2007-09-13, 15:18
Medlem
Om jag inte missminner mig så blev det en jävla moralpanik kring att McDonalds lät barn tillverka sina leksaker. Detta hände för några år sedan. Krönikörer och vänsterpartister turades om att kasta skit på McDonalds.

McDonalds reagerade som alla andra "familjevänliga" företag skulle gjort i en sådan situation - och lade helt enkelt ner beställningarna på framtida leksaker. Tack vare alla galna vänsterpartister så dog en hel del av dessa barn i svält.

Lönen som barnen fick var låg. Visst. Men för många barn var det just den låga lönen som höll de vid liv. Det fanns inga alternativ förutom svält, prostitution och stöld.
Citera
2007-09-13, 15:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Om inte de vita kolonialherrarna skövlat runt så hade världen varit en bättre plats att leva på. Kapitalistiska intressen har rubbat balansen på våran jord.
Kolonialherrarna byggde upp ungefär lika mycket som de förstörde. Afrikas problem beror på klimatet och den okontrollerade befolkningsexplosionen, som de vita knappast kan lastas för (man brukar ju påstå att de minskade befolkningen genom att döda en massa afrikaner).

Om kolonialismen förklarar allt så skulle jag vilja att du förklarar

Sydkorea (japansk koloni till 1945)
Indien (brittisk koloni till 1948)
Hong Kong (brittisk koloni till 1997)
Liberia (aldrig kolonialiserat)
Etiopien (aldrig koloniserat)
Citera
2007-09-13, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Det första som du måste förstå är att alterntivet för barnet är mycket värre, det finns ingen som arbetar på en sweatshop eller annan fabrik för att de gillar att plågas utan för att de måste.

IDIOT!

Barnarbete kan lagstiftas bort i alla länder och det ska vi svenskar proklamera för.

Vuxna ska arbeta, barn ska leka.

Det finns inget "historiskt" som rättfärdigar barnarbete.
Citera
2007-09-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
IDIOT!

Barnarbete kan lagstiftas bort i alla länder och det ska vi svenskar proklamera för.

Inte ens om barnen dör utan arbete?

Eller tycker du vi skall lagstifta mot fattigdom? Suverän idé. Att ingen tänkt på det innan. Skicka ett brev till FN och be dom fixa det där. Världsproblemen lösta till nästa avsnitt av TopModel. Perfekt!
Citera
2007-09-13, 16:05
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
IDIOT!

Bra, då kan du här och nu förklara dessa saker

1. Varför jobbar barnen?
2. Om de kan få mer betalt att jobba någon annanstans, varför gör de inte det?
3. Vad ska de göra om de blir förbjudna att jobba i dessa fabriker

Ditt svar är precis som resterande skrikvänstern inte alls genomtänkt, antingen så förstår ni inte hur världen och verkligheten är eller så ignorerar ni den helt. Att ett förbud skulle vara en katastrof för dessa barn bryr du dig knappast om, jag ska förklara vad som händer.
De kommer att jobba i olagliga fabriker med ohyggligt mycket sämre förhållanden, de kommer att prostituera sig, de kommer att återgå till ett otroligt slitsamt jobb inom jordbruket.

Att förbjuda är att skapa mer problem och en sämre framtid för dessa barn samt deras barn, pucko!
Citera
2007-09-13, 16:08
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Kolonialherrarna byggde upp ungefär lika mycket som de förstörde. Afrikas problem beror på klimatet och den okontrollerade befolkningsexplosionen, som de vita knappast kan lastas för (man brukar ju påstå att de minskade befolkningen genom att döda en massa afrikaner).

Om kolonialismen förklarar allt så skulle jag vilja att du förklarar

Sydkorea (japansk koloni till 1945)
Indien (brittisk koloni till 1948)
Hong Kong (brittisk koloni till 1997)
Liberia (aldrig kolonialiserat)
Etiopien (aldrig koloniserat)
Får jag lägga till
Thailand (aldrig kolonialiserat)
Singapore (Brittisk koloni till 1965)

Sanningen är den att behandlingen av ursprungsbefolkningen var allt annat än trevlig men det har inte påverkat länderna i den stora omfattning som vänstern gärna påskiner, i somliga fall har länder lyckats som HK och Singapore, i andra har de misslyckats som Zimbabwe.
Citera
2007-09-13, 16:17
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Får jag lägga till
Thailand (aldrig kolonialiserat)
Singapore (Brittisk koloni till 1965)

Sanningen är den att behandlingen av ursprungsbefolkningen var allt annat än trevlig men det har inte påverkat länderna i den stora omfattning som vänstern gärna påskiner, i somliga fall har länder lyckats som HK och Singapore, i andra har de misslyckats som Zimbabwe.
I all ärlighet, Zimbabwe (Rhodesia) och Sydafrika, var väldigt framgångsrika länder när de svarta tog över, troligen Afrikas två mest moderna, framgångsrika och utvecklade länder.

