2007-09-10, 20:26
Medlem
Smaskenss avatar
Jag är på experimenthumör igen och har fått en älgstek som jag har i ugnen nu. Jag har aldrig gjort en riktig stek på det här viset. Det jag gjort är att marinera den över natten i marinad och kryddor och tokmycket lök. Nu kastade jag i kålrot, rödlök, palsternacka och morötter och hasselnötter. In i ugnen på just nu 125 grader, steken är väl ett halvkilo kanske.

Min tanke var att låta den dra över natten, sammanlagt kanske 15 timmar, tänkte sänka till typ 100 grader, och imorgon ta ut den, boosta ugnen till 300 grader och chocka den en stund och få till en fin yta.

Då tänkte jag alltså ta ur den ur påsen och få till nån sås av all sky som ska ha blivit, grönsakerna serverar jag till köttet eller kastar om de är alltför mjuka.

Ni som kan: Hur är min plan? Ser det bra ut eller koimmer den bli överkokt och torr?

Tacksam för input under kvällens lopp.
Citera
2007-09-10, 20:31
Bannlyst
Halvkilos stek i ugnen i 15 timmar? Du kommer att få ut en torr tennisboll är min gissning.

Stek tycker jag blir bäst om den precis får gå klart. Har för mig att det är runt 55 grader man ska köra upp vilt till, sedan tar man ut köttet och låter det vila i folie i 20 minuter innan man skär det. (Lite osäker på temperaturen, men om du vill ha köttet rosa i mitten ska du inte låta steken bli för varm.)
Citera
2007-09-10, 20:41
Medlem
Bli inte förvånad om steken skrumpnat så mycket att den fallit genom gallret när du öppnat ugnen imorgon. Nej, om du skall göra tjälknöl är det väl 75-80 grader som gäller. Dessutom är köttbiten så liten att du förmodligen skulle få en mer välsmakande stek om du helt enkelt steker den i grillpanna eller något.
Citera
2007-09-10, 22:53
Medlem
Är den fryst nu? I vilket fall som helst är 15 timmar på den värmen alldeles för mycket. Är den tinad behöver den nog inte mer än 2 timmar. Men gå hellre efter temperatur och kör med termometer.
Citera
2007-09-10, 23:04
Medlem
Smaskenss avatar
Åfan, vilken missbedömning....

Jag har en stektermometer men jag har drullat bort den. Steken kanske är närmare trekvartskilo när jag tänker efter. Nåväl, jag tar ut den nu och låter den svalna så får vi se vad det smakar.
Citera
2007-09-10, 23:05
Bannlyst
Några vitlökar är aldrig fel att trycka in i steken, ger en god smak.
Citera
2007-09-10, 23:09
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ställ ugnen på 75° och öppna luckan något, kontrollera med en extra termometer att temperaturen är 50-60° ungefär. Isf in med steken och du kan låta den stå 10 timmar. Heston Blumenthal gjorde desamma men då med en lite större bit kött.
-Edit-
Kör du på liknande vis vill du heller inte sen förstöra hela jobbet med att låta den stå i 300°. Är det fin stekyta du är ute efter så ta fram en stor gjutjärns panna, värm den så het den bara kan bli på plattan, i med olja och bryn steken, max 2 minuter totalt för alla sidor skall det ta. Då får du en skitfin god yta utan att förstöra den fina röd-rosa färgen inuti.
Kan rekomendera dig att Heston Blumenthals serie "In search for perfection" speciellt det avsnittet han tillagar stek. (Finns på thebox.bz)
Citera
2007-09-10, 23:29
Medlem
Smaskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Ställ ugnen på 75° och öppna luckan något, kontrollera med en extra termometer att temperaturen är 50-60° ungefär. Isf in med steken och du kan låta den stå 10 timmar. Heston Blumenthal gjorde desamma men då med en lite större bit kött.
-Edit-
Kör du på liknande vis vill du heller inte sen förstöra hela jobbet med att låta den stå i 300°. Är det fin stekyta du är ute efter så ta fram en stor gjutjärns panna, värm den så het den bara kan bli på plattan, i med olja och bryn steken, max 2 minuter totalt för alla sidor skall det ta. Då får du en skitfin god yta utan att förstöra den fina röd-rosa färgen inuti.
Kan rekomendera dig att Heston Blumenthals serie "In search for perfection" speciellt det avsnittet han tillagar stek. (Finns på thebox.bz)

Ja, jag ska testa något i den stilen, fast det blir väl nästa gång. Är steken lagom när jag testar den så ska jag göra som du säger istället för att chocka den i ugnen, jag har en liten gjutgärnspanna men den ska nog precis gå i. Men man steker väl inte kött i något annat än riktigt smör?

Jag är skeptisk till smaken av vitlök med älgkött... Ordentligt med salt och svartpeppar ska det dock vara.

Återkommer med rapport!
Citera
2007-09-11, 00:06
Bannlyst
Hoppas att den blev bra! Om du vill få en fin yta så är det bättre att ställa in steken i het ugn (typ 225 grader) de första 10 minuterna så att porerna i köttet stängs och saften stannar i steken, sedan sänka värmen och ställa ugnsluckan på glänt så att du snabbt får ner temperaturen till runt 150 grader och låta den gå klart. Det lärde jag mig från en gammal kock och så brukar jag göra och resultatet brukar bli jättebra.
Och rent generellt så är det bättre att välja en större stek om man vill få ett saftigt resultat, minst ett kilo, men gärna ett och ett halvt.
Citera
2007-09-11, 21:23
Medlem
Smaskenss avatar
Smarrans.

Precis som ni sa så blev den torrare än jag tänkt mig, tur att jag inte lät den stå över natten... Men den blev egentligen rätt normalt genomstekt, ungefär som morsan brukar göra den. Det märkliga är att alla grönsakerna blev helt perfekta, jag trodde att de skulle bli klara fortare än steken och bli helt mosiga? Riktigt bra, lite tuggmotstånd, som man vill ha det.

Skyn hällde jag över i en kastrull och kokade upp den med maizena (jag är egentligen gräddoman, men hade ingen grädde hemma) och resterna av gårdagens svampsås och mjölk. Också smarrans. Köttet som jag tyckte jag lagt sån energi på var inte alls särskilt smakrikt så jag skar det i skivor och gnuggade in salt och peppar, sen la jag tillbaka det i grönsakerna och hällde över all såsen, så får det stå så där.

Riktig mat i flera dagar, tjohoo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in