Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-08, 19:27
Medlem
Octavianuss avatar
Jag funderar på att köpa en macbook, den 13"aren med 2 gig minne osv. Jag undrar om det kommer att gå att redigera HD material på den, eller om den blir för klen?

Sen en sak till, hur lätt är det att pirata program på en mac, måste man köpa allt eller är det precis som med pc att det är bara tanka och vara olaglig? Jag har bara haft PC i mina dagar så jag vet inte.
Citera
2007-09-08, 19:39
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Jag funderar på att köpa en macbook, den 13"aren med 2 gig minne osv. Jag undrar om det kommer att gå att redigera HD material på den, eller om den blir för klen?

Sen en sak till, hur lätt är det att pirata program på en mac, måste man köpa allt eller är det precis som med pc att det är bara tanka och vara olaglig? Jag har bara haft PC i mina dagar så jag vet inte.

Redigera HD material är något jag aldrig gjort, men det borde väl gå med FinalCut HD antar jag. Men för ett mer exakt svar får någon annan svara.

Pirat kopierering är lätt, inga problem alls + finns mycket bra gratis.

Gå till Mac delen på TPB så finns det en del där.
Sen finns SerialBox för alla serie nummer du behöver.
Citera
2007-09-08, 21:20
Medlem
ap3s avatar
Jag misstänker att macbooken blir lite klen till hd-redigering, iaf med premiere. Har dock inte full koll på premiere, men en kollega höll på att kika på detta och han skippade macbooken iaf.
Citera
2007-09-09, 14:41
Medlem
Octavianuss avatar
ok, även om man har 2 gig minne?
Kan man kanske få köpa en macbook på öppet köp och prova, vet ni vad dom har för service?
Citera
2007-09-09, 15:28
Medlem
Akademikerns avatar
Jag skulle nog satsa på MBP istället.
Citera
2007-09-09, 17:16
Medlem
Octavianuss avatar
jo fast då blir det dyrare och framförallt större.
Är det stor skillnad i snabbhet mellan en MB med 2 GB minne och en MBP med 2GB minne?
Citera
2007-09-09, 18:04
Medlem
Jag sitter här med min macbook som jag redigerat HDV råmaterial på.
Det var inte jättesnabbt, men inte långsamt heller.
Det går, men se i så fall till att du har dom där 2 gig minne.
Citera
2007-09-09, 18:11
Medlem
Knarkads avatar
Har en MBP som jag redigerar HD-material på när jag är "on the road". Visst, flyter inte på lika bra i Avid eller Final Cut HD som på en stationär, men det funkar helt klart

EDIT: Såg nu att du undrade på MB och inte Pro :/
Citera
2007-09-09, 18:21
Medlem
Octavianuss avatar
Hur segt blir det, lite segt får mna väll antadligen räkna med. Men det får ju inte vara så att man drar sig att redigera för det går så segt. Då är det ju ingen vits. Man måste ju orka redigera ihop alla sina projekt till perfektion. För är den slö så orkar man (iaf jag) ju inte göra om det utan nöjer sig om det inte blir helt perfa. Men är det bara så att det måste ladda till lite mellan klippen man gör så är det ju ingen fara.
Citera
2007-09-10, 11:00
Medlem
Då ska det nog inte vara ett problem.
Men du skulle ju klara dig betydligt bättre med en mac book pro.
Citera
2007-09-12, 09:29
Medlem
Octavianuss avatar
ok, men skiljer det sig mkt i snabbhet och prestanda på en standard mac book pro, och den värsta mac booken? är ju lika mkt minne, och skiljer ju inte så mkt i processor kraft. Den stora skilnaden är ju grafikkortet. Sen är ju pro lite väl stor så jag undviker gärna den, men är det en sån jag bör ha så får jag väll skaffa en sån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in