Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-10, 22:45
Medlem
mape_s avatar
Jag blev för ett tag sedan inbjuden till inflyttningsfest av bekanta, och för att visa min uppskattning tänkte jag ge dem en gåva i form av en flaska vin.

Men eftersom jag är insnöad i Öl känns det som att mitt val kommer sluta i en bag-in-box gato negro, såvida jag inte får lite hjälp av folk med mer expertis.

Så, som grund vill jag såklart att det är en flaska, bib känns lite tråkigt och snålt, samt att priset ska ligga runt 150-300kr. Jag vet att de uppskattar vinet Redfin vilket iofs kostar 67kr, då kanske 300kr känns overkill? Men ibland kan det vara kul att kosta på folk lite extra, så de får testa på saker de vanligtvis aldrig skulle tänka sig köpa.

Det bör väl också nämnas att vinet skall innjutas utan någon måltid så sällskapsvin är nog att föredra samt att de som skall mottaga gåvan inte är helt gröna på vin, men inte heller finsmakare ut i fingerspetsarna.

Ser fram emot förslagen.
Citera
2007-09-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mape_
Jag blev för ett tag sedan inbjuden till inflyttningsfest av bekanta, och för att visa min uppskattning tänkte jag ge dem en gåva i form av en flaska vin.

Men eftersom jag är insnöad i Öl känns det som att mitt val kommer sluta i en bag-in-box gato negro, såvida jag inte får lite hjälp av folk med mer expertis.

Så, som grund vill jag såklart att det är en flaska, bib känns lite tråkigt och snålt, samt att priset ska ligga runt 150-300kr. Jag vet att de uppskattar vinet Redfin vilket iofs kostar 67kr, då kanske 300kr känns overkill? Men ibland kan det vara kul att kosta på folk lite extra, så de får testa på saker de vanligtvis aldrig skulle tänka sig köpa.

Det bör väl också nämnas att vinet skall innjutas utan någon måltid så sällskapsvin är nog att föredra samt att de som skall mottaga gåvan inte är helt gröna på vin, men inte heller finsmakare ut i fingerspetsarna.

Ser fram emot förslagen.
Glaetzer bishop shiraz 249 kr, ett fynd!
Citera
2007-09-10, 23:17
Medlem
Diamantinas avatar
Känns inte som att priset är det viktigaste här.. Med tanke på att det ska drickas som sällskapsdryck skulle jag satsa på en Crozes-Hermitage eller Chateauneuf-de-Pape, 2003: orna ligger på 180-400 kr. Klassiska franska viner med mycket karaktär men ändå så "lättdruckna" att de fungerar bra som de är eller till lättare rätter.
Citera
2007-09-10, 23:19
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Glaetzer bishop shiraz 249 kr, ett fynd!
Shiraz kan kännas lite tungt som "sällskapsdryck" om man inte gillar kraftiga viner i vanliga fall..
Citera
2007-09-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Shiraz kan kännas lite tungt som "sällskapsdryck" om man inte gillar kraftiga viner i vanliga fall..
Det tycker inte jag. Shirazviner är utmärkta att dricka i god vänners lag utan tilltugg..
Citera
2007-09-11, 00:08
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Det tycker inte jag. Shirazviner är utmärkta att dricka i god vänners lag utan tilltugg..
Det tycker jag också, men kraftiga viner tilltalar mig. Bättre med ett vin som kan uppskattas även av den som inte föredrar de tyngre sorterna; särskilt om det ska vara en gåva.
Citera
2007-09-11, 10:18
Medlem
locmans avatar
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2345&Butik=0&SokStrangar=
överläset när det gäller viner i den prisklassen...
Citera
2007-09-11, 10:35
Medlem
Eithnes avatar
Citat:

Tänkte precis skälla på dig för att du säger att just det vinet du gillar är "överlägset" men sedan tittade jag på länken och kan bara hålla med (av de vinerna jag druckit i den klassen). Ett riktigt kanonvin, med amarone som present kan det inte bli fel.
Väl tipsat locman
Citera
2007-09-11, 10:49
Medlem
Roger Pontares avatar
Jag har en personlig favorit för under 300:-, Alion! Ett absolut fynd för 280:-!
Citera
2007-09-11, 11:00
Medlem
Gobbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mape_
... så de får testa på saker de vanligtvis aldrig skulle tänka sig köpa.

Till den kategorin brukar många räkna både Sauternes och Tokajer. Att de måste drickas till efterrätter är bara nys och de kan med fördel avnjutas även efter efterrätten. I din prisklass finns t.ex Château Fontebride (nr 4113) för 216 och Tokaji Aszú 6 Puttonyos Château Dereszla (nr 2884) för 279.
Citera
2007-09-11, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locman
Tenuto san antonios Amarone är ett bättre alternativ tycker jag, 289kr.
Citera
2007-09-11, 13:27
Medlem
Friedensengels avatar
Det du ska köpa är så klart en flaska champagne, finns massor under eller runt 300:-, det är inte särskilt dyrt att handla sprattelvatten på bolaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in