Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-10, 23:24
Medlem
Tja, jag hade tänkt åka med rocknrollbåten som åker mellan stockholm-åbo-stockholm. Är 18 år och undrar ifall jag får handla i tax-free shopen medans vi är i åbo, och sedan ta med mig sprit hem, eller lär jag vara 20år? Är tullen benhård eller nästan obefintlig?
Citera
2007-09-11, 00:22
Medlem
Kivans avatar
Tullen kontrollerar ytterst sällan alkohol- och tobaksimport. Vad de i första hand letar efter är narkotika. Du kan ha oturen att råka ut för stickprovskontroll, alternativt kan din olagliga sprit upptäckas ifall du åker in på kontroll som misstänkt narkotikasmugglare.

Men det är som sagt mycket ovanligt att folk åker fast för alkoholsmuggling.
Citera
2007-09-11, 00:40
Medlem
Jag reser flitigt fram och tillbaks till Åland, säkert 20-30 ggr per år. Har blivit stoppad en gång på Åland, då knarkhunden reagerade. Jag har nästan aldrig stött på en tullare när jag kommit till Sverige, de fokuserar antagligen på tallin färjorna osv..

Och då är det som sagt knark de letar efter.
Citera
2007-09-11, 00:47
Medlem
Borgeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Jag reser flitigt fram och tillbaks till Åland, säkert 20-30 ggr per år. Har blivit stoppad en gång på Åland, då knarkhunden reagerade. Jag har nästan aldrig stött på en tullare när jag kommit till Sverige, de fokuserar antagligen på tallin färjorna osv..

Och då är det som sagt knark de letar efter.

Dom hade ju en rassia nu i sommras på minderåriga på Eckerölinjen.
Men det är första gången på år och hände alltså en gång under året...
Citera
2007-09-11, 00:50
Medlem
Precis, jag reser dock nästan enbart med VL så kan inte berätta så mycket om Eckerö. Den razzian var i anknytning till någon festivalliknande tillställning i Grisslehamn, åker du en vanlig måndag så borde det vara helt lungt =)
Citera
2007-09-11, 01:01
Medlem
hmm, tror ni det är nån större risk nu när det är lite utav en tillställning och inte en helt vanlig tur till åbo fram och åter?
Citera
2007-09-11, 01:05
Medlem
Hur är det med flygplatser (landvetter) då? Ska snart på resa till tyskland och är också under 20.
Citera
2007-09-11, 01:19
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalmisMalmis
Hur är det med flygplatser (landvetter) då? Ska snart på resa till tyskland och är också under 20.

Vad förväntar du dig för svar?
Tullen har ju ett visst intresse av att variera sina ansträngningar. Men rent generellt kan man säga att risken för att tullen är aktiv och bemannad är större vid de tidpunkter då det kommer plan från "högrisk-destinationer" alltså platser varifrån mycket knark kommer. Om ditt plan kommer från Frankfurt är nog risken lite högre än om du skulle flyga från Berlin således. Om det samtidigt kommer in ett plan från Amsterdam så är risken högre än om det samtidigt kommer in ett plan från Kreta?

Var det ett bra svar?
Citera
2007-09-11, 11:25
Medlem
Det var ungefär vad jag ville veta.

Har inte flygit på några år, så hade ingen aning om hur aktiva tullarna är
Citera
2007-09-11, 13:21
Medlem
Borgeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Precis, jag reser dock nästan enbart med VL så kan inte berätta så mycket om Eckerö. Den razzian var i anknytning till någon festivalliknande tillställning i Grisslehamn, åker du en vanlig måndag så borde det vara helt lungt =)

Kanske.
Känner en kille som åkte dit i brottby av en tull som såg att kofångaren bak nästan skrapade i marken av övervikt från ölen.

Han var 20, men hade inte vart borta i 24 timmar.

- Böter och prick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in