2007-09-12, 20:40
Medlem
Kunglouies avatar
Nu är det så att jag är nyfiken på Volvos olika modeller. Som rubriken lyder: Är det nån av er kunniga som kan tala om för mig vad för skillnad det är mellan en Volvo GLT/Turbo/TIC?

Troligtvis finns inte den här benämningen på alla Volvos äldre modeller, men berätta gärna ändå, är som sagt nyfiken så har man lite att fundera över om det blir aktuellt med ny bil.
Citera
2007-09-12, 20:49
Medlem
Cesses avatar
GLT - Grand Lux Turismo (På t.ex. volvo 850 GLT så är det utan turbo men även den krämigaste sugmotorn)

TIC - Turbo Intercooler (Volvo 240 TIC, säger sig självt)
Citera
2007-09-12, 21:02
Medlem
bogarleffes avatar
Kollat i den klistrade tråden månntro? http://flashback.info/showthread.php?t=130591
Citera
2007-09-13, 09:10
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
GLT - Grand Lux Turismo (På t.ex. volvo 850 GLT så är det utan turbo men även den krämigaste sugmotorn)

TIC - Turbo Intercooler (Volvo 240 TIC, säger sig självt)

Sorry för att jag skriver i en tråd som antagligen ska slängas.

Men T i Volvos GLT står väl inte för turismo utan för touring? det är iaf vat jag har hört.
Vem har rätt??
Citera
2007-09-13, 09:12
Medlem
maruder88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Sorry för att jag skriver i en tråd som antagligen ska slängas.

Men T i Volvos GLT står väl inte för turismo utan för touring? det är iaf vat jag har hört.
Vem har rätt??
lite konstigt då att det finns glt sedaner om det skulle vara så?
Citera
2007-09-13, 09:13
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maruder88

Det är jag fullt medveten om
Förklaringen jag fått är att Touring har betydelsen "långfärd" alltså, lite mer lull-lull lite mer effekt för att göra långfärderna skönare.
Citera
2007-09-13, 09:17
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maruder88

T i GLT står för touring och ingenting annat

Att BMW sen använder Touring som benämning på sina kombimodeller är en annan femma
Citera
2007-09-13, 09:19
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
T i GLT står för touring och ingenting annat

Att BMW sen använder Touring som benämning på sina kombimodeller är en annan femma

Har du någon källa på det?
Jag har bara hörsägen, så jag vill inte ropa hej ännu
Citera
2007-09-13, 10:30
Medlem
Cesses avatar
Enligt: http://flashback.info/showthread.php?t=130591

så ska GLT stå för Grand Luxe Turisimo. Är det touring så är jag villig att gå med på det också

Förresten så är väl GLE modellen lika mycket touring som GLT modellen? Bara för att den har mindre hästar i motorn så blir den väl inte avsevärt sämre på långfärder?
Citera
2007-09-13, 11:57
Medlem
maruder88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det är jag fullt medveten om
Förklaringen jag fått är att Touring har betydelsen "långfärd" alltså, lite mer lull-lull lite mer effekt för att göra långfärderna skönare.
så sänkt fjädring och gasdämpare gör bilen bekvämare? (volvo 240 glt t ex)

Säger inte att du har fel, bara undrar
Citera
2007-09-13, 16:12
Medlem
GLT är i regel en häftigare sugmotor, men kan oxå vara ett utrustningspaket på 740 med GL motor.

TIC = Turbo InterCooler = förkortning på volvo 740 som turbomodell. Det var häftigt med intercooler då och detta skrevs alltså ut på bagageluckan.

Turbo = på 240 modellen hade man inte intercooler och på 940 slutade man skriva ut intercooler fast den hade det. TIC och Turbo är alltså samma sak på 740 och senare modeller.
Citera
2007-09-13, 16:19
Medlem
rödblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
GLT är i regel en häftigare sugmotor, men kan oxå vara ett utrustningspaket på 740 med GL motor.

TIC = Turbo InterCooler = förkortning på volvo 740 som turbomodell. Det var häftigt med intercooler då och detta skrevs alltså ut på bagageluckan.

Turbo = på 240 modellen hade man inte intercooler och på 940 slutade man skriva ut intercooler fast den hade det. TIC och Turbo är alltså samma sak på 740 och senare modeller.

240 finns som TIC med.
Dvs. intercooler originalmonterad från fabrik.
Dock bara på sista årsmodellen eller nått sånt.
Sen fanns det även intercooler sats att köpa till dom övriga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in