• 1
  • 2
2007-09-19, 13:27
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Du som verkar ha koll på det här,
om jag får ett utländskt medborgarskap, kan jag då omedelbart börja betala skatt till det landet istället eller är det någon tidsregel där som gör att jag måste fortsätta betala till mitt gamla hemland några år till? Nej det kan det inte vara väl?
Medborgarskap + arbetstillstånd = skatt direkt i nya landet, eller?

Det är egentligen inte knutet till ditt medborgarskap. Du måste få en ny skatterättslig hemvist. Om du permanent flyttar till ett nytt land måste du de följande fem åren bevisa för skatteverket att det är din nya skattehemvist. Efter de fem åren vänds bevisbördan. Med andra ord måste du bryta dina band med Sverige. Att hyra ut din lägenhet i andra hand till brorsan kommer kanske inte att räcka. Att däremot säga upp den gör det. Förstår du vad jag menar?
Citera
2007-09-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Det är egentligen inte knutet till ditt medborgarskap. Du måste få en ny skatterättslig hemvist. Om du permanent flyttar till ett nytt land måste du de följande fem åren bevisa för skatteverket att det är din nya skattehemvist. Efter de fem åren vänds bevisbördan. Med andra ord måste du bryta dina band med Sverige. Att hyra ut din lägenhet i andra hand till brorsan kommer kanske inte att räcka. Att däremot säga upp den gör det. Förstår du vad jag menar?

Okej, det är inte knutet till medborgarskapet, men det är väl knutet till den plats där man är skriven? Alltså, jag kan fortfarande ha kvar mitt hem i Sve (om det är villa/bostadsrätt) men inte om det är hyreslägenhet då man inte får hyra som skriven i utlandet (antar jag). Men ok, jag förstår hur det funkar.
Men trots det så borde väl skatten börja gälla i det andra namnet från den dag då man bosätter sig där och blir skriven där.
Citera
2007-09-19, 13:47
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Okej, det är inte knutet till medborgarskapet, men det är väl knutet till den plats där man är skriven? Alltså, jag kan fortfarande ha kvar mitt hem i Sve (om det är villa/bostadsrätt) men inte om det är hyreslägenhet då man inte får hyra som skriven i utlandet (antar jag). Men ok, jag förstår hur det funkar.
Men trots det så borde väl skatten börja gälla i det andra namnet från den dag då man bosätter sig där och blir skriven där.

Egentligen upphör inte din skatteplikt i Sverige bara för att du skriver dig i annat land. Det mest självklara såsom inkomst av tjänst regleras i dubbelbeskattningsavtalen så det har ingen praktiskt verkan. Dock kan du fortsatt vara skattepliktig för kapitalvinster osv. i Sverige. För att få en ny skatterättslig hemvist måste du i vart fall bo utomlands större delen av året. Känner att jag inte riktigt är säker på detta område, låter svaret ligga flytande.
Citera
2007-09-19, 22:02
Medlem
Zabanas avatar
Ett känt fall i ärendet är Anders Svensson landslagsspelare och f.d utlandsproffs i Southampton. Trots att unge herr Svensson flyttat till England och skrivit hyreskontrakt med sin bror som övertog disponeringen av bostadsrätten på överskådlig framtid, så ansåg domstolen att Svensson "var boende i Sverige" enligt väsentlig anknytningsprincip. Om åklagarsidan hade varit det minsta intresserad av engelsk ligafotboll så skulle dom inte undgått att se Svensson i Tipsextra dribbla boll i Southamptons färger, och tillkännage att grabben bor och spelar där på heltid. Hursomhaver, man måste klippa alla och då menar jag alla band till Sverige för att inte torska på detta område.
För svenskar som har gjort ansökan om att bli residenta i utlandet finns 6 månaders och 1 årsregeln, osv. som träder i kraft enligt SKV´s normer. Du får endast visstas i Sverige under begränsade tider och strikt motivera ditt besök. Exempel 1: Begravning närmast anhörig, visstelsetid i Sverige 48 timmar = O.K. Exempel 2: Husvagnscamping på Öland 2 veckor = Tvärnit.
Flera "utlandssvenskar" har åkt dit på oaktsamma grunder. Man har tex besökt hemlandet och inte varit aktsam med bensin och visakort när man har vart på besök och det har föranlett att det har varit mycket enkelt för SKV att underkänna permanent utlandsboende och fastställa att dom är obesgränsatt skattskyldiga i Sverige.
Citera
2007-09-19, 22:20
Medlem
fordonsförarens avatar
Var ett tag sedan jag läste Anders Svensson-målet. Det gick väl ut på att han var obegränsat skattskyldig för att han sin första tid i GB inte bodde i den lägenhet som han sedan flyttade in i där. Bodde han den första tiden på hotell? I vart fall signalerar fallet att det är strikta krav precis som du säger.
Citera
2007-09-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Ett känt fall i ärendet är Anders Svensson landslagsspelare och f.d utlandsproffs i Southampton. Trots att unge herr Svensson flyttat till England och skrivit hyreskontrakt med sin bror som övertog disponeringen av bostadsrätten på överskådlig framtid, så ansåg domstolen att Svensson "var boende i Sverige" enligt väsentlig anknytningsprincip. Om åklagarsidan hade varit det minsta intresserad av engelsk ligafotboll så skulle dom inte undgått att se Svensson i Tipsextra dribbla boll i Southamptons färger, och tillkännage att grabben bor och spelar där på heltid. Hursomhaver, man måste klippa alla och då menar jag alla band till Sverige för att inte torska på detta område.
För svenskar som har gjort ansökan om att bli residenta i utlandet finns 6 månaders och 1 årsregeln, osv. som träder i kraft enligt SKV´s normer. Du får endast visstas i Sverige under begränsade tider och strikt motivera ditt besök. Exempel 1: Begravning närmast anhörig, visstelsetid i Sverige 48 timmar = O.K. Exempel 2: Husvagnscamping på Öland 2 veckor = Tvärnit.
Flera "utlandssvenskar" har åkt dit på oaktsamma grunder. Man har tex besökt hemlandet och inte varit aktsam med bensin och visakort när man har vart på besök och det har föranlett att det har varit mycket enkelt för SKV att underkänna permanent utlandsboende och fastställa att dom är obesgränsatt skattskyldiga i Sverige.

IDIOTER!!
fan sorry men jag blir bara mer och mer irriterad på svenska staten.. Sverige har typ högsta skatten i världen, 33% får folk i andra länder att tappa hakan, men att slippa det är i princip omöjligt, även om du skulle lämna landet!
Vafan, det är klart att man vill semestra i Sverige efter att man bosatt sig utomlands, man har ju fortfarande sin släkt här...
Inte konstigt att folk väljer att istället fuska med skatten..

Nåja, jag ska lösa det på ett eller annat sätt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in