Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-09-12, 10:48
Medlem
Nickelmans avatar
Hej

Vet att detta ämne har varit uppe förut men mitt fall skiljer sig från andra.
Blev igår smittad med ett virus/trojan. Vet inte vilken typ det är. Det enda jag kan göra i nuläget är att starta datorn,komma till delen med setup/systemåterställning och sedan blir det svart. Har viktiga filer på datorn och ingen backup så skulle helst vilja ha kvar alla filer. Finns det inget sätt att bli av med viruset utan att formatera hårddisken. Kan välja mellan setup/systemåterställning i början men inget mer. Helt enkelt, jag kan inte komma åt mina filer eller starta program. Kan tillägga att jag inte kan starta i felsäkert läge (normalt F8 va?) Iallafall verkar det inte så.
Citera
2007-09-12, 12:17
Medlem
Play_The_Games avatar
en grej som många har förlorat viktiga filer, gör backup
är det viktiga filer, ja då gör man backuper
vad händer när du försöker starta i felsäkert läge då?
setup/systemåterställning? vad menar du med det?
Citera
2007-09-12, 15:45
Medlem
Nickelmans avatar
Grejen är att det inte finns något "Felsäkert läge" alternativ. Angående setup/systemåterställning: Jag startar datorn, kommer till "Compaq" välkomstskärm, sen laddas alla program in och det är under denna tid som setup (F1) och system recovery (F8) dyker upp. Det står press (F1) for Setup (F8) for system recovery.
Citera
2007-09-12, 15:52
Medlem
927s avatar
starta med windows skivan i
Citera
2007-09-12, 16:25
Medlem
DaVajjs avatar
Om du smittades genom att starta en länk du fick postad till dig via Skype så är det den nya "masken" som propagerar sig själv via Skype-IMs, och då bör du kolla upp hur man tar bort det. Om det var på detta sätt du blev smittad så har du tur i oturen, då iaf jag läst att det är lätt att ta bort.
Citera
2007-09-12, 17:22
Medlem
ksvs avatar
Tråd flyttad från Datasäkerhet.

/Mod
Citera
2007-09-12, 19:56
Medlem
Om du vill komma åt data på din disk kan du sätta in den i en annan dator som har ett fungerande windows (med ett fett antivirusskydd för säkerhets skull!).

Kopiera sen alla filer du vill ha från din gamla disk till valfritt media genom den nya datorn. Starta inga filer från den gamla disken! Dessa kan innehålla viruset. Troligen innehåller varken mp3, avi eller .doc (eller vad för filer du nu vill ha) något virus, men alla program (.exe-filer) kan mycket väl göra det. Om du vill kan du använda antivirus-program från nya datorn för att scanna igenom och rensa den infekterade disken. Det garanterar inte att du sedan kan starta windows från den igen, men ser åtminstone till att den data du kopierar inte är infekterad den också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in