Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Ett känt fall i ärendet är Anders Svensson landslagsspelare och f.d utlandsproffs i Southampton. Trots att unge herr Svensson flyttat till England och skrivit hyreskontrakt med sin bror som övertog disponeringen av bostadsrätten på överskådlig framtid, så ansåg domstolen att Svensson "var boende i Sverige" enligt väsentlig anknytningsprincip. Om åklagarsidan hade varit det minsta intresserad av engelsk ligafotboll så skulle dom inte undgått att se Svensson i Tipsextra dribbla boll i Southamptons färger, och tillkännage att grabben bor och spelar där på heltid. Hursomhaver, man måste klippa alla och då menar jag alla band till Sverige för att inte torska på detta område.
För svenskar som har gjort ansökan om att bli residenta i utlandet finns 6 månaders och 1 årsregeln, osv. som träder i kraft enligt SKV´s normer. Du får endast visstas i Sverige under begränsade tider och strikt motivera ditt besök. Exempel 1: Begravning närmast anhörig, visstelsetid i Sverige 48 timmar = O.K. Exempel 2: Husvagnscamping på Öland 2 veckor = Tvärnit.
Flera "utlandssvenskar" har åkt dit på oaktsamma grunder. Man har tex besökt hemlandet och inte varit aktsam med bensin och visakort när man har vart på besök och det har föranlett att det har varit mycket enkelt för SKV att underkänna permanent utlandsboende och fastställa att dom är obesgränsatt skattskyldiga i Sverige.
IDIOTER!!
fan sorry men jag blir bara mer och mer irriterad på svenska staten.. Sverige har typ högsta skatten i världen, 33% får folk i andra länder att tappa hakan, men att slippa det är i princip omöjligt, även om du skulle lämna landet!
Vafan, det är klart att man vill semestra i Sverige efter att man bosatt sig utomlands, man har ju fortfarande sin släkt här...
Inte konstigt att folk väljer att istället fuska med skatten..
Nåja, jag ska lösa det på ett eller annat sätt..