Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Vilken del av "Bruka ej mer våld än vad nöden kräver" är det du inte håller med om?
Vilken del av "Ibland räcker det inte med icke-dödligt våld för att försvara sig eller ett annat offer" håller du inte med om?
Frågan du ställer antyder en farlig förenkling. Din hållning är också en motsägelse eftersom du dels säger att man har rätt att försvara sig, men samtidigt hävdar att det inte är rätt om försvarsvåldet är dödande.
Ett annat problem är att frågan antyder att människan är ofelbar och allvetande. Det är hon inte. Vi kan inte, i stundens hetta, veta exakt hur mycket våld nöden kräver (det krävs en exakt mängd, men vi måste i ett verkligt fall ha en säkerhetsmarginal. I detta sammahnag är svaret alltså att vi bör använda mer våld än nöden kräver (eller exakt lika mycket). Det är vad som är rätt. Det är
fel att använda för lite våld för då misslyckas vi med att försvara oss eller offret. Det finns dock något som heter "för mycket våld". Det är inte rätt med uppenbart övervåld, men sådant övervåld (det som går långt över vad som krävs) bör definitionsmässigt inte ens räknas till försvarsvåld.
Citat:
Plötsligt slänger du upp olika typer av våldshandlingar - eller med andra ord nya principer som du, för att det passade din tillfälliga sits i diskussionen, uppfann för att kunna fortsätta försöka försvara din primitiva åsikt att själförsvar rättfärdigar livtagande.
Önsketänkande. Olika typer av våld är inget jag hittar på. Självklart är det skillnad på våld med olika syften. Andra har tänkt på detta tidigare, men alla har inte tänkt rätt.
Citat:
Precis som när du tidigt i tråden skrev: "Alla har rätt att leva. Angriparen bryter mot den enkla regeln (och upphäver därmed sin rätt)." och senare i tråden tillade att att angriparen bara upphäver sin rätt "tillfälligt."
Vad det betyder är att en brottsling som avtjänat sitt straff fortfarande är en människa med sina rättigheter i behåll. Det är ganska grundläggande och dessutom utanför ämnet.
Citat:
Eller som när du bytte från att det var rätt med medvetet övervåld till att det var rätt med omedvetet övervåld. Mycket komiskt att du förnekar allt detta trots att det finns postat i tråden.
Jag tror snarare att du misstolkar vad jag skriver medvetet, men om du frågar så skall jag svara.
Övervåld är som sagt rätt om det är en rimlig marginal över den exakta mängd som behövs, men fel därutöver. Att slå ihjäl en äppeltjuv i trädgården med en yxa är uppenbart övervåld, men att skjuta en beväpnad mördare är rimligt om situationen inte medger en uppenbar och mindre våldsam lösning. I båda fallen är det dock rätt med försvar i allmänhet. Konsekvensen av att lyckas med försvaret är sekundärt och bedöms separat. Rollerna förändras inte. Angriparen är en angripare, och försvararen (av liv eller egendom) är försvarare.
Citat:
För det första: Du har skrivit att självförsvar rättfärdigar våld oavsett hur mycket våld man använder.
Nej, men att rätt till liv rättfärdigar försvarsvåld även om den leder till en död angripare. Varför vill du ändra på vad jag skriver? Blir det för svårt att fösvara dina känsloargument annars?
Citat:
Sedan kommer du och skriver att det inte är rätt om om man brukar för mycket våld.
Se första stycket. Försvar är alltid rätt.
Uppenbart övervåld är inte försvar.
Citat:
Om du inte menade vad du ursprungligen skrev när du postade att dödandet av en annan människa alltid kan rättfärdigas om det är i självförsvar och att mängden våld i ett sådant fall icke spelar någon roll, så vore det mer uppskattat om du förklarade det rakt ut istället för att åla dig som en mask.
Läs om! Läs rätt! Jag har skrivit att rätt till liv rättfärdigar försvarsvåld även om den leder till en död angripare. Det är försvar som är rätt. Att döda är varken eller tills man vet om det är försvar eller angrepp. Detta gäller även våld i allmänhet. Våld är varken rätt eller fel. Att initiera våld är fel. Att försvara sig är rätt. Det du hakar upp dig på är nog att det kan förekomma våldshandlingar som uppenbart går långt utöver vad nöden kräver, men då är det där övervåldet inte heller försvarsvåld (per definition). Detta är egentligen inga konstigheter (men inte heller enkla självklartheter). Det är logiska filosofiska resonemang som faktiskt har sina juridiska motsvarigheter även i våra lagböcker.
Citat:
Jag bedömer att du är ett hot för mig; Alltså ger det mig rätten att döda dig. Eller vad är det du snackar om?
Det är inte vad du
bedömer som är det intressanta, utan om jag faktiskt hotar eller angriper dig. Om du går efter känslor i stället för att studera verkligheten tar du en enorm risk. Du riskerar att vara den verkliga angriparen.
