2007-09-10, 23:31
Medlem
QP Cheeses avatar
jag är ganska moralisk av mig och har lite undringar av hur det går till med licenser och program...
Jag har en laptop som har gått och dött som bara är att kasta, jag har ett par frågor ang återvinning och hur lagen ser på det:

laptopen levereades med ett lagligt windows, skivan är borta men jag har licensen kvar, kan jag ladda ner ett XP för att sen använda den lagliga licensen på en annan dator eller är licensen knuten till den datorn?

kan jag låna en XP-skiva från vem som helst och ha en laglig licens eller måste Ms skicka ut en och är den borttappad så måste jag lösa en ny?

Jag hoppas att nån av er kan hjälpa mig, jag har ubuntu i dagsläget men tycker helt ärligt inte om det, vill ha windows men har inte råd med ett helt nytt...
Citera
2007-09-10, 23:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror på om det var en OEM licens eller en riktig licens. En OEM licens får bara installeras vid nyinstallation på en dator och kan inte flyttas en riktig licens kan flyttas om du avinstallerar den från den första datorn eller skrotar den.

Du kan inte ladda hem en XP skiva ifall du skall vara laglig då det är förbjudet att dela ut och ladda hem licensbelagd programvara. Däremot kan du låna en kompis skiva ifall han har samma version du har licens till.
Citera
2007-09-10, 23:42
Medlem
QP Cheeses avatar
Det var en såndär klisterlapp som satt på datorn, har den framför men inget tyder på att det skulle vara nåt med OEM, men det måste alltså vara en EXAKT likadan programvara som fanns på den? kan man beställa en sådan från MS om man tappat bort den förra?
Citera
2007-09-10, 23:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Det var en såndär klisterlapp som satt på datorn, har den framför men inget tyder på att det skulle vara nåt med OEM, men det måste alltså vara en EXAKT likadan programvara som fanns på den? kan man beställa en sådan från MS om man tappat bort den förra?
Skall du ta kontakt med någon så är det leverantören av den bärbara pc'n du skrotade Du kan säkert få (köpa) en ny XP skiva av dom... Man kan se på licensnummret om det är en OEM eller äkta licens bara att fråga MS
Citera
2007-09-10, 23:58
Moderator
Falukropps avatar
Har du numret på en klisterlapp är det definitivt frågan om en OEM-licens.

Men som sagt - det är bara en fråga om moral. Eller ja, snarare en fråga om att gå i Microsofts koppel och lyda deras jäklarns påhitt.
Det finns inget sätt för någon att se att du flyttat den till en annan dator, och det finns inget sätt att se att du tankat hem XP OEM över nätet och installerat om du använder din OEM-nyckel där.

Personligen hade jag inte tvekat en sekund över att tanka hem XP och använda min nyckel på en annan dator. Du har betalt för licensen när du köpte din dator, och det finns inte nånting annat än mjukvara som det finns "regler" för hur man får använda den när man väl köpt den.
Jag ser en mjukvara som jag köpt som min egendom, och därmed har jag rätt att göra vad fan jag vill med den, precis som jag gör med vilken annan sak som helst jag köper. Tillverkaren har ingenting med saken att göra.
Citera
2007-09-11, 00:13
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Har du numret på en klisterlapp är det definitivt frågan om en OEM-licens.

Men som sagt - det är bara en fråga om moral. Eller ja, snarare en fråga om att gå i Microsofts koppel och lyda deras jäklarns påhitt.
Det finns inget sätt för någon att se att du flyttat den till en annan dator, och det finns inget sätt att se att du tankat hem XP OEM över nätet och installerat om du använder din OEM-nyckel där.

Personligen hade jag inte tvekat en sekund över att tanka hem XP och använda min nyckel på en annan dator. Du har betalt för licensen när du köpte din dator, och det finns inte nånting annat än mjukvara som det finns "regler" för hur man får använda den när man väl köpt den.
Jag ser en mjukvara som jag köpt som min egendom, och därmed har jag rätt att göra vad fan jag vill med den, precis som jag gör med vilken annan sak som helst jag köper. Tillverkaren har ingenting med saken att göra.

Ja men som du säger så är det en fråga om moral, jag håller med dig på alla punkterna om hur det BORDE vara som det inte är, jag har inga invändningar mot att nån annan gör hur de nu gör men själv så är jag väldigt mån om att saker o ting skall gå rätt till, men du är alltså ganska säker på at det är en OEM-licens som endast får användas på den specifika datorn?

värdelöst, får la dras med det där förbannade ubuntu som bara krånglar då...
Citera
2007-12-02, 10:19
Medlem
QP Cheeses avatar
då jag inte kan skapa nya trådar när jag är på jobbet så lägger jag inlägget här istället, hoppas det är ok?

jag har nu installerat XP igen men får ingen internetanslutning, går in på connect och där står det bara empty, det är ett ADSL via en kabel dvs inte trådlöst. hur gör jag för att få till en anslutning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in