2007-09-09, 21:58
Medlem
Tjenare, har nu efter lite pill fått igång både Archlinux och OpenBox3.

Jag använder menumaker och det ska lägga till program automatiskt i min lilla meny, men det vill inte lägga till firefox. hur kan jag lägga till firefox manuellt?

För att starta firefox nu måste jag först till.

/opt/mozilla/bin/firefox
sen kör jag ./firefox

tack tack
Citera
2007-09-09, 22:18
Medlem
Tja, den skriver väl till någon sorts inställningfil? Kör "ls -a" i din hemmakatalog och se om det finns något som bränns, särskilt bland filerna med namn som börjar med punkt.

Hittar du någon fil som verkar vara rätt så öppnar du den med en editor och tittar på det som står där. Då kan du säkert gissa dig till hur du ska addera /opt/mozilla/bin/firefox/firefox.

---

Enklare kan vara att länka till din firefox från någon av katalogerna med vettiga namn, t.ex. /usr/local/bin. Jag förmodar att den där menumaker utgår från standardkataloger och det som finns i din $PATH, men det är bara min gissning.
Citera
2007-09-09, 22:41
Medlem
Jag vet i villken config fil "genvägarna" ligger, men där är dom tillagda som (bashscript?) alltså som om jag skulle skriva tex

<execute>pacman</execute>

men jag vet inte execure komandot före firefox. dessvärre.
Citera
2007-09-09, 22:45
Medlem
Jag vet inte riktigt om jag hänger med, men fungerar inte detta?:
<execute>/opt/mozilla/bin/firefox/firefox</execute>
Citera
2007-09-09, 23:06
Medlem
Nej dessvärre inte :/
Citera
2007-09-09, 23:25
Medlem
Nähepp...
Testa följande då:

--------------------------
cd /usr/local/bin
ln -s /opt/mozilla/bin/firefox/firefox firefox
--------------------------

Och så kör du menumaker igen från början, så borde den hitta rätt. Om inte /usr/local/bin funkar, så kan du ta något annat ställe.

--------
echo $PATH
--------

kan vara till hjälp.
Citera
2007-09-09, 23:37
Medlem
Det fungerade visst, tack då vet jag hur jag ska göra för att lägga till egna program till bash.

problem nummer två.

Höjja upplösningen.

I min xorg conf är den satt till 1400x1050, men det ser ändå ut som skit i OpenBox :/
Citera
2007-09-09, 23:49
Medlem
OK, bra att det blev löst. Vad gäller upplösningen vet jag inget särskilt, men du bör ju kolla dokumentationen för ditt grafikkort och din skärm så du vet vilka upplösningar du har att välja på, och sedan prova dig fram. Lycka till!
Citera
2007-09-10, 08:40
Medlem
I min xorg.conf kör jag samma som jag gjorden är jag hade ubuntu, problemet är snmare i vilken config fil för openbox väljer jag upplösningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in