2007-09-09, 11:44
Bannlyst
Hej !

Ja, nu är det så att jag mer och mer börjat få klarhet om vilken bil jag ska köpa nu när jag tagit mitt körkort om några dagar (om jag inte kuggar).
Jag utbildar mig fortfarande och har inget fast jobb, därför lovade fassan att ge ca. 50 000 kr till min första bil. Enligt honom är det bara för att jag ska ha nåt att köra, men egentligen vill han lära mig om livet och annat shit.
Hursomhelst, så frågade jag om jag kunde lägga in 50 tusen egna och då flabbade han.
Så jag tror att nu stannar bilpriset på ca. 50,000 - 80,000 kr.

Det är här ni, kära erfarna FB medlemmar med kunskap kommer in. Jag behöver hjälp med valet.

De bilarna jag har i huvet och som ligger nära prisklassen och är snygga är:

Ford Cougar 99-00 (De är "gamla" och det finns inga nya modeller, de är jävligt snygga utifrån men mer vet jag inte).
http://www.blocket.se/vi/12933291.htm?ca=23_11_s

De ligger för det mesta mellan 50-65. Den på blocket jag valde ut har både utsida och insida - bilder.

Alfa Romeo 156 02+ (De är snygga, inte för gamla och coola bilar. Dock är jag rädd att det låga priset måste ha en nackdel med sig. Kan någon berätta om de är värda att ha i Sverige. Hur är det med försäkringen, skatten osv.)

http://www.blocket.se/vi/13274715.htm?ca=23_11_s

Just det här exemplet var jävligt bra och den billiaste fan av den klassen. Riktigt toppskick.

Audi A4 01+ (ny kaross) (Som sagt, fin bil och jag hade gärna köpt en sådan med den nyare karossen och de finns redan från 01 och uppåt. Men mer vet jag inte om de.)

http://www.blocket.se/vi/13284055.htm?ca=23_11_s

Snygg bil både ute och inne. Audi är ju även ett bra märke.

Som sagt, dessa bilar är de jag tror man kan få för mellan 50-80 tusen och som också är de mest intressanta för mig.
Reserverna får isf. bli Bmw 323 eller något och även den lilla Ford Focus är inte illa.
Har ni fler exempel kan ni gärna posta det. Innan mina drömmar knäcktes tänkte jag på nyare bilar i form av Honda Civic (nyaste), Audi A3 (nyaste), Seat Leon, Audi A4 (04-06) osv.

Vilken bil är alltså bästa valet för mig. Ni som förstår er, kan ni uppskatta ungefär vilken bil hade varit billigast i drift, försäkring, skatt osv.
Citera
2007-09-09, 11:49
Medlem
Det billigaste och bästa vore väl att köpa en äldre volvo men hur kul är det.

Jag hade nog lagt pengarna på en Saab 9000 turbo eller en schysst golf gti. Båda de bilarna går bra och är nog billigare än en alfa romeo att försäkra...
Citera
2007-09-09, 11:53
Medlem
Baalzamons avatar
Av dom där tre hade jag absolut valt audin. Forden är en frisörbil och alfan lite äl skör för att vara bra som förstabil. Men som sades i det andra inlägget så är ju golf GTi inte fel
Citera
2007-09-09, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Det billigaste och bästa vore väl att köpa en äldre volvo men hur kul är det.

Jag hade nog lagt pengarna på en Saab 9000 turbo eller en schysst golf gti. Båda de bilarna går bra och är nog billigare än en alfa romeo att försäkra...

Ja, men jag tänker inte köpa en gammal Volvo eller en åldrig Saab.
Jag tänker inom 2-3 år köpa en ny bil om jag har lite tur med pengar, men eftersom jag har ett kapital på ca. 80 tusen till denna bilen vill jag ändå ha en så bra bil jag kan få för det.
Den ska gärna vara snygg, cool och inte nån rostigt skit. Dessutom är Cougar (1999) det sista bilen jag kan tänka mig från 90-talet. Jag vill gärna inte ha en bil som är 15 år gammal, därför strävar jag 00 och uppåt.
Citera
2007-09-09, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Av dom där tre hade jag absolut valt audin. Forden är en frisörbil och alfan lite äl skör för att vara bra som förstabil. Men som sades i det andra inlägget så är ju golf GTi inte fel

Utveckla, varför är Forden en frisörbil och Alfan skör för att vara bra som förstabil ?

Jag vet iaf. att folk har vatt nöjda med Alfa Romeo 156 som en bil. Audi A4 är det inget snack om saken. Mycket snygg och välkänd bil, men mer vet jag egentligen inte.
Citera
2007-09-09, 12:09
Medlem
De är inga rejäla grejor i alfan därför "skör". Fram o bakvagn är inte mycket o hänga i julgran om man säger så. Satsa på Audin av dom där.
Citera
2007-09-09, 12:20
Medlem
marimekkos avatar
En Alfa går inte sönder, den slutar fungera. Vill du däremot ha en bil som inte slutar fungera så är Audin att föredra. Cougaren är en gammal Mondeo med annan kaross.
Citera
2007-09-09, 12:30
Medlem
Cesses avatar
Cougarn är då fan inte jävligt snygg iaf. Tycker den ser helt förstörd ut.

Hade utan problem satsat på audin!
Citera
2007-09-09, 12:56
Medlem
Jag tycker att clion är ganska snygg,lite bett i den också.
http://www.blocket.se/vi/12620589.htm?ca=6_s
Citera
2007-09-09, 13:16
Medlem
ja rekomederar att du köper en bil byggd påp en japansk eller tysk platta ,,
bilar byggda på ford plata platta är inget att rekomedera
Citera
2007-09-09, 13:40
Medlem
k0rv3ns avatar
Ja av dom bilarna så är audi det bästa.

Annars finns det många roliga småbilar som denna http://www.blocket.se/vi/13157276.htm?ca=13_s

Dock lite över din budjet.

http://www.blocket.se/vi/12925143.htm?ca=13_s

Där fanns en lite billigare.

Finns mycket att välja på men av dom du tog fram så är audin bäst. Ford är och har altid vart skit. Förutom mustangerna

Och alforna är skit. Grannen hadde två sådana som du har tagit fram där han hadde dom ett halvår sålde båda och aldrig mer alfa sa han! Stod mest på verkstan!
Citera
2007-09-09, 14:07
Bannlyst
Ja, Audi A4 är verkligen bra bil.

Men jag kan inte tro att alla är emot Alforna så mycket. Iofs. så tyckte min farbror att den var super härlig och köra men att han fick gå till servis ofta. Men jag har hört att 02;orna och framåt skulle ha bättre kvalité än de tidigare.

För personligen så tycker jag det är jävligt cool bil och i svart färg ser den så jävla grym ut.
Sen är väll Alfa Romeo märket underskattat, eller ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in