• 1
  • 2
2007-09-13, 22:54
Medlem
dePauls avatar
Jag är säker på att det finns ett stort antal blandningar som alla gör anspråk på att kallas Epiche riche. I vissa finns t o m fänkål!

Den blandningen jag föreslog var som sagt komponerad med tanke på jul. Förhållandet mellan de olika kryddorna likaså

~Paul~
Citera
2007-09-13, 23:00
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag är säker på att det finns ett stort antal blandningar som alla gör anspråk på att kallas Epiche riche. I vissa finns t o m fänkål!

Den blandningen jag föreslog var som sagt komponerad med tanke på jul. Förhållandet mellan de olika kryddorna likaså

~Paul~

Jag som var ute i bara piké idag... Är det inte lite tidigt att komma med julrecepten DePaul? Min “variant” är framtagen av den store Tore Wretman för Wallenbergare och funkar året om!
Citera
2007-09-13, 23:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jag som var ute i bara piké idag... Är det inte lite tidigt att komma med julrecepten DePaul? Min “variant” är framtagen av den store Tore Wretman för Wallenbergare och funkar året om!
Självklart är det för tidigt men TS slängde fram den här blandningen och jag spann vidare på det.

~Paul~
Citera
2007-09-13, 23:10
Medlem
Mikaeldwights avatar
I potatismoset med, hmm intressant.

det här blir nog en kryddfight...

Då kör jag riddarens till vardag och pauls till jul
Citera
2007-09-13, 23:15
Medlem
Drevets avatar
Vad jag har för mig har epiche riche slutat tillverkas av div kryddbolag.
4 kryddor är i princip samma sak.
Men vart får man tag i det?
För något år sedan fanns det i Gamla stan en kryddbutik som sålde epiche riche.
Vet inte vart den ligger men kan göra vissa efter forskningar.
Citera
2007-09-13, 23:26
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart är det för tidigt men TS slängde fram den här blandningen och jag spann vidare på det.

~Paul~

Det är lugnt, jag förlåter dig Paul!
Citera
2007-09-13, 23:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det är lugnt, jag förlåter dig Paul!
Vilken lättnad!

~Paul~
Citera
2007-09-14, 06:56
Medlem
Lobengulas avatar
Jag brukar göra mina egna köttbullar men det är ingen jävel som uppskattar dom mer än jag

Ren nötfärs ca 500g. Nypa salt och ett par rejäla stänk med tabasco. Hackad rå lök samt några drag med Red Savina-kvarnen. 1/4 burk med chillipeppar. Smula ned 100g fetaost. Ca 0.5 dl olivolja.

Forma ca 8 st bullar, stek för färg och sedan in i ugnen 10-15 min på 200 grd.

Kanongott med kokt potatis, solrosfrön, lökkeso, råa champinjoner och babyspenat.
Citera
2007-09-14, 23:22
Medlem
urbanexplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag brukar göra mina egna köttbullar men det är ingen jävel som uppskattar dom mer än jag

Ren nötfärs ca 500g. Nypa salt och ett par rejäla stänk med tabasco. Hackad rå lök samt några drag med Red Savina-kvarnen. 1/4 burk med chillipeppar. Smula ned 100g fetaost. Ca 0.5 dl olivolja.

Kanongott med kokt potatis, solrosfrön, lökkeso, råa champinjoner och babyspenat.
Tycker att det låter gott, dock kan tillbehören ifrågasättas.
Citera
2007-09-14, 23:43
Medlem
Airbuzzs avatar
Jag tror att man eventuellt måste vara mamma för att göra goda köttbullar, det verkar nästan så! Mina blir aldrig lika goda som morsans.

Jag avvaktar tills jag får barn, då kan min flickvän göra schyssta köttbullar!
Citera
2007-09-15, 08:07
Medlem
dePauls avatar
Det är två viktiga saker man skall tänka på i samband med köttbullar. Först och främst att köttet är av absolut högsta kvalité! Det spelar ingen roll vilka kryddor du använder och hur duktig du är på att få till blandningen när inte köttet håller måttet.

Den andra viktiga faktorn är konsistensen! Jag köper mitt kött själv och maler det till rätt konsistens. När jag malt köttet så kör jag det i en stor mixer och tillsätter alla ingredienser förutom lök. Jag strilar samtidigt ner buljong så att konsistensen blir något styvare än flytande lava.

Sedan skall färsen vila i minst en halvtimme i kyl. Förs därefter kan man göra något vettigt med det.

~Paul~
Citera
2007-09-15, 14:36
Medlem
Mortal Sins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Du har min röst sju dagar i veckan. Lökkeso svamp och kött förenat i ett sexigt samspel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in