Citat:
Då kan jag påminna dig om alla de poster i vilka jag nämner att jag givetvis stöder självförsvar och att jag stöder livtagandet i självförsvar om nöden kräver en sådan handling. Däremot håller jag inte med din ogrundade åsikt om att det är rätt att döda vid självförsvar.
Dvs en motsägelse, eller att du "stöder" en (enligt din egen etik) omoralisk handling. Moral och etik handlar om rätt och fel - om hur vi bör agera och hur vi inte bör agera.
"Att döda" är dock inte ens en handling att bedöma här. Det är snarare en eventuell konsekvens (nödvändig eller ej). Det är försvarshandlingen vi skall bedöma, och ibland måste vi klara av att se om en handling bör ses som försvarsvåld. Försvarshandlingens moraliska status förändras inte av att brottslingen avlider, men det kan finnas dödande som är helt uppenbart onödigt och därför inte bör ses som försvarsvåld. Förstår du nu?
Citat:
, eller att självförsvar alltid rättfärdigar dråp.
Dråp är en brottsrubricering och är inte applicerbart på självförsvar. Självförsvar rättfärdigar inte dråp och ingen påstår något sådant. Försvar är det man använder för att
förhindra dråp (och mord, och andra allvarliga brott).
Citat:
Jag följer samma axiom som dig, vilket jag har skrivit. Alla har rätten att leva.
Utom det offer som inte kan försvara sig utan att riskera att döda angriparen? Du har själv skrivit att det inte är rätt "att döda".
Citat:
Vilket jag vänder på så och tänker att "Ingen har rätten att döda" men som du krånglar till och tänker att "Alla har rätten att döda alla som erbjuder ett subjektivt bedömt hot."
Nej, alla har inte rätt "att döda" (eller använda våld i allmänhet) för att det känns som ett hot, men om det verkligen finns ett hot eller angrepp har man rätt att försvara sig. Det är vad rätten till liv leder till om man vill slippa motsägelser.
Citat:
Nej, jag säger att principer och generaliseringar självklart alltid förutsätter undantag.
Felaktiga eller bristfälliga principer brukar kräva massor av olika undantag. Om man tror att det behövs ett undantag bör man vara extra noga med att det finns något rationellt stöd för undantaget. Kan man inte motivera undantaget logiskt finns det goda skäl att ompröva sina premisser.
Citat:
Du anser att dina principer inte förutsätter några undantag, varpå dina svar till diverse nämnda scenarion i tråden har blivit mycket konstiga - t ex att jag skulle ha rätten att döda dig för att du ger mig en käftsmäll.
Nu börjar det bli riktigt mycket upprepning. Denna vantolkning har jag svarat på ordentligt i detta och flera andra inlägg. Det är försvar man har rätt till (du kanske dör om omständigheterna är sådana, men det är inte mitt fel så länge det inte är våld som uppenbart går utöver rimligt försvar). Försvar är alltid rätt (oasvett utgång). Angreppsvåld (inklusive uppenbart övervåld) har man inte rätt till. Angreppsvåld är alltid fel.
Att jag skjuter dig i huvudet för en käftsmäll är inte rimligt försvarsvåld (båda begår fel), men om jag brottar ned dig så att du skadas och sedan dör av skadorna är det försvar (som tyvärr fick olyckliga konsekvenser). Felet ligger då fortfarande endast hos angriparen.
Citat:
Iaf, en jury förutsätter undantag i principerna, till skillnad från dig som tycks anse att principerna skall vara enväldiga och tror dig kunna bedöma varje situation efter dessa.
Vilka undantag från lagarna gör en domstol utan att göra fel? Du tänker nog på att domstolar har en svår uppgift när det gäller att tolka lagen och tillämpa den på komplicerade fall.
Citat:
Ok, du har spottat ur dig det där sedan början av vår diskussion. Börja med att för det första argumentera hur du får till att mina resonemang skulle grunda sig i "känslor" och "tro" framför argumenten vilka jag har dragit upp ett flertal gånger i denna tråd. För det andra kan du snyggt och prydligt poängtera upp de frågor som du så gärna vill ha svar på, så ska vi se om vi kan lösa det problemet åt dig.
Ok.
Hur kommer du fram till att man inte har rätt "att döda", och hur får du detta att gå ihop med att man har rätt att försvara sig (om man tänker sig fall där man måste döda för att klara försvarsuppgiften)?
Hur löser du den motsägeslen jag visade ovan i inlägget?
Hur kom du fram till att försvararen gör fel om angriparen avlider, men inte annars? Man kan ju inte känna till utgången i förväg.
Hur vet du när dina motsägesler skall ge upphov till undantag och när de skall ge upphov till rannsakan av premisserna (eller definitioner eller axiom eller principer)? Går du på känsla?
Vilka är dina premisser och vilka är undantagen?