Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-10, 10:48
Medlem
Noterade när jag var på Coop i Norrköping att det satt accesspunkter i butiken som var märkta med "Tillhör Shop Express". Är det någon som utforskat hur detta fungerar? Jag trodde att terminalen var ganska dum och bara kommunicerade med kassan när man skulle betala men om den snackar WLAN så borde den ju rimligen vara "övervakad" hela tiden, kan det möjligen vara så att man använder terminalen för att kolla var i butiken kunderna oftast befinner sig - typ storebror ser dig...
Citera
2007-09-10, 11:01
Medlem
Mycket intressant tanke. Faktum är att jag aldrig handlat på coop, men på större Ica- butiker har de ngt liknande.
En dag när jag och sambon handlade dog våran "laserpicka" och bootade om. Där räknades det upp ip'n, dns-servrar och lite annat skit innan man kom in i shoppingläget igen.

Vi är dock inte övervakade av storebror i butikerna, wlan går väl ändå inte att utnyttja ungefär som ett gps, eller gpts (global positioning tracking system).
Citera
2007-09-10, 12:10
Medlem
KulanZs avatar
Jo det stämmer att det är wlan de använder sig av.
Citera
2007-09-10, 12:25
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Mycket intressant tanke. Faktum är att jag aldrig handlat på coop, men på större Ica- butiker har de ngt liknande.
En dag när jag och sambon handlade dog våran "laserpicka" och bootade om. Där räknades det upp ip'n, dns-servrar och lite annat skit innan man kom in i shoppingläget igen.

Vi är dock inte övervakade av storebror i butikerna, wlan går väl ändå inte att utnyttja ungefär som ett gps, eller gpts (global positioning tracking system).
Klart det går om man har flera access punkter. Bara räkna ut tid det tar att komma till olika punkter runt omkring dig så har man din position ganska hyfsat uträknad.
Citera
2007-09-10, 12:26
Medlem
coops scanners går att reboota genom att trycka en viss knappkombination. då får man upp info om bl.a. dns servrar, gateway, essid osv
Citera
2007-09-10, 12:38
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan

Varför skulle inte det gå?

om du vet var du har accesspunkterna måste det ju gå att räkna ut med triangulering?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triangulering
Citera
2007-09-10, 12:44
Medlem
Carradines avatar
Frågan är delvis hur noggran trianguleringen är samt varför Coop är intresserade av vart folket i affären är någonstans, troligen har de redan bra koll på detta med hjälp av kameror samt deras kassasystem där det går att se vad folk köpt o s v.

Finns det något syfte med en eventuell triangulering på en yta lika stor som en medelstor parkeringsplats fylld med kameror?

Edit: Troligen så används WLAN:et mot handenheterna för att uppdatera mjukvara samt uppdatera priser och liknande, allting behöver inte vara jättespännande och ha coola funktioner som i hollywoodfilmer.
Citera
2007-09-10, 12:45
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Frågan är delvis hur noggran trianguleringen är samt varför Coop är intresserade av vart folket i affären är någonstans, troligen har de redan bra koll på detta med hjälp av kameror samt deras kassasystem där det går att se vad folk köpt o s v.

Finns det något syfte med en eventuell triangulering på en yta lika stor som en medelstor parkeringsplats fylld med kameror?

Nä jag tror det är ganska onödigt då dom i kassorna kan se hur många kilo morötter och hur många paket mjölk dom säljer
Citera
2007-09-10, 12:47
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Nä jag tror det är ganska onödigt då dom i kassorna kan se hur många kilo morötter och hur många paket mjölk dom säljer
Precis, de har ett gigantiskt system där alla som köpt något på Coop är med i.
Citera
2007-09-11, 15:44
Medlem
equilibrisms avatar
Angående triangulering via wlan

Jag administrerar ett system där jag på en digital ritning över lokalen kan se exakt vart dom uppkopplade personerna befinner sig med en felmarginal på ca 1 meter.

Jag ser dom som små gröna pluppar som knatar runt och jag behöver bara dubbelklicka på dom för att få upp en meny med MAC, IP och diverse val som "Kick MAC" och "Ban MAC" och sånt.

Allt sker via triangulering på ett vanligt 802.11b/g nät...
Citera
2007-09-11, 16:27
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
coops scanners går att reboota genom att trycka en viss knappkombination. då får man upp info om bl.a. dns servrar, gateway, essid osv

De rebootas också om man lyfter upp dem från sin "laddare" en viss tid och sedan sätter tillbaka den. Då får man se att de tilldelas IP etc.

Men på tal om topic, vad kan man göra för skoj med eventuell trafik man sniffar?
Citera
2007-09-11, 16:30
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Men på tal om topic, vad kan man göra för skoj med eventuell trafik man sniffar?
Finns inte så mycket kul man kan göra, allting man potentiellt ändrar kommer resultera i jävulskap mot helt vanligt folk, d v s inget som någon seriös person skulle vilja ställa upp på.

Och att samla info och eventuellt publicera det här är inte heller en bra idé då man hjälper de puckade människor som tror de är hackers och sen förstör systemet utifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in