Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Har du numret p en klisterlapp r det definitivt frgan om en OEM-licens.
Men som sagt - det r bara en frga om moral. Eller ja, snarare en frga om att g i Microsofts koppel och lyda deras jklarns phitt.
Det finns inget stt fr ngon att se att du flyttat den till en annan dator, och det finns inget stt att se att du tankat hem XP OEM ver ntet och installerat om du anvnder din OEM-nyckel dr.
Personligen hade jag inte tvekat en sekund ver att tanka hem XP och anvnda min nyckel p en annan dator. Du har betalt fr licensen nr du kpte din dator, och det finns inte nnting annat n mjukvara som det finns "regler" fr hur man fr anvnda den nr man vl kpt den.
Jag ser en mjukvara som jag kpt som min egendom, och drmed har jag rtt att gra vad fan jag vill med den, precis som jag gr med vilken annan sak som helst jag kper. Tillverkaren har ingenting med saken att gra.
Ja men som du sger s r det en frga om moral, jag hller med dig p alla punkterna om hur det BORDE vara som det inte r, jag har inga invndningar mot att nn annan gr hur de nu gr men sjlv s r jag vldigt mn om att saker o ting skall g rtt till, men du r allts ganska sker p at det r en OEM-licens som endast fr anvndas p den specifika datorn?
vrdelst, fr la dras med det dr frbannade ubuntu som bara krnglar d...