avatar
När folk skapar korkade trådar i filosofiforumet.
Citera
2008-02-12, 17:11
Medlem
Glada Taskens avatar
Alltid?
Citera
2008-02-12, 19:01
Medlem
Spår av nötters avatar
Jag har tittat förbi många gånger i denna tråd, tror jag postat ett inlägg här med någon gammal användare. Men lika bra att jag skriver igen.

Har inget djupt svar. Det är rätt att döda för att rädda sitt eget liv, eller då någon familjemedlem / väns liv är i fara.

Skulle någon döda min bror eller nära vän så ser jag gärna gärningsmannen död.

Får jag barn en dag och någon dödar dem, så hämnas jag också med full rätt enligt mig.
Citera
2008-02-14, 12:33
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Jag har tittat förbi många gånger i denna tråd, tror jag postat ett inlägg här med någon gammal användare. Men lika bra att jag skriver igen.

Har inget djupt svar. Det är rätt att döda för att rädda sitt eget liv, eller då någon familjemedlem / väns liv är i fara.

Skulle någon döda min bror eller nära vän så ser jag gärna gärningsmannen död.

Får jag barn en dag och någon dödar dem, så hämnas jag också med full rätt enligt mig.

Även om din bror/barn/nära vän hade gjort många människor illa och var ond?
Citera
2008-02-14, 13:03
Medlem
Reoshis avatar
Kan vi alla komma överens om att rätt och fel är subjektiva begrepp och därför finns det inget 'objektivt' rätt eller fel i den här frågan?

allt man kan göra är ju att rättfärdiga det för sig själv och sin egen världsbild, men då uppstår problem när två individer möts i denna fråga. Rätt för den ena kan vara fel för den andra osv
Citera
2008-02-14, 15:38
Medlem
BASs avatar
jag tror inte man har "rätt" att döda nån gång.
Men jag tror det är en uppfostringssak, Dedär med samvetet och skit.
Citera
2008-02-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoto
Efter att läst i så många trådar på att folk hoppas att andra dör så blir man ju sugen på att diskutera om vad ni tycker om att döda folk.. när är det okej att ta nåns annans liv?? och så vidare.. som en kille sa i tråden om ryssarna som blir av med halsen.. att döda dom som utförde morden är det enda rätta (han sa ju det inte så, men man uppfattar det som de) Är det okej att mörda en annan mördare för att utkräva hämd?? eller är det aldrig okej att döda en annan människa??

förlåt som vanligt för min dåliga stavning.

Medborgare emellan, är våld i princip är endast berättigat när det är direkt sjävförsvar, anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in