2007-09-15, 16:42
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min pappa berättar att när han gick i skolan fick ungarna potatisplockarlov.

Dvs bondbarnen skulle hjälpa till med höstskörden.

Det är också barnarbete!
Precis!
Sommarlovet skapades för att främja barnarbetet. Utmärkt exempel!
Citera
2007-09-15, 17:35
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag har aldrig argumenterat för att förbjuda barnarbete med någon slags lagstiftning,vänligen ställ frågan till den det berör.
Topic handlar om varför barnarbete skulle vara bra. Barnarbete är naturligtvis en definitionsfråga. Gemene man förknippar nog barnarbete med de s.k.sweatshops som per definition inte uppfyller kraven på mänskliga rättigheter och naturligtvis är det enbart liberala dumskallar som på något sätt försvarar dessa.
Du argumenterar för att det är hemskt, menar du att du bara säger det och sen inget mer så tillför du knappast något till debatten, men vi kan ju alltid börja med att definera din ståndpunkt. Vad anser du om barnarbete, ska det vara tillåtet och något som är upp till landet eller ska väst förbjuda det?

Vi börjar där, kom igen att svara nu.

För övrigt ska du veta att de sweatshops som västerländska bolag använder sig av betalar bättre lön än inhemska fabriker, det brukar vara så att fakta inte är bästa vän med fördomar.
Citera
2007-09-16, 11:25
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
IDIOT!

Barnarbete kan lagstiftas bort i alla länder och det ska vi svenskar proklamera för.

Vuxna ska arbeta, barn ska leka.

Det finns inget "historiskt" som rättfärdigar barnarbete.
Att barn inte ska arbeta är ett nytt påfund som fungerar i rika välmående länder och det är bra då det fungerar, men som nämnts tidigare så är alternativen ofta värre i tredje världen.

Så för att svara på frågan, orsakerna som rättfärdigar barnarbete är dåliga men arbete i sig är ofta det mindre onda alternativet.

Sedan finns det naturligtvis skräckexempel där barnen kedjas fast.
Citera
2007-09-16, 14:12
Medlem
Brats är bortskämda människor som inte vet bättre.
Jag skrattar åt er hahahahahahahahahahahahahahaha
Citera
2007-09-16, 23:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Du argumenterar för att det är hemskt, menar du att du bara säger det och sen inget mer så tillför du knappast något till debatten, men vi kan ju alltid börja med att definera din ståndpunkt. Vad anser du om barnarbete, ska det vara tillåtet och något som är upp till landet eller ska väst förbjuda det?

Vi börjar där, kom igen att svara nu.

För övrigt ska du veta att de sweatshops som västerländska bolag använder sig av betalar bättre lön än inhemska fabriker, det brukar vara så att fakta inte är bästa vän med fördomar.
Barnarbete och såkallade sweatshops är ej önskvärt om du frågar mig. Att stifta lagar är upp till varje land naturligtvis men man kan ju alltid som konsument försöka påverka. Jag är för lagar i ALLA länder som reglerar arbete, arbetsmiljö och barnarbete.
USA är väl det land som kommit längst i och med införandet av "Decent Working Conditions and Fair Competition Act" som försöker angripa problemet med sweatshops där amerikanska företag söker efter "the lowest bidder" utan hänsyn till arbetsförhållanden.
Det finns åtskilliga exempel där sweatshops inte betalat ut lön öht så att komma med ett generellt påstående att alla betalar bättre stämmer inte.
Citera
2007-09-17, 08:39
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Barnarbete och såkallade sweatshops är ej önskvärt om du frågar mig. Att stifta lagar är upp till varje land naturligtvis men man kan ju alltid som konsument försöka påverka. Jag är för lagar i ALLA länder som reglerar arbete, arbetsmiljö och barnarbete.
USA är väl det land som kommit längst i och med införandet av "Decent Working Conditions and Fair Competition Act" som försöker angripa problemet med sweatshops där amerikanska företag söker efter "the lowest bidder" utan hänsyn till arbetsförhållanden.
Det finns åtskilliga exempel där sweatshops inte betalat ut lön öht så att komma med ett generellt påstående att alla betalar bättre stämmer inte.
Mitt "generella" påstående gällde sweatshops som västerländska företag har, den informationen kommer från ekonomifakulteten på harvard så jag litar på den sammanställningen.

När då företag tvingas sluta att handla med dessa företag, vad tror du då händer med de barn som nu ingen vill anställa på grund av denna FCA?

Försvinner dem?