Förfallet började efter att de vita förlorat makten. Så länge "kolonisterna" hade makten, var staterna synnerligen framgångsrika.

Många fattiga svarta i Sydafrika som menar att det var bättre under apartheid-tiden. De hade det lika fattigt men rasistiska poliser som upprätthåller lagarna är betydligt bättre än genomkorrumperade poliser som låter beväpnade gäng göra vad de vill, bättre att få en omgång med batong än att bli rånad, misshandlad, mördad och/eller våldtagen av brottslingar.
Citera
2007-09-13, 16:24
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
IDIOT!

Att barn, och i synnerhet utländska barn, är jävligt dumma, det visste jag. Dock kunde jag inte ana att det stod så illa till att lågpannorna lämnade det härliga livet på landet, för att arbeta i en kemikaliefylld sweatshop? De måste ju vara rent tokiga om de helt frivilligt lämnar sin underbara lanttillvaro, där floderna består av renaste honung och kossorna ger färdig chokladmjölk, för att arbeta 12 timmar om dagen enbart för en limpa bröd och någonstans att sova!

Antingen är det du som är dum i huvudet, eller så är det barnen...
Citera
2007-09-13, 16:25
Medlem
Fråga era mor-och farföräldrar hur mycket de lekte när de var små, min morfar började harva efter häst på potatisåkern när han var fem år gammal. Allt ett naturligt steg i vår industrialisering.

På något sätt anser vänstern att det är värre att få jämförelsevis bra betalt för att arbeta i en fabrik, än att utföra ofta betydligt hårdare arbeten vid familjens jordbruk o dyl.
Citera
2007-09-13, 18:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Tillåt mig...

...nyansera debatten något. FNs definition av barn är ju människor ännu inte fyllda 18 år. Givetvis är det orimligt att ingen under 18 någonsin arbetar. I Sverige, där vi har skolplikt till det 16e levnadsåret, är det väl inga som helst problem med att de som gått ut grundskolan arbetar. Alltså är inte 18 år en absolut gräns. De som omfattas av skolplikten kan ju utmärkt väl arbeta på skollov från lämplig åler, beroende på yrke.
Så frågan är ju snarast vilka åldersgränser som skall gälla, för vilka jobb.

I övrigt tror jag att ett flertal goda skäl presenterats för att barnarbete har goda sidor. Min far började arbeta på heltid när han var 13 år. Det är bra för landets ekonomi att människor försörjer sig och bidrar till BNP, det är bra för familjen att fler bidrar till försörjningen och det är bra för den enskilde att tjäna pengar till sitt uppehälle. För de rätt många, t ex på individuella programmet, som bevisligen saknar intresse och förmåga för studier, torde förvärvsarbete vara ett bättre liv än ständiga misslyckanden i ett krävande utbildningssystem.
Citera
2007-09-14, 03:45
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Vilket land eller område var detta?
Har du en länk eller annat? Det skulle vara oerhört intressant att titta på.

Det jag tänker är när man bojkottade mattfabriker i Bangladesh och Nepal och därigenom indirekt förbjöd både barnarbetarna där och eventuella vuxna mattarbetare.

Caine har använt det ofta på Flashback ser jag när jag söker.
http://www.flashback.org/showthread.php?p=4083258&highlight=nepal#post40832 58
http://www.flashback.org/showthread.php?p=2858594&highlight=nepal#post28585 94
http://www.flashback.org/showthread.php?p=2392970&highlight=nepal#post23929 70
Men även andra:
http://www.flashback.org/showthread.php?p=4088248&highlight=nepal#post40882 48
http://www.flashback.org/showthread.php?p=5817612&highlight=barnarbete+bang ladesh#post5817612
http://www.flashback.org/showthread.php?p=3028123&highlight=barnarbete+bang ladesh#post3028123

En av källorna verkar vara en FN-rapport från 1997.
The State of the World's Children 1997
http://www.unicef.org/sowc97/

Finns också på frihandel.nu.
http://www.frihandel.nu/faq.asp#16
Citera
2007-09-14, 03:53
Moderator
impieteers avatar
Citat:
IDIOT!

Om förbud skulle funka i Asien, så borde det ju funka i Sverige. Om riksdagen stiftar två lagar imorgon som förbjuder arbetslöshet respektive hemlöshet för att råda bot på de hemska problemen med vår arbetslöshet och våra uteliggare, vad tror du då skulle hända med de fattigaste grupperna som har det svårast i Sverige?

a) De skulle få det bättre
b) De skulle få det sämre
c) De skulle inte märka någon skillnad

Välj ett alternativ och svara med egna ord och hela meningar när du motiverar ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in