Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-10, 03:01
Bannlyst
Hej har ett juice paket som stått i kanske 2-3 dagar i rumstemperatur. Den har jäst ganska rejält, men vi är ändå jävligt törstiga. Ska man dricka den själv eller bjuda någon kompis ?

tack på förhand
Citera
2007-09-10, 21:48
Medlem
Dynamiks avatar
Usch!? Drick vatten för fan.
Citera
2007-09-10, 22:11
Bannlyst
Jäst juice dricker jag helst på fredagkvällar. Druvjuice från systemet.

Mao, är det jäst är det nog lugnt, är det mögligt kanske du ska skita i det..
Citera
2007-09-10, 22:20
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Jäst juice dricker jag helst på fredagkvällar. Druvjuice från systemet.

Mao, är det jäst är det nog lugnt, är det mögligt kanske du ska skita i det..
Näe, kollibakterier är inte nyttigt...
Citera
2007-09-10, 22:22
Medlem
kurdiss avatar
Du kan dricka juicen - om du är säker på vilken jästkultur som jäst den. Så den så att säga inte har vildjäst, då är det inte lika kul.
Citera
2007-09-10, 22:25
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Du kan dricka juicen - om du är säker på vilken jästkultur som jäst den. Så den så att säga inte har vildjäst, då är det inte lika kul.
Vildjäst är i sig inget tecken på att det skulle vara någon fara. Många utmärkta belgiska trappistöl är vildjästa. Problemet för trådskaparen är väl att han inte har månghundraårig erfarenhet av hur man frambringar en bra vildjäsning.

Jag skulle inte dricka den. Inte heller skulle jag bjuda kompisen, men jag är ju rätt mesig å andra sidan...
Citera
2007-09-10, 22:26
Medlem
sommarlovs avatar
På den tiden jag drack alkohol, hade jag som hobby att brygga mitt eget vin.

Och den bästa "starten" var jäst apelsinjos.

Inget konstigt med det, men då visste jag att det var vinjäst, din jos kan ha fått vilken vildjäst som helst, så det smakar antagligen rätt illa, men farligt är det inte.
Citera
2007-09-10, 22:28
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Vildjäst är i sig inget tecken på att det skulle vara någon fara. Många utmärkta belgiska trappistöl är vildjästa. Problemet för trådskaparen är väl att han inte har månghundraårig erfarenhet av hur man frambringar en bra vildjäsning.

Jag skulle inte dricka den. Inte heller skulle jag bjuda kompisen, men jag är ju rätt mesig å andra sidan...

Jaså - där ser man. Men de har väl också koll på vilken jästkultur som kommer angripa ölen? På samma sätt som man inte tillsätter jäst när vinodlarna jäser sin sats. Utan att den redan finns på druvan.

Att ställa ett glas juice och låta den jäsa vind för våg kan ju innebära alla möjliga angrepp från svamp/jäst - bakterier. Flera av dem innebär ju en härlig luden mögelväxt, eller början till en iallafall.

Cheers.
Citera
2007-09-10, 22:34
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Jaså - där ser man. Men de har väl också koll på vilken jästkultur som kommer angripa ölen?
Ja, det är det jag menar med månghundraårig erfarenhet. De ställer upp ölkaren i stora hallar ute på fälten och öppnar vädringsluckorna allt efter säsong och vilka blommor som blommar, väder och vind och fan och hans moster. Munkarna har koll på det där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in