Hej.
Jag minns jag läste för ett tag sedan en artikel om vad för mat djur, hundar och katter, bör matas med. Och det är t.ex. INTE spannmål (kolhydrater och stärkelse) som t.ex. torrfoder mest består av.
Katter och hundar ska i princip bara äta fett och proteiner. Det är deras "ursprungliga" kost. Det är vad dem mår bäst av. Då slipper dem övervikt, trötthet, dåligt avföring och olika mentala problem.
Är det nån som vet nåt mer om detta? Ganska intressant ämne. Det är ju ganska logiskt, egentligen, att inte mata katter med t.ex. vete. ^^
Hej.
Jag minns jag läste för ett tag sedan en artikel om vad för mat djur, hundar och katter, bör matas med. Och det är t.ex. INTE spannmål (kolhydrater och stärkelse) som t.ex. torrfoder mest består av.
Katter och hundar ska i princip bara äta fett och proteiner. Det är deras "ursprungliga" kost. Det är vad dem mår bäst av. Då slipper dem övervikt, trötthet, dåligt avföring och olika mentala problem.
Är det nån som vet nåt mer om detta? Ganska intressant ämne. Det är ju ganska logiskt, egentligen, att inte mata katter med t.ex. vete. ^^
Det låter som ett stenåldersmongo gett sig in i husdjursbranchen. Med tanke på att vilda hundar utan problem kan äta grönsaker och spannmål, vilket de även gör, så är det nog inget större problem för domesticerade hundar som avlats under en väldigt lång tid att göra det.
jag håller med ovanstående!
i "det vilda" om det nu finns något som kan jämföras, låt säga varg, så är det första de äter på ett nyfångat byte just magsäcken med innehåll, dvs spannmål,grönsaker.
de behöver faktiskt äta sånt med, de har bara svårt att smälta stärkelser,så de kan inte gå och "beta" själv på ängen.
men hundfoder är anpassade väldigt bra med "lättsmält" stärkelse.
de hundfoder som finns på svenska marknaden idag är alla jättebra, vissa bättre än andra för den egna hunden.
När det gäller katter så brukar den där diskussionen komma upp titt som tätt. På ett sätt är det logiskt att använda foder som påminner så mycket som möjligt om vad katter ätit under alla år de funnits. Å andra sidan finns det inget som säger att det måste vara så. Det viktigaste är att katterna håller sig friska och mår bra. En fördel med torrfoder är att det är bättre för kattens tandhälsa än blötfoder. Tyvärr finns det en del myter om hur dåligt torrfoder är för katter, bl.a. att det skulle ge njurskador, vilket är totalt nonsens.
En katt kan inte leva på enbart spannmål eftersom den behöver vissa ämnen som inte finns där. Först och främst måste man alltså se till att de ämnena ingår i fodret i tillräcklig mängd, och det gör de även i torrfoder som innehåller mycket spannmål. En viss mängd kolhydrater krävs dessutom för att kattens matsmältning ska fungera på rätt sätt. En katt som helt vägras kolhydrater (specifikt fibrer) får faktiskt diarré.
Den största mängden kolhydrater i torrfoder kommer från stärkelse, som inte är någon naturlig del i en katts föda. Katter är inte byggda för att äta stärkelse i naturlig form, men genom förbehandling som görs innan stärkelsen tillsätts fodret så blir det möjligt för dem att tillgodogöra sig energi från den. Att det skulle vara mest kolhydrater i torrfoder tror jag inte stämmer. De torrfoder jag känner till har 20-40% kolhydrater.
När det gäller hälsorisker med kolhydrater så har jag sett teorier som pekat åt alla möjliga håll. Det finns teorier som säger att de leder till övervikt och diabetes. Det finns också teorier som säger att om man ersätter en del av fettet som energikälla med förbehandlad stärkelse så minskar risken för att katten ska äta för mycket, och därmed minskar risken för övervikt och diabetes. För lite kolhydrater ger som sagt matsmältningsproblem, och det gör för mycket kolhydrater också.
