2007-09-10, 23:31
Medlem
QP Cheeses avatar
jag r ganska moralisk av mig och har lite undringar av hur det gr till med licenser och program...
Jag har en laptop som har gtt och dtt som bara r att kasta, jag har ett par frgor ang tervinning och hur lagen ser p det:

laptopen levereades med ett lagligt windows, skivan r borta men jag har licensen kvar, kan jag ladda ner ett XP fr att sen anvnda den lagliga licensen p en annan dator eller r licensen knuten till den datorn?

kan jag lna en XP-skiva frn vem som helst och ha en laglig licens eller mste Ms skicka ut en och r den borttappad s mste jag lsa en ny?

Jag hoppas att nn av er kan hjlpa mig, jag har ubuntu i dagslget men tycker helt rligt inte om det, vill ha windows men har inte rd med ett helt nytt...
Citera
2007-09-10, 23:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror p om det var en OEM licens eller en riktig licens. En OEM licens fr bara installeras vid nyinstallation p en dator och kan inte flyttas en riktig licens kan flyttas om du avinstallerar den frn den frsta datorn eller skrotar den.

Du kan inte ladda hem en XP skiva ifall du skall vara laglig d det r frbjudet att dela ut och ladda hem licensbelagd programvara. Dremot kan du lna en kompis skiva ifall han har samma version du har licens till.
Citera
2007-09-10, 23:42
Medlem
QP Cheeses avatar
Det var en sndr klisterlapp som satt p datorn, har den framfr men inget tyder p att det skulle vara nt med OEM, men det mste allts vara en EXAKT likadan programvara som fanns p den? kan man bestlla en sdan frn MS om man tappat bort den frra?
Citera
2007-09-10, 23:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Det var en sndr klisterlapp som satt p datorn, har den framfr men inget tyder p att det skulle vara nt med OEM, men det mste allts vara en EXAKT likadan programvara som fanns p den? kan man bestlla en sdan frn MS om man tappat bort den frra?
Skall du ta kontakt med ngon s r det leverantren av den brbara pc'n du skrotade Du kan skert f (kpa) en ny XP skiva av dom... Man kan se p licensnummret om det r en OEM eller kta licens bara att frga MS
Citera
2007-09-10, 23:58
Moderator
Falukropps avatar
Har du numret p en klisterlapp r det definitivt frgan om en OEM-licens.

Men som sagt - det r bara en frga om moral. Eller ja, snarare en frga om att g i Microsofts koppel och lyda deras jklarns phitt.
Det finns inget stt fr ngon att se att du flyttat den till en annan dator, och det finns inget stt att se att du tankat hem XP OEM ver ntet och installerat om du anvnder din OEM-nyckel dr.

Personligen hade jag inte tvekat en sekund ver att tanka hem XP och anvnda min nyckel p en annan dator. Du har betalt fr licensen nr du kpte din dator, och det finns inte nnting annat n mjukvara som det finns "regler" fr hur man fr anvnda den nr man vl kpt den.
Jag ser en mjukvara som jag kpt som min egendom, och drmed har jag rtt att gra vad fan jag vill med den, precis som jag gr med vilken annan sak som helst jag kper. Tillverkaren har ingenting med saken att gra.
Citera
2007-09-11, 00:13
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Har du numret p en klisterlapp r det definitivt frgan om en OEM-licens.

Men som sagt - det r bara en frga om moral. Eller ja, snarare en frga om att g i Microsofts koppel och lyda deras jklarns phitt.
Det finns inget stt fr ngon att se att du flyttat den till en annan dator, och det finns inget stt att se att du tankat hem XP OEM ver ntet och installerat om du anvnder din OEM-nyckel dr.

Personligen hade jag inte tvekat en sekund ver att tanka hem XP och anvnda min nyckel p en annan dator. Du har betalt fr licensen nr du kpte din dator, och det finns inte nnting annat n mjukvara som det finns "regler" fr hur man fr anvnda den nr man vl kpt den.
Jag ser en mjukvara som jag kpt som min egendom, och drmed har jag rtt att gra vad fan jag vill med den, precis som jag gr med vilken annan sak som helst jag kper. Tillverkaren har ingenting med saken att gra.

Ja men som du sger s r det en frga om moral, jag hller med dig p alla punkterna om hur det BORDE vara som det inte r, jag har inga invndningar mot att nn annan gr hur de nu gr men sjlv s r jag vldigt mn om att saker o ting skall g rtt till, men du r allts ganska sker p at det r en OEM-licens som endast fr anvndas p den specifika datorn?

vrdelst, fr la dras med det dr frbannade ubuntu som bara krnglar d...
Citera
2007-12-02, 10:19
Medlem
QP Cheeses avatar
d jag inte kan skapa nya trdar nr jag r p jobbet s lgger jag inlgget hr istllet, hoppas det r ok?

jag har nu installerat XP igen men fr ingen internetanslutning, gr in p connect och dr str det bara empty, det r ett ADSL via en kabel dvs inte trdlst. hur gr jag fr att f till en anslutning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in