Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-10, 09:27
Medlem
Apspektakels avatar
Är i tankarna på att köpa mig en ny dator nu.
Huvudsakligen så ska den användas till ganska enkla saker såsom musik, film musikredigering etc.
Men lite då och då så får man ju faktiskt lusten att spela ett och annat spel...
Jag har inga behov av att köra dom senaste spelen på bästa grafiken och förvänta mig 100 fps, mer att det ska flyta på bra.
Men men... det jag undrar är hur pass stor prestandaskillnad det är på 128 / 256 mb grafikkorten i macbook pro modellen.
Är det verkligen värt att lägga ner 4-5000 kr mer för att få 256 kortet?
Spelar inte tillräckligt mycket för att det känns lönt att köpa en stationär speldator.
Citera
2007-09-10, 11:05
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Är i tankarna på att köpa mig en ny dator nu.
Huvudsakligen så ska den användas till ganska enkla saker såsom musik, film musikredigering etc.
Men lite då och då så får man ju faktiskt lusten att spela ett och annat spel...
Jag har inga behov av att köra dom senaste spelen på bästa grafiken och förvänta mig 100 fps, mer att det ska flyta på bra.
Men men... det jag undrar är hur pass stor prestandaskillnad det är på 128 / 256 mb grafikkorten i macbook pro modellen.
Är det verkligen värt att lägga ner 4-5000 kr mer för att få 256 kortet?
Spelar inte tillräckligt mycket för att det känns lönt att köpa en stationär speldator.

Jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är, men vad jag vet är att det är jobbigt / går inte att byta ut grafikkortet på MacBook Pro. Om du nu skall ha datorn ett tag, satsa på det bättre grafikkortet så möter datorn marknadens krav lite längre än vad den gör med 128mb.

^^
Citera
2007-09-10, 12:55
Medlem
Apspektakels avatar
Måste väl ändå gå att byta kortet?
Kanske är omständigt och man "måste" lämna in den men GÅ måste det väl göra?
Citera
2007-09-10, 13:23
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Måste väl ändå gå att byta kortet?
Kanske är omständigt och man "måste" lämna in den men GÅ måste det väl göra?

Det är inte alls säkert när det gäller laptops eftersom många tillverkare använder egna lösningar. I de fall man lyckas klämma dit ett annat grafikkort får man räkna med att garantin är förbrukad. Vill man kunna uppgradera grafikkort köper man inte en laptop.
Citera
2007-09-10, 13:25
Medlem
Apspektakels avatar
Nej det är ju som sagt inte en speldator jag köper den som i första hand så att kunna byta ut grafikkort etc spelar mindre roll.
Men jag tyckte bara att det lät konstigt...
Citera
2007-09-12, 03:33
Medlem
ceziums avatar
Enligt detta testet:
http://www.barefeats.com/rosa03.html

Skillnaderna är väldigt små. Dock så är detta inte hela sanningen. Dessa siffror är helt sanna i osx. Och i osx är det väldigt omotiverat att betala 5000 mer för 0-5 fler fps. Men om du installerar windows på burken kommer siffrorna att skilja mycket mer.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=130879

Här hittar du en tråd om det...
En kort sammanfattning är att det skiljer upp till 100% mellan modellerna(modellen med 256mb vram är dubbelt så snabbt som modellen med 128mb). Att tilllägga är kanske också att 17's modellens grafikkort arbetar med en högre klockfrekvens.

Slutsats:
Köp den lilla modellen. Lägg ner 600kr till på att upgraddera till samma disk som är i 2.4ghz modellen. Om du känner att du vill lägga mer kräm i burken så är det 4GB ram som gäller. Och det låter du inte apple göra om du är intresserad av att ha några av dina surt förvärvade pengar kvar...
Citera
2007-09-17, 09:52
Medlem
Apspektakels avatar
Tack för ett bra svar
Men om jag ska lämna in den och byta upp til 4 gb ram påverkar det garantin om jag lämnar in den till någon annan än deras egna affärer?
Citera
2007-09-17, 13:37
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Tack för ett bra svar
Men om jag ska lämna in den och byta upp til 4 gb ram påverkar det garantin om jag lämnar in den till någon annan än deras egna affärer?

Grejen är ju den att det är så simpellt att utöka minnet i en MBP så jag tror faktiskt min mor skulle klara av det. Det fixar du själv! Ihandla en eller ett par minnesstickor från valfri datorbutik, fysisk eller på nätet, för 30% av de priser Apple tar ut för att stoppa i mer minne när du beställer datorn.

Hur man gör för att byta/installera extra minne nämns både i manualen och på otaliga sidor på nätet. T ex här:

film - http://www.youtube.com/watch?v=Qozs6KZoarA
apples egen guide: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303491
Citera
2007-09-17, 14:19
Medlem
Octavianuss avatar
är det bara på en MBP som det är sådär lätt, eller kan man göra det på en vanlig MB? Vore nice med 4gig minne i en sån.
Citera
2007-09-17, 14:24
Medlem
Det är riktigt simpelt att byta minnen i MB. Ta bort batteriet och skruva sedan bort en L format plåt. Sen ser du minnnena, dra i spakarna och minnena åker ut en bit.

Tror det tog mig 5 min att lösa det.

Edit: Vet inte om det går att ha 4gb ram i den, men 3gb har jag hört ska fungera.
Här har du en guide: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721
Citera
2007-09-17, 14:30
Medlem
Apspektakels avatar
Åh fan, var det så pass lätt :P
Alltid inbillat mig att det skulle vara ett jäkla pill att byta delar i laptops.
Citera
2007-09-17, 15:00
Medlem
criss avatar
Citat:
Åh fan, var det så pass lätt :P
Alltid inbillat mig att det skulle vara ett jäkla pill att byta delar i laptops.

Det är det, så länge man inte ska byta ram-minnen eller hårddisk.
Jag har själv bytt minnen i min laptop. Lätt som en plätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in