Vi ska naturligtvis bekämpa slavarbete med alla medel tillgängliga men det finns inga positiva sidoeffekter av de åtgärder som hindrar barn från att jobba generellt förutom att några vänsterpartister kan sitta i soffan och mysa, känns som moralpaniktanten som i brist på argument utbrister "Men tänk på baaaarnen!", ja det är det vi gör faktiskt.
Citera
2007-09-17, 11:34
Medlem
Carpe Diems avatar
PU -> AS
/mod.
Citera
2007-09-21, 17:15
Medlem
Rocky69s avatar
Det här är med andra ord bra. Annars skulle dess barn svälta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article830209.ab
Citera
2007-09-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Att barn inte ska arbeta är ett nytt påfund som fungerar i rika välmående länder och det är bra då det fungerar, men som nämnts tidigare så är alternativen ofta värre i tredje världen.

Så för att svara på frågan, orsakerna som rättfärdigar barnarbete är dåliga men arbete i sig är ofta det mindre onda alternativet.

Sedan finns det naturligtvis skräckexempel där barnen kedjas fast.

skitsnackare!!
Kom ingen om ett par år när pungen är full av hår. män och kvinnor skall arbeta inte barn sjuka eller åldringar som inte vill. Detta är väl elementärt i en modern värld. Att ett lands ekonomi och familj är beroende av att barn arbetar är väl ett tecken på brist i förståelse för vad som är mänskligt eller inte. Precis som en annan nämden här i tråden låt barn få vara barn och vuxna sköta om ekonomin. Antal barn i arbete i ett land visar väl först och främst vilken underutvecklad industri och samhälls bild som speglar landet. Allt barn arbete är av ondo. för inte tror väl du i din vildaste fantasi att dessa barn har löner som är i paritet med deras arbetsuppgift. Kola bara på medelåldern i dessa uländer så förstår du snabbt (om det är möjligt för dej) att medelåldern är låg sjukdomarna många och chans till utveckling för dessa länder är lika med noll. Börja med att köpa riktiga kläder(om du har råd) som är tillverkade i länder som inte uttnyttjar barn så skall du se att dessa länder som idag lever på just billighets faktorn tvingas till att börja skapa produkter som är kvalitativa och framförallt icke barn producerade. De länder som du så ivrigt påhejar som uttnyttjar barn både för prostitution och arbete. lever just på människor som dej som skite i vart eller vem som producerat. Resten kan dessa länder lägga på krig och annat skit inom landet. så tänk om och vägra dessa produkter så tvingas dessa länder tänka om med om de vill överleva.

MVH//JIMMI
Citera
2007-09-21, 18:12
Medlem
xxxandors avatar
Jag hatar barnarbete!! Grejorna dom gör är i så dålig kvalité!
Barn har fan ingen känsla alls för kvalité & design..
Citera
2007-09-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Mitt "generella" påstående gällde sweatshops som västerländska företag har, den informationen kommer från ekonomifakulteten på harvard så jag litar på den sammanställningen.

När då företag tvingas sluta att handla med dessa företag, vad tror du då händer med de barn som nu ingen vill anställa på grund av denna FCA?

Försvinner dem?

Vi ska naturligtvis bekämpa slavarbete med alla medel tillgängliga men det finns inga positiva sidoeffekter av de åtgärder som hindrar barn från att jobba generellt förutom att några vänsterpartister kan sitta i soffan och mysa, känns som moralpaniktanten som i brist på argument utbrister "Men tänk på baaaarnen!", ja det är det vi gör faktiskt.

Det är väl snarare så att snyltare som du springer och köper lågpris produkter som ger dessa arbetsplatser chans att överleva. välj kvalitet istället så tvingas dessa länder tänka om i produktionsledet. För i slut änden så är det ändå vi i väst som tvingas betala för dessa miljöförstöringar i u-länderna. Själv väljer jag produkter som är när producerade (helst svensk) och garanterat fritt från barn händer. Men det är ju jag det som har råd. Inga positiva sido effekter av att förbjuda barn arbete. du är ju sjuk...Anses inte barn liv någonting värt eller??

mvh//jimmi
Citera
2007-09-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxandor
Jag hatar barnarbete!! Grejorna dom gör är i så dålig kvalité!
Barn har fan ingen känsla alls för kvalité & design..

Nej precis så är det. men eftersom det finns en marknad där snåla människor köper b-produkter så finns det en marknad och det är ju inte företag i U-länder sena att utnyttja. Vi i väst har ju satsat på kvalitets tillverkning och det har ju effekten av att barnarbete knappast förekommer. Om alla vi som har råd i väst ställer högre krav på våra produkter så tvingas dessa producerande länder att förändra både sin maskin park och kvalitén på personal..'

mvh//jimmi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in