Det är nog inte så enkelt som att kolhydrater är dåliga på alla sätt. Personligen tycker jag att debatten påminner lite om debatten om naturläkemedel kontra syntetiska läkemedel. Är man inte så insatt så är det lätt att förledas till att tro att naturligt alltid är bättre i alla lägen, fastän det finns en hel del skäl till varför det ofta är tvärtom.
i "det vilda" om det nu finns något som kan jämföras, låt säga varg, så är det första de äter på ett nyfångat byte just magsäcken med innehåll, dvs spannmål,grönsaker.
de behöver faktiskt äta sånt med, de har bara svårt att smälta stärkelser,så de kan inte gå och "beta" själv på ängen.
Precis. När stärkelsen "behandlats" i ett annat djurs mage så blir det möjligt för dem (i alla fall när det gäller katter) att ta upp energin ur den.
Läser man på en förpackning på en hundmatspåse från vi säger ICA eller en stormarkad så är det vad jag vet alltid spannmål först i Ingrediensförteckningen. Det som står först är det mesta av.. Vete, majs osv är mycket billigt och därför kan dessa tillverkare pressa ner priserna. Vi kan ta exemplet att en säck på Willys kanske kostar 150-200:- medans en hundsäck på en hundbutik kan kosta uppåt 5-600 för 13-15 kg. Men jämgör man dessa två så ser man stor skillnad. Burkmat är likadant men där innehåller ne burk isnitt 80% vatten. Resten är näringsfattiga biprodukter som mals ner.. Allt från ögon ,hjärna, tarmar, näbbar, klor, klövar osv.. alla det som vi människor inte kan äta.
En hund är inte byggd på sammasätt som människan och kan inte bryta ner spannmål som vi kan.. Vi människor får energi av spannmål men hundar får sin energi från fett och bygger sina muskler av protein.. Många hundar blir även "sura" av exempelvis vete (så som dålig andedräckt, päls) och därför ska en hund som exempelvis har magkatarr inte äta detta.. Torrfoder förövrigt anser jag själv vara skitmat.. Det bästa är att lära sig BARFA sin hund (naturlig rå mat) men där krävs det en del kännedom om vad man kan ge och inte..
Ett annat bra allternativ till hundmat är färskfoder.. Som man förvarar i frysen.. Detta är rått kött, korn osv med allt hunden behöver.. Man får dom packade som "burgare" och plockar fram så mycket som hunden skall ha kvällen innan.. Detta finns bara att köpa hos återförsäljare eller från leverantören som kör ut maten på olika tider/platser eller så finns det hos vissa hundbutiker.. (ej vanliga butiker som ica osv)..
Att katter inte ska äta spannmål är inte stenåldersnoja utan näringslära. Katter behöver knappt några kolhydrater alls, utan en kost bestående av mest protein och fett. Mjöl av olika slag innehåller huvudsakligen kolhydrat och de proteiner som finns är i en sån form att katten har svårare att ta upp dem, än animaliskt protein.
Råtta och småfågel är vad kissar jagar själva och vad de är anpassade för att äta. Med skinn, ben, fjädrar och allt. Katter är rena rovdjur och skall icke äta grönsaker, potatis och annat som kattmatsfabrikanterna blandar ner i maten och påstår ska vara nyttigt. Och vi går på det eftersom det är nyttigt för oss människor.
Rå kyckling med ben och skinn t ex är utmärkt kattmat eftersom den är lik vad kissen äter i naturen. Inte kokt eftersom benen då blir vassa, råa ben kan kattens starka magsaft smälta och är bara nyttigt. Magsaften skyddar också mot bakterier, så man behöver inte oroa sig för campylobacter. Katter kan med lite övning även äta t ex fläskkotlettsben som en hund... De ska vara råa...
Torrfodrets enda fördel framför BARF är att det är lättsamt att hantera och att katter som vant sig vid torrisar kan vara svåra att vänja om.
Om man inte orkar barfa, tycker jag man kan köra våtfoder och då kolla på innehållsförteckningen om det innehåller spannmål eller ej. Mjau stora burkar t ex är jättebra kattmat och man gör även en god gärning genom att handla Mjau eftersom en slant går till katthemmen.
Se dock upp för Mjaus Sunda Målet som är allt annat än sunt, med potatis och pasta iblandat. Falskreklam. Skippa även Sheba gourmet med grönsaker i sås och likande.
haller delvis med, men hundar ater ju gras sa lite gronsaker ska de nog fa i sig. Min mors hund daremot ar veteallergiker, den borjar klia sig overallt om den ater for mycket vete..